Duur: ca. 80 minuten.
Locatie: Foyer van de Glazen Zaal in de Muziekacademie Den Haag (Raamweg 36).
English version below! Follow this link.
De Dutch Viola Society timmert al 5 jaar aan de weg om de altviool in Nederland te promoten en altviolisten met activiteiten te stimuleren. Daartoe worden er lezingen, workshops, masterclasses en recitals georganiseerd voor en door altviolisten.
Het DVS-bestuur bestaat echter nog altijd uit slechts een handjevol fanatiekelingen, die ook nog eens toevallig allemaal in Zuid-Holland wonen. Ondanks alle goede voornemens blijkt dat wij fysiek niet in staat zijn om in alle 12 provincies activiteiten te organiseren – en dit gaat ons ook nooit lukken zonder jullie hulp!
Jouw initiatief is van cruciaal belang om het aanbod van altviool-activiteiten te verbreden in heel Nederland! Dus – heb je een idee voor een activiteit (lezing, workshop, masterclass, recital) die je zelf wilt organiseren? Deel dit idee met ons door het aanvraagformulier in te vullen!. De DVS zal verdienstelijke ideeën ondersteunen met een financiële bijdrage en PR.
Kom op – we wachten in spanning op nieuwe en originele initiatieven!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
English Version:
The Dutch Viola Society has been working to promote the viola in The Netherlands for the past 5 years. One of the ways we do that is by organizing activities such as lectures, workshops, masterclasses and recitals
The board of the DVS still consists of just a handful of fanatics, however. And coincidentally we all live in the province Zuid-Holland. In spite of all good intentions, it has become clear that we are physically unable to organize activities in all 12 provinces of The Netherlands – and that we also never will be able to do this withouth your help!
Your initiative is of vital importance in order to expand the offerings of viola related activities in The Netherlands! So – do you have an idea for an activity (lecture, workshop, masterclass, recital) which you would like to organize youself? Share your idea with us by filling in the activity support request form! The DVS will support meritable proposals with a financial contribution as well as publicity.
Come on – we are waiting expectantly for new and original initiatives!
verslag van workshop met Eileen McEwan in Akoesticum Ede, 21 mei 2017
door Sofie Booy
Ik ben Sofie Booy, ik ben 18 jaar en volg sinds begin december 2016 altvioollessen bij Karin Dolman. Ik heb weleens last van kramp in mijn linkerschouder, en gespannenheid waardoor mijn stok gaat trillen, daarom dacht ik dat het handig was om naar deze cursus te gaan. Ik ben namelijk zelfs gespannen in mijn schouders en handen als ik fiets.
Zondag 21 mei gingen wij (Karin, Jonas, Sylven, Tim en ik) met zijn vijven en vijf altviolen in een auto op weg naar het Akoesticum in Ede, voor de workshop ‘Met meer gemak musiceren’.
Karin vertelde mij dat ik mijn altviool mee moest nemen en makkelijke kleding aan moest doen. Ik zei: nou dat wordt dus geen rokje, stel je voor dat we de spagaat moeten doen! 😉 Waarop Karin antwoordde: nou dat zou wat zijn, dat je als je de spagaat doet opeens Paganini kan spelen! We zullen zien…
Wij kwamen aan in de studio, naast Eileen McEwan (die de cursus gaf) was er nog één iemand anders. In totaal waren we dus met zijn zessen die de cursus volgden, wat op zich wel fijn was, hier kom ik later op terug.
Door middel van een PowerPoint begon ze de cursus/workshop. Ze vertelde wat over zichzelf en daarna moesten wij ons voorstellen, hoe je heet, hoelang je speelt en waarom je hier bent gekomen. Daarna begon ze met de theorie over hoe ons lichaam in elkaar zit. Bindweefsel is belangrijk en daar kwam ze ook vaak op terug naarmate de cursus volgde. Het zorgt ervoor dat alles soepel gaat in de spieren en botten maar geeft ook stevigheid en is een soort beschermlaag.
Vervolgens liet ze filmpjes zijn van verschillende mensen die aan het lopen waren, met lijnen erdoor zodat je goed kon zien of ze recht lopen. Daarna liet ze een filmpje zien van iemand die zonder benen ‘liep’ en daar zag je hoe belangrijke de functie van de rug is. Die moet recht en flexibel zijn, eigenlijk bij alles wat je doet.
Na de theorie gingen we beginnen met wat oefeningen.
We lieten onze armen langs ons lichaam hangen en gingen een beetje voorover ‘bukken’. En toen hetzelfde maar dan als je rechtop zit. Jullie snappen natuurlijk wel wat makkelijker ging. Als je recht op zit en je ademt diep in dan worden je spieren langer, als je hele tijd gebukt loopt of wat dan ook, dan heb je kortere spieren.
Dit kan je thuis ook even proberen:
We gingen zitten met beide voeten op de grond en onze handen onder je benen. Je moest je handen zo ver mogelijk naar achteren schuiven tot dat je je ‘zitbot’ voelde. Als je dat kon voelen moest je je handen gewoon naast je lichaam houden en net iets voor het zitbot gaan zitten. Dan zit je recht. En dat is eigenlijk al heel belangrijk.
Met staan geldt eigenlijk precies hetzelfde, je moet zelf een beetje je bekken naar voren en achteren bewegen en kijken wat fijn voelt, waardoor ook je borstbeen recht te staan komt en je het gevoel hebt dat je bekken en borstbeen op een lijn zitten.
Verder was er nog een oefening dat je op je op kiezelstenen moest gaan staan en je focus breed houden, hoeveel voel je dan nog van de kiezels? En als je je focust op een klein ding (in ons geval als we spelen dus op noten) hoe goed voel je dan nog de kiezels?
Het kwam erop neer wanneer je gefocust bent op een detail, dat je dan de kiezels veel minder voelt.
Vervolgens ging ze bij iedereen kijken hoe je je altviool op je schouder legt, en hoe je dat eigenlijk zou moeten doen. Ze kon hierdoor bij iedereen goed zien hoe het ging en wat er fout was, dat kan normaal niet met een wat grotere groep mensen. Nu kwamen we bij sommigen tot de conclusie dat bijvoorbeeld de kinsteun verhoogd zou moeten worden, of in mijn geval een andere (midden) kinsteun. Ik had wel regelmatig last van mijn linkerschouder, omdat ik die dus naar voren houd, om mijn alt recht te houden. Ook had/heb ik mijn benen altijd gestrekt als ik sta, vooral mijn knieholtes, waardoor ik niet vrijuit kan bewegen en het altijd een beetje krampachtig gaat. Ik vertel dit erbij zodat als je dit leest, je het ook bij je zelf kan controleren en misschien lost dat wel je probleem op!
We kregen allemaal dingen waarop we moeten letten, maar wat voor iedereen natuurlijk even wennen is omdat je eenmaal gewend bent aan wat je normaal doet.
We hebben geen spagaat gedaan en kunnen nu ook nog geen Paganini spelen. Maar we kunnen wel recht zitten en staan en hopelijk zijn onze problemen nu verholpen, als je er maar aan blijft denken: Staan mijn benen/voeten goed? Is mijn rug recht? Ben ik niet gespannen in mijn schouders? Et cetera.
We hebben een leuke en leerzame middag gehad. Met dank aan Karin die ons op de cursus heeft gewezen en Eileen die dus cursus gaf.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen via info@rolfingpraktijkmcewan.nl
Of via de website: www.rolfingpraktijkmcewan.nl
On June 10th – 11th, the DVS organises a Masterclass weekend in Dordrecht with focus on Brahms chamber music for/with a viola. Course teachers are members of the Pelgrim Trio: Karin Dolman (viola), Thea Rosmulder (clarinet) and Caecilia Boschman (piano).
As special part of this masterclass weekend, Asdis Valdimarsdottir will hold a lecture / workshop on the Brahms viola/clarinet sonatas op.120 (originally scheduled last month – see a detailed description of this workshop here).
On the Saturday evening, the teachers give a concert, and on Sunday afternoon, all masterclass participants give a presentation of their work.
All details about schedule and audience/participation fees are shown in the poster above. Various parts of the programme are free or reduced rate for DVS Friends.
Register by sending an e-mail to mail@dutchviolasociety.nl.
We still have room for several people in the unique workshop “Playing the Viola with more Ease” with Eileen McEwan on May 20th! Register now via mail@dutchviolasociety.nl !!!
Workshop “Met meer gemak musiceren” – met Eileen McEwan
(English text below!)
In deze workshop gaat het over je lichaam en de ketens van beweging en stabilisatie. De ketens in het bindweefsel worden uitgelegd aan de hand van de Rolfing® benadering. Rolfing is een methode waarmee je je houding kunt verbeteren en je bewegingsvrijheid kunt vergroten. De workshop laat je ervaren hoe je met een goede houding en met bewustwording vrijer kunt bewegen bij het musiceren. De workshop wordt gegeven door Eileen McEwan. Zij is als altvioliste verbonden aan het Gelders Orkest en is sinds 2015 gecertificeerd als Rolfer®.
De workshop is toegankelijk voor studenten, jongeren, amateurs en professionals.
Datum: zondag 21 mei 2017, 13:30u – 17:30u
Locatie: Akoesticum, Ede (pal naast NS-station Ede-Wageningen)
Kosten: €20,- voor deelname, Vrienden van DVS gratis!
Aanmelding: stuur een mail aan mail@dutchviolasociety.nl
Workshop “Playing the viola with more ease” – with Eileen McEwan
The workshop explains the chains of movement and stabilisation in your body according to the Rolfing® method. Rolfing Structural Integration helps you improve your posture and freedom of movement. In the workshop you will experience the effects of good posture and increased awareness on your playing. The workshop will be given by Eileen McEwan violist in the Arnhem Philharmonic Orchestra and certified Rolfer since 2015.
The workshop is suitable for youths, students, amateurs and professionals.
Date: Sunday May 21st 2017, 13:30h – 17:30h
Location: Akoesticum, Ede (right next to train station Ede-Wageningen)
Fee: €20,- per participant, Friends of the DVS free admission!
Registration: send a mail to: mail@dutchviolasociety.nl
Eileen McEwan started playing the violin and switched to the viola at fifteen after getting to know the instrument playing in the Nederlands Jeugd Stijk Orkest. She studied viola at the Royal Conservatory in The Hague with Ferdinand Erblich, and in Salzburg at the Mozarteum with Thomas Riebl. Since 2000 Eileen has been working as a sub-principal in the viola section at the Gelders Orkest (The Arnhem Philharmonic). Having an interest in improving posture and performance during playing the instrument she took Alexander Technique lessons and Chi Neng Chi Gung lessons. After being introduced to Rolfing® Structural Integration and finding Rolfing sessions very effective she studied to be a Rolfer at the European Rolfing Association between 2013-2015. Currently she combines orchestral work with a Rolfing Practice in Ede (Akoesticum) and Oosterbeek.
Deze workshop “Ter voorbereiding van het Nationaal Altvioolconcours 2017” werd door de doelgroep aanvankelijk wat afwachtend bekeken: Welke van de 20 concours-deelnemers zouden het lef hebben (“just watch this!“) om hun spel in een openbare masterclass te laten bekritiseren door conservatoriumdocent en NedPhO-aanvoerder Richard Wolfe?
Uiteindelijk heeft de leergierigheid het gewonnen van de verlegenheid: Wie niet waagt, die niet wint! De vijf moedigen waren:
Helaas was de pianist ziek, dus het moest allemaal zonder begeleiding, maar dat mocht de pret niet drukken.
Het “Konzertstück” van Enescu is één van de drie verplichte werken in de eerste ronde van het concours. De overige twee verplichte werken zijn: Een Mozart-duet viool/altviool en een opdrachtscompositie van Oene van Geel, die pas vorig week is uitgegeven.
Vandaar dat bijna alle deelnemers ervoor hadden gekozen om aan het stuk van Enescu te werken in de masterclass. Dit is een echte “Pièce de concours“, geschreven voor de eindexamens bij het conservatorium in Parijs (vorig jaar heeft de DVS over deze categorie stukken een aparte workshop gegeven). Het bevat een groot aantal technische uitdagingen, die allemaal binnen 10 minuutjes de revu passeren: Arpeggio’s, chromatische toonladders, van laag tot heel hoog, akelige dubbelgrepen, noem maar op.
Sommigen maken grote indruk met zeer precies en virtuoos linkerhandwerk, maar hebben dan weer moeite met stokindeling, adem en frasering. Anderen zijn onzeker mbt de intonatie op dubbelgrepen. Sommigen hebben moeite om genoeg klank te produceren in de uitbundige passages, anderen vinden juist een uitdaging in het maken van een voldoende subtiele pianissimo. Een terugkerend gespreksonderwerp van de docent is het verbinden van noten en frasen en de rol van streek en vibrato hierbij.
Ondanks dat ik me had voorgenomen om geen individuele prestaties met naam te noemen, wil ik toch twee uitzonderingen maken:
Ten eerste Raquel Sanchez Gonzalez (Codarts), die geen concoursdeelnemer is, maar heeft laten horen dat ze met haar Walton-concert goed bezig is.
Ten tweede William Murray, die niet alleen in bezit is van een erg mooie Amati altviool, maar tevens een verpletterende Hindemith op.25/1 in huis blijkt te hebben.
De deelnemers (en toehoorders) hebben veel inspiratie opgedaan bij deze uitgebreide masterclass-dag, wat dat betreft is het Nationaal Altvioolconcours, dat over een maand begint, opeens heel veel dichterbij gekomen. Veel dank aan Richard Wolfe! En wij wensen iedereen heel veel succes met de laatste weken van concoursvoorbereidingen!
Kristofer G. Skaug
On Saturday 14th of January 2017, the renowned violist Richard Wolfe will give a masterclass at the conservatory of Utrecht. The Masterclass is intended for viola students enrolled at a Dutch Conservatory (Bachelor or Master level) who intend to join the National Viola Competition in February. There is space for 5 students.
Richard Wolfe was born and raised in New York. He studied violin with Dorothy DeLay and Patinka Kopec, and with Walter Levin (primarius of the La Salle Quartet) at the University of Cincinnati’s College- Conservatory of Music.
In 1982 Richard settled in the Netherlands. He joined the Netherlands Chamber Orchestra in 1982, and became its principal violist in 1986.
Richard is an active chamber music player. He was a member of ‘Music in Context’ in Houston, Texas, and of Ensemble Explorations in Belgium. At present he is a member of the Rietveld Ensemble. RIchard is on the faculty of the conservatoria of Utrecht and of Amsterdam.
Start of the masterclass 11.00 Location: Utrecht Conservatory
Mariaplaats 27 Utrecht
Costs:
Participants: €20,00, free for friends of the DVS.
Audience: €5,00, free for friends of the DVS.
Bij het vertalen van de noten voor onze neus naar muziek kan veel van je eigen muzikaliteit verloren gaan. Zelden spelen we zo vrij als wanneer we zingen onder de douche. Dat is ook niet zo gek: in sommige gevallen is het noten lezen zelf al een obstakel, en vervolgens heb je misschien niet alle technische vaardigheden om die noten om te zetten in het gewenste geluid. Maar bovenal is het de kunst om de muzikale bedoelingen van de componist te doorgronden. En daar dan je eigen muzikale stempel op te drukken. Soms is iemand anders z’n stempel er al letterlijk en figuurlijk op gedrukt in de vorm van voorgekookte streken en vingerzettingen of zelfs toegevoegde dynamiek. Maar passen die ook bij jou? Waarom zijn we zo braaf en volgzaam, en willen we precies doen wat er staat? Kunnen we de compositie respecteren en toch onze eigen weg vinden? Daar gaat het in deze workshop over.
Hoewel het geen improvisatie workshop is gaan we wel veel oefeningen doen zonder bladmuziek en uit het hoofd spelen. Ik ga iedereen behoorlijk uitdagen, los van het niveau waarop je speelt. De uitdaging zit in de variëteit aan mogelijkheden hoe je een bepaald fragment kunt spelen. Daar zullen zeker ook een hoop technische aanwijzingen en oefeningen bij aan bod komen, vooral voor de streek, want daar zit vaak de grootste winst als het om vrijheid van spelen gaat. We gaan zowel samen als individueel aan de slag. Neem een kort stukje mee wat je graag speelt; het hoeft maar een fragment te zijn van 1 of 2 muzikale zinnen. Stukjes van orkestpartijen of kamermuziek mogen ook.
Tot ziens op zondag 27 november!
Frank
Kosten: € … DVS vrienden gratis
Datum: 27 november 2016
Tijd: 10.30 uur – 16.00 uur
Locatie: Vrije School Michaël Bussum Esther de Boer van Rijklaan 22, 1403 Bussum
Zoals eerder aangekondigd, komt de vermaarde altvioliste Geneviève Strosser op 11 mei naar Den Haag om, in samenwerking met Codarts Rotterdam en de DVS, een solo-recital en een masterclass te geven. We lichten hier het programma nader toe:
14.00 – 14.45 Solo recital
Geneviève Strosser brengt het volgende programma van solostukken voor altviool:
15.00 – 18.30 Masterclass
Vijf studenten zijn voor de masterclass van Geneviève Strosser geselecteerd, op basis van ingezonden video’s, CV en motivatiebrief. In alfabetische volgorde:
Anne Coppoolse, Master-student van Gisella Bergman bij het Fontys Conservatorium Tilburg. Speelt Der Schwanendreher van Paul Hindemith
Carla Regio, Master-student van Richard Wolfe aan het Conservatorium van Amsterdam. Speelt de Ligety sonata (ovb).
Raquel Sánchez González, 3e jaars Erasmus studente (uit Spanje), Codarts Rotterdam, studeert bij Karin Dolman. Speelt: Elegie van Stravinsky.
Ursula Skaug, 1e jaars Bachelor student aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, studeert bij Mikhail Zemtsov. Speelt: Arne Werkman, suite op. 52.
Francesca Wiersma Vilalta, 2e jaars Bachelor student bij Codarts Rotterdam, studeert bij Karin Dolman. Speelt: Hoffmeister concert or Bach 1e cellosuite.
Toegang:
Publiek is welkom! Prijs voor recital + masterclass is €7,- (DVS vrienden: gratis).
Het aantal plaatsen is echter beperkt, dus het kan verstandig zijn om een stoel te reservereen via e-mail (link).
Locatie:
“Gunst, wat ’n kunst”, Raamweg 45, Den Haag
(Tram 9, halte “Laan Copes van Cattenburgh”).
Update 08/05/2016: Lees ook ons interview met Geneviève Strosser!
As previously announced, the famous violist Geneviève Strosser will come to The Hague on May 11th to give a solo recital and a masterclass, in co-operation with Codarts Rotterdam and the DVS. In this post, we explain the programme in more detail:
14.00 – 14.45 Solo recital
Geneviève Strosser brings the following programme of solo viola pieces:
15.00 – 18.30 Masterclass
Five students have been selected for this masterclass, based on applications consisting of audition video, C.V. and a letter of motivation. The lucky students are, in alphabetical order:
Anne Coppoolse, Master programme student in Tilburg with Gisella Bergman. Repertoire: Der Schwanendreher, Paul Hindemith
Carla Regio, Master student at the Conservatory in Amsterdam with Richard Wolfe. Repertoire: Ligety sonata (tbc).
Raquel Sánchez González, 3rd year Erasmus exchange student at Codarts Rotterdam with Karin Dolman. Will play: Elegy by Stravinsky.
Ursula Skaug, 1st year Bachelor student at the Royal Conservatory of The Hague with Mikhail Zemtsov. Repertoire: Arne Werkman, suite op. 52.
Francesca Wiersma Vilalta, 2nd year Bachelor student at Codarts Rotterdam with Karin Dolman. Will play: Hoffmeister concerto or Bach 1st Suite
Admission:
Audience is welcome: Tickets for recital + masterclass are €7,- (DVS friends: free!).
The seating capacity is however limited, so it may be wise to make a reservation by e-mail (link).
Location:
“Gunst, wat ’n kunst”, Raamweg 45, Den Haag
(Tram 9, stop “Laan Copes van Cattenburgh”).
Update 08/05/2016: Be sure to read our interview with Geneviève Strosser!