DVS Jaarverslag 2023

DVS logovasteglegd door het bestuur op 22/02/2024.

DVS Inhoudelijk Verslag 2023

Hieronder lichten we toe wat er door en met DVS in 2023 tot stand gekomen is.

Georganiseerde Evenementen

Ondersteunde Evenementen

Internationaal Altvioolcongres (IVC 2023)

Salaya, Thailand 6 t/m 10 juni 2023
Nederland vertegenwoordigd met 4 bijdragen en een delegatie van 8 DVS-leden
Voor een volledig overzicht en verslag, zie hier.

Website

De DVS website wordt doorlopend ingezet voor aankondigingen, nieuwsberichten en verslaggeving in verband met DVS-evenementen, en belangrijk altvioolnieuws uit het hele land. Dit wordt tevens doorgegeven via sociale media (zie hieronder).

In 2023 werden twee interviews gepubliceerd met bijzondere altviolisten:

• 17/03 Nobuko Imai, naar aanleiding van haar 80e verjaardagsviering
  • 23/07 Hans Neuburger, voormalig solo-altist van het Radio Filharmonisch Orkest

Naast de door DVS direct ondersteunde (en hierboven genoemde) evenementen werd verslag gemaakt van een Masterclass met Vinciane Beranger in februari, en is een uitgebreide blog gepubliceerd van het ARD concours in september

De Concertagenda is in 2023 goed bijgehouden, maar de andere populaire actualiteitenrubrieken (Zomercursus-agenda en de lijst van Examen-recitals bij de conservatoria) moeten nog wachten op een update.

Veel nuttige (niet-tijdgebonden) achtergrondinformatie werd nog altijd wel aangeboden en uitgebouwd op de website, zoals:

Social Media

De DVS is actief op social media, met name op Facebook en Instagram. We hebben ook profielen op X (Twitter), YouTube en LinkedIn om het contactvlak met ons achterban zo breed mogelijk te houden. Er wordt niet actief op ingezet om het aantal volgers te vergroten, wat ook blijkt uit de bescheiden statistieken:

• Facebook916 pagina-likes (962 volgers), een toename van +39 in 2023
  • X (voorheen Twitter)441 volgers, een afname van -17 in 2023
  • Instagram:   377 volgers, een toename van +90 in 2023
  • LinkedIn:   23 volgers, een toename van +2 in 2023
  • YouTube:   2504 views (10 videos, 17 abonnees), toename +225 in 2023

(De dalende lijn bij X zet door van 2022, en komt mede door de in het algemeen slinkende populariteit van dit platform).

Naast het doorgeven/signaleren van nieuwe content op onze website wordt hier ook altvioolnieuws uit social media gedeeld (share/retweet). De social media kanalen zijn tevens in zekere mate interactief, contact wordt gelegd en onderhouden met vrienden/volgers en verwante organisaties (binnenlands en internationaal). De DVS YouTube kanaal wordt met name benut als archief voor bijzondere concertopnames (opdrachtscomposities e.d.), en sinds kort ook voor PR (evenementen trailers).

Bestuursleden 2023

Het bestuur van de DVS bestond in 2023 uit de volgende personen:

• Kristofer G. Skaug – voorzitter
  • Ursula Skaug – secretaris
  • Jan Booy – penningmeester
  • Richard Wolfe – algemeen bestuurslid
  • Marjon Oolbekkink – algemeen bestuurslid
  • Eric de Waardt – algemeen bestuurslid (sinds juli 2023)
  • Anna Magdalena den Herder – algemeen bestuurslid (tot juli 2023)
  • Sofie Booy – student-bestuurslid
  • Sylven van Sasse van Ysselt – student-bestuurslid
  • Francesca Wiersma Vilalta – algemeen bestuurslid (tijdelijk op non-actief)

Financieel Verslag 2023

Baten 2023:   € 4221,08
Lasten 2023:  € 4842,25
Balans 2023:  €  -621,17

De omzet was een stuk hoger dan in de 3 voorgaande jaren, mede door de organisatie van de Altviooldag in Dordrecht (mei 2023), onze grootste live-event sinds de Corona-pandemie. De Gemeente Dordrecht heeft voor dit evenement een subsidie van €2100,- verleend. De overige baten (ca €2000) komen voornamelijk uit vriendendonaties en deelnamebijdragen bij onze evenementen.

De Altviooldag was veruit de grootste kostenpost, maar er werden ook kosten gemaakt voor de Masterclass van Tim Ridout, de viering van Nobuko Imai, en de productie van de inzending voor de IVS Winter Solstice webcast. Bij de lasten hoort ook een naverrekening van de Masterclass met Lawrence Power in 2022 (zie Jaarverslag 2022).

De DVS droeg ook €100 af aan de International Viola Society (IVS), volgens afdrachtregels die afgesproken zijn tussen de aangesloten Viola Societies wereldwijd (het minimum bedrag, omdat we geen officiële “ledenbijdragen” hebben geïnd in 2022).

Non-profitorganisatie DVS heeft (nog steeds) geen structurele subsidiënt of sponsor.

Begroting 2024

Voor 2024 is de inhuur van professionals voor reguliere activiteiten (masterclasses, workshops) wederom op €1000,- (inclusief btw) begroot. Eventuele bijzondere evenementen worden op projectbasis daarbuiten begroot.

Algemene ANBI Informatie

Algemene (niet tijd-gebonden) ANBI-gerelateerde informatie over de Stichting Dutch Viola Society vindt u hier.