Verslag Britten Altvioolconcours 2019

door Kristofer G. Skaug, DVS redactie

Redactionele opmerking: Uitspraken van subjectieve aard worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.

De vierde editie van het Britten Altvioolconcours is afgelopen zondag (17 maart) gehouden bij het ArTEZ conservatorium in Zwolle. Onze wensen naar aanleiding van de deelname in de 2017-editie zijn verhoord: Niet alleen was er dit jaar sprake van een recordaantal van 19 deelnemers, maar ze kwamen ook nog eens van een groot aantal verschillende docenten af – zowel de voorlopleidingen / talentenklassen van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Zwolle waren goed vertegenwoordigd.

De deelnemers uit Categorie 2 (15-18 jaar) waren als eerste aan de beurt. Het verplichte stuk was het Adagio uit het altvioolconcert van Henk Badings, een stuk dat veel vraagt van de muzikale verbeeldingskracht van de spelers. Daarnaast speelde iedereen een stuk naar eigen keuze.

Het gaat te ver om een uitgebreide evaluatie te doen, maar we hebben kunnen genieten van in totaal 15 vertolkingen van Badings. Dit was voor de jury ook een onmisbaar ijkpunt om de kandidaten met elkaar te kunnen vergelijken.

Enkele deelnemers uit Categorie 2: Vlnr. Steffie, Mila, Sylven, Simon, Ida

Onder de opmerkelijke keuzestukken kunnen we noemen het technische hoogstandje Carnavale di Venezia (Paganini/Kugel), uitgevoerd door Brittenconcousveteraan Steffie de Konink (17, Delfgauw). De conservatoriumstudente Raquel Roldán (18, Utrecht) bracht een deel uit een zelden gehoord altvioolconcert (bewerking?) van J. Chr. Bach, met mooie volle klanken. De machtige Grand Tango van Piazzolla werd met veel bravoure gespeeld door Mila Kastelein (16, Den Haag). Een hele verademing tussen alle Bruch, Schumann, en overige “ijzeren repertoire” was dan ook de Blues voor Bennie (E. Pütz), een jazzy, Gerschwin-acthtig deuntje, met gepaste luchtigheid neergezet door Sylven van Sasse van Ysselt. Uberhaupt is mijn wens voor toekomstige edities van het Brittenconcours dat er bij de keuzestukken een “verbod” komt op standaardstukken zoals de Fantasie van Hummel, het Hoffmeister-concert enz. Er is zoveel leuk altvioolrepertoire van de 20e en 21e eeuw – duik daar maar in!

Sfeerimpressie: De jury luistert naar Sunniva’s voordracht van Tsintsadze

Tijdens de uitgebreide lunchpauze (die konden we goed gebruiken!) was er juryberaad voor Categorie 2. De DVS had een stand neergezet om nieuwe vrienden te werven en ook het verkoop van een breed assortiment van gadgets, stickers en CD’s.

De stand van DVS, bemand door Sofie!

Na de break waren de jongsten aan de beurt: In Categorie 1 (10-14 jaar) waren er vier kandidaten dit jaar. Het verplichte werk was het derde deel uit de Sonatine (op.35b) van Berthold Hummel, een leuk allegro dat hobbelt tussen 4/4 en 3/4 maten, technisch goed toegankelijk voor jonge altviolisten (alles kan desnoods in de 1e positie gespeeld worden), maar met genoeg mogelijkheden tot uitdieping en tempoversnelling voor de iets meer gevorderden.

Deelnemers uit Categorie 1: vlnr. Norea, Tygo, Sarah

Norea Quirijnen (14, Zutphen) liet al gelijk zien hoe dat moest: ze speelde met grote expressiviteit de hele Sonatine (waar ook hele mooie lyrische passages in zitten), en rondde af met het verplichte laatste deel in een verrukkelijk hoog tempo. Daarna kwam Juliëtte Gielen (12, Rijswijk) met het mooie – en voor mij nog onbekende – Chanson Celtique van Forsyth. Tygo de Waal (12, Ooltgensplaat) had een concert van Händel voorbereid, en de charmante Sarah Sikkes (10 jaar, Amstelveen) bracht als laatste kandidate van dit concours de bekende Siciliënne van Fauré.

Tijdens het wachten op de uitslag van de jury hielden Karin Dolman en Ursula Skaug een pitch namens de DVS, waarin o.a. een oproep werd gedaan voor nieuwe bestuursleden, rayonhoofden en student-contactleden. Gelukkig hadden ze heel veel te melden, want de jury had echt even nodig om eruit te komen, met zoveel goede kandidaten.

Karin en Ursula pitchen voor de DVS tijdens het juryberaad

Om 17:20u kwam de jury eindelijk in de zaal terug en nam plaats op het podium: Yke Topoel, Adis Valdimarsdottir, Roeland Jagers, Loes Visser, Liesbeth Steffens en Francien Schatborn. De uitslag luidde als volgt:

Categorie 1 (10 t/m 14 jaar)
1e prijs en jongerenjuryprijs: Norea Quirijnen (14 jaar, Zutphen)
Uit het juryrapport: “Norea Quirijnen is een echte verhalenverteller. Ze maakte indruk met haar sprookjesachtige spel, mooie uitstraling en enorme flair.”
Aanmoedigingsprijs (DVS Bladmuziekprijs): Sarah Sikkes (10 jaar, Amstelveen)

Categorie 2 (15 t/m 18 jaar)
1e prijs en jongerenjuryprijs: Sunniva Skaug (15 jaar, Delft)
Uit het juryrapport: “Sunniva Skaug gaat volledig op in de muziek en geeft met haar gedreven energie en muzikaliteit elke noot een eigen lading mee.”
2e prijs: Elin Haver (15 jaar, Amstelveen)
3e prijs: Mila Kastelein (16 jaar, Den Haag): Woudschotenprijs
Aanmoedigingsprijzen:
Raquel Roldán i Montserrat (18 jaar, Utrecht): DVS Bladmuziekprijs
Ida Weidner (17 jaar, Amsterdam): Concertbonnenprijs Orkest van het Oosten
Extra jongerenjuryprijs: Steffie de Konink (17 jaar, Delfgauw)

De DVS Bladmuziekprijzen gingen naar Sarah Sikkes en Raquel Roldán.

De volledige uitslag (inclusief het Britten Celloconcours 2019) vindt u hier.

Norea en Sunniva zullen met het Britten Jeugd Strijkorkest soleren op zondag 7 april bij het traditionele laureatenconcert in De Spiegel (Zwolle). Meer informatie over dit concert vindt u hier.

Hartelijk dank aan de organisatie, met name René Luijpen (die na dit concours terugtreedt als voorzitter), Jorien Quirijnen, Dorien Deodatus en Loes Visser.

(Bijna) Alle deelnemers van het Britten Altvioolconcours 2019

Altvioolduo Black Büyü wint de Grote Kamermuziekprijs 2019

De Grote Kamermuziekprijs is het jaarlijkse concours voor kamermuziekenensembles van het Koninklijk Conservatorium Den Haag en Codarts Rotterdam, mede georganiseerd door de Kamermuziekvereeniging Rotterdam.

De editie 2019 leverde een gedeelde eerste prijs op voor het altvioolduo Black Büyü (Kardelen Buruk en Kellen McDaniel). Dit ensemble heeft recentlijk veel lof geoogst voor de vernieuwende musical-voorstelling Moonwalk bij het Internationale Altvioolcongres 2018 in Rotterdam.

De DVS is zeer verheugd dat een altvioolduo op deze manier in de nationale schijnwerpers komt, en feliciteert van harte!

Masterclass Tabea Zimmermann

Er is mooi nieuws! Tabea Zimmermann komt deze week een masterclass geven in het Conservatorium van Amsterdam (CvA) – op woensdag 6 maart as. van 14-18!
De masterclass vindt plaats in de Sweelinckzaal, toegang is gratis.
Er spelen 5 studenten van CvA, ieder heeft 45 minuten les.

Mis deze kans niet, om deze grote altvioliste en pedagoge les te zien geven!

Tabea in actie, DVS-masterclass 2015 (TivoliVredenburg Utrecht), met Lisa Eggen

Sunniva Skaug wint 2e Prijs in Maassluis

De Delftse altvioliste Sunniva Skaug (15 jaar) heeft afgelopen week de 2e prijs gewonnen bij de 60e editie van het Jong Talent Concours Maassluis (voorheen de Maassluise Muziekweek), in de categorie 13-17 jaar. Het deelnemersveld in deze leeftijdscategorie telde 45 talenten uit heel Nederland op allerlei verschillende instrumenten. De (hoofdprijs)winnaar werd de bastrombonist Pelle van Esch (17).

Sunniva ontvangt haar prijs uit de handen van de burgemeester van Maassluis, Edo Haan

Bij haar voorspeelbeurt speelde Sunniva het langzame deel uit het altvioolconcert van Henk Badings, en een dans van de Georgische componist Sulkhan Tsintsadze, met begeleiding van Natasja Douma op de piano.

Sunniva heeft altvioolles bij Julia Dinerstein bij het Hellendaal-instituut in Rotterdam, en ze speelt op een altviool gebouwd door Daniël Royé in 2016.

Officiële berichtgeving:
https://maassluisemuziekweek.nl/nieuws/mmw/de-prijswinnaars-van-jong-talent-concours-maassluis-2019-zijn-bekend

Ontzettend gefeliciteerd!

Alice van Binsbergen wint 3e Prijs bij PCC Zuid-2

(c) Majanka Fotografie

Altvioliste Alice van Binsbergen (15 jaar, Amsterdam) heeft vanmiddag een 3e prijs Categorie 2 gewonnen in de finale van het Prinses Christina Concours Zuid-2, in Maastricht. Naast bladmuziekbonnen verdiende ze een masterclass bij een musicus naar keuze, aangeboden door de Stichting Elisabeth en Frans Stump.

Van harte gefeliciteerd!

De volledige uitslag van de regiofinale van het PCC 2019 in Maastricht is hier te zien.

5 vragen aan… Dana Zemtsov

door Kristofer G. Skaug

English version below! Follow this link.

Dana Zemtsov is inmiddels uitgegroeid tot een “BNA” (Bekende Nederlandse Altiste). Op jonge leeftijd heeft ze zowel het nederlandse en internationale publiek voor zich gewonnen met haar spel. Ze heeft op belangrijke podia en festivals opgetreden, en heeft lof geoogst met haar twee solo-CD’s “Romantic Metamorphoses” en “Enigma”. Als telg van een gerenommeerde volbloeds altvioolfamilie straalt ze met een natuurlijke overtuiging de liefde voor haar instrument en repertoire uit. Aanstaande weekend treedt ze driemaal op met violiste Frederieke Saeijs en het Nederlands Philhamonisch orkest in de Sinfonia Concertante van Mozart: Aanleiding voor de DVS om een speed-interview aan te vragen.

1. Als je geen altvioliste was geworden, wat had je dan gedaan?

Dat is een heeeele moeilijke vraag voor mij. Het enige wat ik zeker weet is dat ik mijn hele jeugd ontzettend graag auditie wou doen voor een professionele balletschool. Dat was mijn tweede grote passie, en ik wou zo graag ballet en conservatorium tegelijk doen. Maar ik weet niet of ik het in die harde balletwereld het verder emotioneel zou overleven. Ik kan me misschien voorstellen dat ik iets met schilderen of literatuur zou doen, maar dan zou ik in Mexico wonen en een tropische tuin hebben met colibri’s, papagaaien en heel veel kleurrijke planten! Toch zijn geen van deze interesses zo natuurlijk voor mij als muziek… maar ik kan me zeker niet voorstellen dat ik iets niet-kunstachtigs zou doen in ieder geval 🙂

2. Wij rekenen je graag als een nederlandse altvioliste – hoe zie je dat zelf?

Absoluut! Ik heb russische achtergrond, mijn jeugd heb ik in Mexico doorgebracht, en ik vind deze twee culturen ongelofelijk bijzonder; ze zijn zeker een deel van wie ik ben. Maar in Nederland heb ik mijn hele muzikale opvoeding gekregen en mijn eerste muziekvrienden waar ik kamermuziek mee leerde kennen.

Als ik Nederland vergelijk met andere landen, valt mij op dat er hier heel veel nadruk is op kamermuziek, samenspel en het genieten van muziek. Ik ben ongelofelijk gelukkig dat ik de belangrijkste jaren van mijn muzikale formatie en de eerste grote ervaringen hier heb mogen meemaken.

3. Je staat dit weekend met Frederieke Saeijs in het Concertgebouw om de iconische Sinfonia Concertante van Mozart te spelen. Hoe kwam deze samenwerking tot stand?

Dit is een  jubileum van het Kersjesfonds, waar alle solisten en dirigenten van dit concert prijswinnars van zijn. Het was dus helemaal hun idee om mij te combineren met Frederieke in dit programma. We hebben al vorige maand de Concertante samengespeeld in Duitsland, en er ontstonden ongelofelijk magische momenten. Ik ben zo dankbaar dat ze deze combinatie hebben bedacht, en het is natuurlijk een eer om zo het Jubileum van het Kersjesfonds te mogen vieren!!!

4. Vlinders in je buik?

JA!!!!!!!!

5. En na volgende week – waar kunnen we je dan vinden? Naar welke toekomstige projecten kijk je uit?

Heel veel bijzondere projecten, en allemaal tegelijk! Ik speel nog 3 keer in het Concertgebouw met twee verschillende programma’s; een tango-programma met fantastische pianiste Anna Fedorova, violist Daniel Rowland, bassist van het concertgebouw Nicky Schwarz en de geweldige argentijnse bandoneonist Marcelo Nisinman (dit programma doen we ook in TivoliVredenburg).

En dan op het Tracks Programma met percussionist Dominique Vleeshouwers en pianist Louis Schwizgebel. Het leven van Beethoven samengevat met altviool, marimba, piano en electronica – stel je voor! 🙂

In april komt er een hele bijzondere samenwerking met dirigent Daniel Raiskin, in Finland. Ik ga daar het concert van Leo Smit spelen, en “Suite in old Style” van Dobrinka Tabakova. Het is allemaal fantastische muziek! Ik kijk ontzettend uit naar dat programma, en hoop dat ik het gauw ook in Nederland mag brengen! Meteen daarna is er en tourneetje in de VS met Anna Fedorova, en mijn debut met orkest daar, met het Lake Forest Orchestra en dirigent Fabio Mechetti.

Verder komt  dit jaar nog een nieuwe CD uit samen met geweldige pianiste Anna Fedorova: “À la francaise” – niet perse alles is Franse muziek, maar alles is wel geinspireerd op iets Frans! 🙂

We wensen Dana heel veel plezier en succes met al deze projecten!

De Sinfonia Concertante met Frederieke Saeijs, Dana Zemtsov en het Nederlands Philharmonisch Orkest olv. Karel Deseure zijn te beleven op de volgende data en locaties:


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

English Version:

Dana Zemtsov has become a household name among Dutch violists. At a young age, she has conquered both Dutch and international audiences with her musicianship. She had appearances on major stages and festivals, and won praise for her two solo CD albums “Romantic Metamorphoses” and “Enigma”. Coming from a renowned family of fullblood violists, she radiates her love for the viola and its repertoire with natural conviction. This coming weekend, she will give three performances of Mozart’s “Sinfonia Concertante” together with violinist Frederieke Saeijs and the Netherlands Philharmonic Orchestra, and on this occasion we approached her for a speed-interview.

1. If you hadn’t become a violist, what would you have done?

That is a veeery difficult question for me! The only thing I know for sure is that, in my younger days, I long hoped to audition for a professional ballet school.  That was my second big passion, and I wanted so much to do ballet and conservatory at the same time. But I’m not so sure that I could have survived emotionally in the tough ballet world. I can imagine that I might also have done something with painting or literature, but then I would have chosen to live in Mexico, with a tropical garden full of hummingbirds, parrots, and lots of colourful plants! However, neither of these interests have the same natural appeal to me as music… anyway, I can’t imagine that I would be doing something non-artistic… 🙂

2. We like to think of you as a Dutch violist – how do you see yourself?

Absolutely! I do have a Russian background, and I spent my youth in Mexico – and both these cultures are very special to me, they are part of who I am. But I received my musical education in The Netherlands, and here I had my first musical friends, with whom I discovered chamber music.

If I were to compare The Netherlands with other countries, there is more emphasis here on chamber music, playing together and enjoying music. I am incredibly lucky that I spent the most important years of my musical upbringing and had my first major musical experiences here.

3. This weekend, you will play Mozart’s iconic Sinfonia Concertante with Frederieke Saeijs in the Concertgebouw Amsterdam. How did this cooperation come about?

This is a jubilee celebration of the Kersjesfonds, and all the soloists and the conductor of this concert have won awards from this fund. So it was altogether their idea to match me with Frederieke in this programme. We already performed the Concertante together twice last month in Germany, and some very magical moments transpired! I am so grateful that they thought of this combination, and it is of course an honour to celebrate the Kersjesfonds jubilee in this way!

4. Excited?

YES!!!!!!!!

5. And after next week – where can we find you? Which future projects are you looking forward to?

There are very many special projects coming up – and all at the same time! I play three more concerts in the Concertgebouw with two different programmes; a tango programme with the amazing pianist Anna Fedorova, violinist Daniel Rowland, bassist of the Concertgebouw orchestra Nicky Schwarz, and the great Argentinian bandoneon player Marcelo Nisinman (we also play this programme in TivoliVredenburg Utrecht).

And then, in the Tracks Programme with percussionist Dominique Vleeshouwers and pianist Louis Schwizgebel. The life of Beethoven summarized with viola, marimba, piano and electronics – go figure! 🙂

In April there is a very special collaboration with conductor Daniel Raiskin, in Finland. I will play the Leo Smit concerto and the “Suite in old Style” by Dobrinka Tabakova. All of it fantastic music! I look tremendously forward to that programme, and I hope that I can perform it in The Netherlands soon, as well!

Directly after this, I go on a mini-tour in the US with pianist Anna Fedorova, and I will also make my US solo debut with orchestra, with the Lake Forest Orchestra and conductor Fabio Mechetti. And later this year I will bring out a new CD with Anna Fedorova: “À la francaise” – not all of it is strictly French music, but entirely French-inspired!

We wish Dana all the best for these projects!

The Sinfonia Concertante with Frederieke Saeijs, Dana Zemtsov and The Netherlands Philharmonic Orchestra (conducted by Karel Deseure) can be heard on the following dates and venues:


Norea Quirijnen wint 1e prijs PCC Oost

(c) Majanka Fotografie

Altvioliste Norea Quirijnen (14 jaar) uit Zutphen won vanmiddag een gave 1e prijs in Categorie 1 bij het Prinses Christina Concours Oost in Enschede. Zij gaat hiermee door naar de nationale halve finale op 6 april in Den Haag. Verder verdiende ze een solistisch optreden met het Britten Jeugd Strijkorkest en een optreden in Musis Sacrum (Arnhem), plus een masterclass met een gerenommeerde docent naar keuze.

Van harte gefeliciteerd!

De volledige uitslag van het PCC in Enschede is hier te zien.


Programma Brittenconcours 2019 Bekend!

Voor alle jonge altviolisten 10 t/m 18 jaar: Het tweejaarlijkse Britten Altvioolconcours vindt op zondag 17 maart 2019 plaats in het ArtEZ Conservatorium in Zwolle.

Verplicht werk in categorie I (10-14j): 3e deel uit de Sonatine op.35b van Berthold Hummel
Verplicht werk in categorie II (15-18j): 2e deel uit het Altvioolconcert van Badings

Prijswinnaars treden op als solist met het Britten Jeugd Strijkorkest olv. Loes Visser bij het laureatenconcert op zondag 7 april 2019 in Theater De Spiegel, Zwolle.

Voor meer informatie en aanmelding, ga naar de website van het Brittenconcours!


Altvioolconcert van Kraus, “de Zweedse Mozart”

J.M. Krauss (bron: Wikipedia)

Op zondag 14 oktober as. speelt de schotse violiste Catherine Manson met het Apollo Ensemble het zelden gehoorde Altvioolconcert in C van Joseph Martin Kraus (1756-1792), “de Zweedse Mozart“. (alleen al die geboorte- en sterfjaren…!).

Het altvioolconcert van Kraus is een nieuwe ontdekkingsreis, aldus Manson. ‘Haydn was groot fan van Kraus en hij had groot gelijk’.

Voor deze bijzondere bijzondere avond heeft de DVS twee vrijkaartjes in de aanbieding, voor iemand die namens ons naar het concert gaat en een recensie schrijft. Geïnteresseerden kunnen zich melden via  mail@dutchviolasociety.nl.

Concertgebouw kleine zaal, zondag 14/10/2018, aanvang 20.15u
Voor kaartverkoop, klik hier.


Gratis workshop “Irish Folk” met Gilles Rullmann!

This just in“, een leuke aanbieding voor DVS-leden (leeftijd 14+): Op zondag 22 april as. wordt in het kader van het Meespeel Atelier Den Haag een workshop “Irish Folk” aangeboden, geleid door violist/zanger/gitarist Gilles Rullmann.
Vrienden van de DVS zijn welkom, en mogen gratis meedoen.
Begintijd: Sessie 1: ca. 10.30u  en Sessie 2: 12.30u (kies één – vraag exacte tijden!)
Duur: ca. 80 minuten.
Locatie: Foyer van de Glazen Zaal in de Muziekacademie Den Haag (Raamweg 36).
Hier een toelichting van Gilles:
Ierse muziek is soms opzwepend, soms melancholisch, maar altijd is er die swing, die cadans waarbij de voeten niet stil kunnen blijven, het lichaam heen en weer begint te wiegen en het hoofd licht wordt. Dat is de swing die we in deze workshop gaan proberen te vatten!
 
Ierse muziek is een orale traditie: de muziek wordt meestal op het gehoor doorgegeven van de ene op de andere muzikant. Door die aanpak komt de cadans, het ritme, de swing, de dynamiek, de frasering vanzelf met de melodie je hoofd binnen. De muzikaliteit gaat voor de noten uit. Op deze manier met muziek maken bezig zijn is voor veel deelnemers een enorme bevrijding. Dus kom langs en neem een Ierse tune mee van het Meespeel Atelier Den Haag
Bio Gilles Rullman:
In de reiswieg lag Gilles al achterop het podium bij optredens van de folkgroep Crackerhash, dus dat er muziek gemaakt ging worden was onvermijdelijk: op 8-jarige leeftijd begon hij viool te spelen. De Ierse traditionele muziek trok het meest, dus vertrok hij tien jaar later naar Ierland om zich verder in die stijl te bekwamen. Bij de Traditional Music Society van het University College Dublin gaf hij vioolles. Vele bezoeken aan Ierland volgden.
Gilles speelt in verschillende groepen, geeft (veelal viool-)les en is leraar Alexandertechniek, gespecialiseerd in blessures bij vioolspelen. Zijn Ierse muziekworkshops zijn al ruim 15 jaar zeer geliefd.
Interesse?
Geef je van tevoren op bij Sidonie Riha, Kamermuziek Ateliers Nederland
mobiel: 06-47804890 / e-mail: info@kamermuziekateliers.nl