Viola Summer Courses 2018

Are you making plans for a musical summer vacation?

Our Summer courses listing has been completely updated for 2018! For some courses the information (dates, teachers) is not yet available, so the page will be updated again later this spring when we get more information.

PS. If you are aware of a great course that we haven’t listed, please let us know about it!


DVS Jaarverslag 2017

Stichting Dutch Viola Society (DVS)

Hieronder lichten we in detail toe wat er allemaal door en met DVS in 2017 tot stand gekomen is.

Georganiseerde Workshops 2017

Zondag 21 mei 2017   workshop “Met meer gemak musiceren”, met Eileen McEwan
Zaterdag 10 juni 2017 workshop “Brahms Sonatas” met Asdis Valdimarsdottir e.a.

Georganiseerde Masterclasses 2017

Zaterdag 14 januari – Masterclass Richard Wolfe, Utrecht
Zaterdag 29 april – Masterclass Orkestaudities met Ken Hakii, Amsterdam

3e Nationaal Altvioolbijeenkomst 2017

Zaterdag 18 februari – in Splendor Amsterdam, tijdens het Altvioolfestival Amstedam;
Programma en verslag kan hier teruggevonden worden.

Internationaal Altvioolcongres (IVC 2017)

Wellington, Nieuw-Zeeland; 1 t/m 5 november 2017
Nederland vertegenwoordigd met 3 bijdragen.
Voor een volledig overzicht en verslag, zie hier.

Website
Aankondigingen, nieuwsberichten en verslaggeving op de website in verband met DVS workshops, masterclasses, evenementen en concerten, belangrijke vacatures en benoemingen bij orkesten en conservatoria. Dit wordt tevens doorgegeven via sociale media (Twitter en Facebook).

Daarnaast worden met enige regelmaat interviews met toonaangevende altviolisten gepubliceerd, vaak in verband met onze eigen masterclasses en congressen. In 2017 zijn interviews gepubliceerd met vioolbouwer Jan van der Elst, jazz-altviolist Oene van Geel, en het NNO Altvioolsextet. Er is ook een concertrecensie geschreven nav. het debut van Ellen Nisbeth in het Concertgebouw.

Achtergrondinformatie wordt ook aangeboden via de website, zoals:
Carrièretips voor jongeren die een beroepsopleiding altviool overwegen
– Informatie over concoursen voor altviolisten
– Overzicht van zomercursussen altviool in binnen- en buitenland
– Een unieke repertoirelijst altvioolensembles gepubliceerd en regelmatig bijgewerkt
– Een unieke concertagenda voor concerten met altviool in de hoofdrol
– Een overzicht van Eindexamens altviool bij de nederlandse conservatoria

Social Media
Actieve aanwezigheid op Facebook (544 pagina-likes, een toename van +113 in 2017) en Twitter (413 volgers, een toename van +57 in 2017). Naast het doorgeven/signaleren van nieuwe berichten op onze website (aankondigingen DVS events/workshops) wordt hier ook altvioolnieuws uit social media opgepakt en doorgegeven (share/retweet). De social media kanalen zijn tevens in zekere mate interactief, contact wordt gelegd en onderhouden met vrienden/volgers en verwante organisaties (binnenlands en internationaal).

Bestuursleden 2017
Karin Dolman – voorzitter
Ursula Skaug – secretaris vanaf 1-7-2017
Roald van Os – penningmeester
Kristofer G. Skaug – algemeen bestuurslid / webredacteur
Emlyn Stam – algemeen bestuurslid

Van de volgende bestuurders hebben we in 2017 afscheid genomen:

Stijn van der Schoor – secretaris, 23-5-2012 tot 30-6-2017
Iris Frederiks – student-bestuurslid, 1-9-2015 tot 30-6-2017

Beschermvrouwe
Sinds 2015 is oud-minister van justitie en amateur-altvioliste Winnie Sorgdrager de beschermvrouwe van stichting Dutch Viola Society.

Vrienden
Per 31 december 2017 telden we 192 geregistreerde Vrienden. Een toename van 16 Vrienden in 2017.

Vriendenvoordelen
Bij betaling van de jaarlijkse vriendenbijdrage komt een DVS-Vriend in aanmerking voor flinke korting op onze educatieve workshops en overige verwante evenementen (congres, concerten, cursussen). Hiernaast werden in 2017 de volgende specifieke DVS vriendenacties aangeboden:

Financiële verantwoording

DVS kan in 2017 (naar schatting) rekenen op totaal € 1.650,00 gedoneerd door 55 van onze Vrienden. 7% van deze donaties draagt DVS jaarlijks af aan de International Viola Society (IVS). Voornoemd percentage is afgesproken tussen de aangesloten Viola Societies wereldwijd. Over 2017 betalen wij € 115,50 aan de IVS. 

Subsidiënten

In 2017 heeft DVS geen subsidies aangevraagd/ontvangen voor reguliere activiteiten. Wel zijn er gelabelde gelden ontvangen door aangevraagde projectsubsidies ten behoeve van het Internationaal Altviool Congres 2018 in Rotterdam.

Kostenposten

  • In 2017 is bij benadering € 900,00 besteed aan de inhuur van professionals en vergoedingen aan vrijwilligers voor het geven van masterclasses, workshops, recitals, cursussen of lezingen. De totale kosten aan inhuur zijn lager uitgevallen dan aanvankelijk begroot was en dat had vooral te maken met afgelaste workshops vanwege onvoldoende aanmeldingen
  • Zaalhuur en overige uitgaven verband houdende met de organisatie van DVS-activiteiten bedroegen over 2017 bij benadering € 500,00
  • Afdracht aan de International Viola Society, bankzaken, drukwerk/ porti en onkostenvergoedingen voor onze vrijwilligers.

Voortgang organisatie IVC 2018

Over heel 2017 zijn er weer veel gesprekken gevoerd met diverse voor DVS cruciale partijen en beoogde samenwerkingspartners. Professionele partners die een toonaangevende rol spelen in het Rotterdamse culturele speelveld. Helaas hebben langlopende contacten en intentieverklaringen ons lang niet altijd kunnen helpen bij het tot stand brengen van een samenwerking. Zonder daarbij namen te noemen vinden we het wel van belang deze enorme tegenslagen en bijbehorende teleurstelling die dat voor onze organisatie heeft meegebracht op te nemen in ons jaarverslag. Immers, een verslag hoeft niet alleen maar bol te staan van pure winst, mijlpalen en succesverhalen.

Toekomstmuziek
Voor 2018 is de inhuur van professionals voor reguliere activiteiten op € – nihil -inclusief btw begroot. DVS gaat het International Viola Congress 2018 in Rotterdam organiseren en hosten. Hiervoor zijn in de loop van 2017 de nodige projectsubsidies aangevraagd en voor een deel verkregen. DVS zet in op dit grote en voor ons instrument de altviool zo belangrijke evenement. Met name vanaf het najaar 2017 heeft dit veel aandacht van het bestuur gevraagd. Er is een speciale commissie voor de congresorganisatie opgericht, de “Call for Proposals” is gepubliceerd, en er zijn 116 Proposals uit heel de wereld binnengekomen voor de inhoudelijke invulling van het Congres.

Non-profitorganisatie DVS heeft geen structurele subsidiënt of sponsor.


Vacature Tutti Altviool bij NNO

Het Noord Nederlands Orkest (NNO) heeft een vacature voor Tutti Altviool!
De vacaturetekst is onder deze link te vinden.

 


The Rising Star – Ellen Nisbeth

Kristofer G. Skaug, DVS
Concertgebouw kleine zaal, 13/12/2017

This season marks the first time that a young viola soloist is selected by the European Concert Hall Organisation (ECHO) for their “Rising Stars” chamber recital series. Ellen Nisbeth (Sweden) is the rare exception. Word of her talent reached me several years ago, so her debut in the Concertgebouw was a must hear.

Ellen Nisbeth (photo: Nikolaj Lund)

She started off with a commissioned work by Swedish composer Katarina Leyman: Tales of Lost Times, a four-part solo piece. The introduction presents resounding fifths (a whiff of Scandinavian folk music) interspersed with dialogic passages. A buzzing, agitated tremolo movement titled Around the Campfire brought memories of Northern summers with … well, insects! The final part answers to the opening movement with similar figures. A fitting and personal way to introduce herself to the audience.

Next came Schumann’s very familiar Märchenbilder. The first and last movements are perennial favourites with their warm and sweet melodic material – brought with great musicality and a very fine-tuned sense of co-musicianship with pianist Bengt Forsberg. In the 3rd movement (Rasch), we were treated to a flash of Nisbeth’s considerable technical prowess, with an uncompromising tempo choice.

Time to bring on Britten! Lachrymae – Reflections on a song of Dowland is a perfect showcase for a gifted musician like Nisbeth. She brought some very original interpretations, and made full use of the freedoms afforded by Britten’s score. The references to the Dowland themes remained very clear throughout, and in spite of some perceived dynamic balance issues, the overall performance was very gratifying.

After the intermission, Nisbeth brought her own transcriptions of Vaughan Williams’ Songs of Travel, inspired by the writings of R.L. Stevenson. Although these songs felt quite “light” in emotional terms (compared to the Britten), the melodies work well on the viola. Yet another song transcription came with Mut from Schubert’s Winterreise, which in its time had inspired one of R.L. Stevenson’s poems.

This led directly into Schubert’s Arpeggione sonata, which can be a treacherous stage companion. Nisbeth and Forsberg however co-created a warm and charming rendition. I was very happy to note, for example, that the repeat of the (lengthy) first section was all but a repeat exercise – it was significantly re-invented, reconsidered, re-articulated as if played for the first time. The slow movement was beautifully phrased, with great warmth of tone radiating from Nisbeth’s Amati viola. After all this beauty, I was a bit worried for the last movement, which to me often feels like an overdone “extended remix” version of itself. There was however no let-down, because Nisbeth invigorated the music with megawatts of musical energy throughout.

So there is no doubt, Ellen Nisbeth deserves the status of rising star! (while coincidentally, last night astronomers were busy studying the Geminid meteor shower in the night sky – falling stars! none of them were observed to be playing the viola, though).

Could we convince her to visit our Viola Congress in Rotterdam next year?


DVS Nieuwjaarsborrel 2018

De nieuwjaarsborrel van DVS vindt dit jaar plaats op zondag 14 januari 2018 vanaf 14.30u in Splendor (Nieuwe Uilenburgerstraat 116, Amsterdam). Hier is het programma:

14:30 inloop met een glaasje en een hapje

15:00 welkomstwoord en presentatie van de grootse plannen van DVS voor 2018!
(spoiler: o.a. bijzondere aandacht voor IVC 2018 in Rotterdam!)

15:30 concert met veel bijzondere altvioolmuziek
(er is hier nog ruimte voor een paar optredens –
   als je iets wilt spelen, geef je dan op bij: roaldvanos@hotmail.com)

16:30 na een kleine pauze zullen Luca Altdorfer, Kristofer Skaug en Elisabeth Smalt een verslag geven van het International Viola Congress in Wellington, waar zij begin september een bijdrage aan leverden.

17:30 Borrel!

Entreeprijs: €5,-  aan de deur (ook voor Splendor- en DVS-leden).
Of voorverkoop via deze link.


DVS – Jullie zijn aan de beurt!

English version below! Follow this link.

De Dutch Viola Society timmert al 5 jaar aan de weg om de altviool in Nederland te promoten en altviolisten met activiteiten te stimuleren. Daartoe worden er lezingen, workshops, masterclasses en recitals georganiseerd voor en door altviolisten.

Het DVS-bestuur bestaat echter nog altijd uit slechts een handjevol fanatiekelingen, die ook nog eens toevallig allemaal in Zuid-Holland wonen. Ondanks alle goede voornemens blijkt dat wij fysiek niet in staat zijn om in alle 12 provincies activiteiten te organiseren – en dit gaat ons ook nooit lukken zonder jullie hulp!

Jouw initiatief is van cruciaal belang om het aanbod van altviool-activiteiten te verbreden in heel Nederland! Dus – heb je een idee voor een activiteit (lezing, workshop, masterclass, recital) die je zelf wilt organiseren? Deel dit idee met ons door het aanvraagformulier in te vullen!. De DVS zal verdienstelijke ideeën ondersteunen met een financiële bijdrage en PR.

Kom op – we wachten in spanning op nieuwe en originele initiatieven!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

English Version:

The Dutch Viola Society has been working to promote the viola in The Netherlands for the past 5 years. One of the ways we do that is by organizing activities such as lectures, workshops, masterclasses and recitals

The board of the DVS still consists of just a handful of fanatics, however. And coincidentally we all live in the province Zuid-Holland. In spite of all good intentions, it has become clear that we are physically unable to organize activities in all 12 provinces of The Netherlands – and that we also never will be able to do this withouth your help!

Your initiative is of vital importance in order to expand the offerings of viola related activities in The Netherlands! So – do you have an idea for an activity (lecture, workshop, masterclass, recital) which you would like to organize youself? Share your idea with us by filling in the activity support request form! The DVS will support meritable proposals with a financial contribution as well as publicity.

Come on – we are waiting expectantly for new and original initiatives!


TOPkans op solistenrol in Bruch Dubbelconcert!

The DVS received the following advertisement last week. Much too good to withhold from our loyal followers! Carpe Diem!

Stichting Talent op Podium Orkest (T.O.P. Orkest; “Talent on Stage Orchestra”) was founded to accompany soloists in their first steps towards the top of the classical music profession. We perform solo concertos with instrumental and vocal soloists who are at the start of their career to give them the opportunity to perform with an orchestra.
For our project in October 2018 we are looking for:
 
  • advanced clarinet and viola soloists (not necessarily a duo)
  • with solo ambitions
  • to perform with us M. Bruch ’s double concerto for clarinet and viola
  • in two concerts on 23rd and 27th October 2018

We offer:

  • a chance to perform as a soloist with an orchestra
  • an advanced amateur orchestra
  • a beautiful program
More information: email info@talentoppodiumorkest.nl, visit www.talentoppodiumorkest.nl or call us on 06-34355166.
 
Send your motivation letter, CV, and a short demo recording to info@talentoppodiumorkest.nl by 1st December 2017. We will invite the most suitable candidates for an audition in Leiden on Saturday 27th or Sunday 28th January 2018. We will ask you to play a piece of your own choice, and a fragment of the concerto selected by us.
 

De IVC 2018 Website is Live!

De website voor het International Viola Congress 2018 in Rotterdam is nu eindelijk live!
Het adres is: www.ivcrotterdam2018.nl
Er staat nu al de “Call for Proposals“, waarmee je ideeën voor optredens kunt opsturen.

Voortaan zal ook alle verslaggeving over dit mega-project op de IVC-website plaatsvinden. De huidige DVS website blijft toegewijd aan alle overige altvioolonderwerpen.

 


Wellington IVC Blog #4

Kristofer G. Skaug, DVS

Monday morning, September 4th: Time to put on my “IVC 2018 Committee Chairman” hat for a rise-and-shine meeting with the board of the International Viola Society, at Vice President Jutta Puchhammer’s hotel suite across the street. I come armed with a powerpoint presentation to help describe our congress plans for next year. I received a lot of helpful feedback and advice, and fortunately the board was quite happy with our direction so far. So I got their blessing to hold my “welcome to Rotterdam” speech at tomorrow’s closing gala dinner.

In the afternoon we once again convened at St. Andrews on the Terrace. The “Wellington Congress Viola Orchestra” (consisting of students from the New Zealand School of Music) had readied itself for a string of solo concertos.

Graupner’s double concerto for Viola d’Amore and Viola was a new discovery for me. Our host Donald Maurice could finally be heard on his favourite instrument, alongside Marcin Murawski on the viola. It was admirably performed. I did feel however that the orchestra was a bit oversized for such a piece (6 celli?), as the Viola d’Amore at times was drowned out.

Kenneth Martinson demonstrated impressive virtuosity in the Rolla D-major concerto, a real finger cracker. In a way it was a reminder of the various lectures and recitals on the topic of Rolla last year at the Cremona IVC.

The orchestra now took centre-stage on its own, with the Suite no. 3 for strings by Respighi. A good find for the list of “works in which the viola section has a significant solo part”. Conductor Martin Riseley hauled this one ashore, with a big cheer for the intrepid foursome in the viola section.

In Michael Kimber’s “Variations on a Polish Folk Melody”, our resident Polish Kimber-connoisseur Marcin Murawski had the lead role. After a dozen or so variations, Renée Maurice appeared behind the orchestra to give us the vocal rendition of said folk song, with a very convincing Eastern European intensity. But contrary to expectation, this recurrence of the main theme did not signal the beginning of the end, more like the halfwaay milestone. There was lots more work to do for Marcin Murawski and the orchestra, which seemed to enjoy indulging in the Polish swagger. All in all, much pleasure was had!

The audience could just stay in their seats for the next concert, which was another “Potpourri” session. The first piece was “Siete canciones populares españolas” by Manuel de Falla. An appropriate amount of mediterranean temperament surfaced towards the end of the suite. Good work by the lone Spanish congress delegate Gema Molina Jiménez, who confusingly has a Swedish flag and a Moose-warning sticker on her viola case.

The duo Katrina Meidell and Daphne Gerling played “In Paris with You” by Shawn Head. The mood of this piece struck me as nostalgic.

Elisabeth Smalt came on stage to complete her advocacy for “silent music”. In “Woman, Viola and Crow” by Frank Denyer, the vocabulary of the music was augmented with high heels hammering on a plate, rustling seashells, and occasional crow-calls.

An eerie acoustic landscape is created. This music seems in a way beyond “like” or “dislike”, it just is. The same might be said for Morton Feldman’s “The Viola in my Life III” (1970), now with a piano interacting in a very elemental way with the viola sounds, no more crowing, shell-rustling or foot-stamping, what remained were pizzicato’s and solitary bow strokes. By thus taking away sound by sound, silence was approached.

The next section of the concert consisted of works by Penderecki, performed by Daniel Sweaney. The “Sarabande, Tempo di Valse, Tanz” for solo viola exposed a very warm and pleasant sound from the viola. Sweaney concluded with Penderecki’s “Duo: Ciaccona” together with Annette-Barbara Vogel (violin), a beautiful piece.

Last but not least, Andrea Houde appeared with a world premiere performance of a Viola Concerto composed by her student C.F. Jones. The first section is quite melancholic, but the music picks up more energy as it progresses.

After a “working dinner” with Daphne Gerling at the local Thai cafeteria for our presentation tomorrow, time had come for the big Gala concert in the Michael Fowler Centre – the home of the New Zealand Symphony Orchestra (which by the way is frequently led by Edo de Waart). A beautiful concert hall with impeccable acoustics. The programme title was “The Three Altos“, referring to the three soloists:  Two “local heroes” – Roger Myers and Roger Benedict – and the proclaimed diva of this congress, Russian-Italian Anna Serova.

The first performance of the evening was an arrangement of Schumann’s “Märchenbilder” for viola and orchestra, with Roger Myers as a soloist. He has an extravagant playing style, which resulted in heavy articulation where none was warranted. The 3rd movement (Rasch) was by the same token executed at stunning speed, bravo for that!Next followed two world premieres, both with Anna Serova in the spotlight: “Lady Walton’s Garden” by Roberto Molinelli is a miniature concerto (and served very well as prelude to the Walton concerto itself, later this evening). It describes the beautiful garden La Mortella (?) on the island Ischia near Napels, which was the life work of Sir William Walton’s wife. She came from Argentina, so the Finale is a Tango. Serova took this challenge and – to our delight – put the viola aside for a 2-minute dance show on stage. I can’t think of another violist who could copy this feat (maybe Isabelle van Keulen? at least she likes to play tango’s).

The other premiere concerto piece was “Poem of Dawn” by Boris Pigovat. Although there was no tango dancing here, I found it musically more pleasing than the Lady Walton piece. The last piece was certainly no premiere: the well-known Walton viola concerto,
performed to wide acclaim by Roger Benedict.

The “Three Altos” were joined by NZSO principal violist Julie Joyce for the encore – a viola quartet rendition of Piazzolla’s “Libertango“. All things considered, I was a bit disappointed that the two gentlemen didn’t engage their female colleagues in an encore of the “Lady Walton” dance show. 🙂

The 5th and final installment of this blog will appear tomorrow, Sept. 8th.