Verslag 1e Ronde Hindemith-concours

Van 14 t/m 20 oktober vindt in München het 1e Internationale Hindemith-concours plaats. Onze verslaggeefster ter plaatse is Karin Dolman, en ze geeft op haar unieke wijze met tekst en eigen tekeningen impressies van het concours door.

Op 15 oktober luisteren we met een handvol publiek en de jury naar 17 kandidaten die zijn geslecteerd uit een ingestuurde video. 102 kandidaten hadden zich aangemeld, en
uit deze groep zijn 20 kandidaten geselecteerd. Drie geselecteerde kandidaten zijn niet gekomen om welke reden dan ook. Wat we te horen krijgen in de Concertzaal van het Conservatorium in München is de crème de la crème van jonge altviolisten.

Al meteen met de eerste kandidate Katie Liu wordt de toon gezet. Ze speelt uit de 6e suite van Bach de Prelude en de Allemande. De nieuwe technologie komt ook het podium op. De tablet met voetpedaal! Prachtige toon! Met een zeer vast tempo, en goed volgehouden ook in de snelle slierten. Met een adempauze na de akkoorden. De Allemande mooi van toon. De Form und Zetmaß einer Passaglia opus 11/5 van Hindemith is één van de verplichte stukken. Of men kon het laatste deel uit de 31/4 kiezen. Katie koos voor de eerste. En dat doet ze heel knap.

Atar Arad heeft de opdracht gekregen om voor dit concours het opdrachtwerk te schrijven. Net als Hindemith schrijft hij voor het instrument, maakt gebruik van de kwinten van het instrument en van alle effecten die de altviool zo altviool maken, zonder haar virtuositeit te laten. Het is een Chaconne geworden! Ik hoor het vandaag voor het eerst. Petje af voor alle kandidaten, die dit prachtige maar o zo moeilijke stuk hebben ingestudeerd. Ik verheug me om het wel 17 keer te mogen horen.

Ionel Ungureanu speelt uit de Bach-suite nummer 4 de Prelude en Bourree 1 en 2. Na een wat onzeker begin duikt hij met veel energie in Arad’s Chaconne en geeft ons een waanzinnig pallet aan kleuren. En de Hindemith 31/4 uit het hoofd – en geloof me, zelfs Hindemith had moeite om deze sonate goed te spelen.

Als derde komt Takehiro Konoye, een bekende voor ons van het Conservatorium van Amsterdam. Bach-Suite nummer 2 op het programma. Loepzuiver en met gemak gaat hij zijn altviool te lijf. De Chaconne van Arad heeft weer een ander palet van kleuren, o wat een fijn stuk. De Hindemith gaat uit het hoofd, en meteen is daar een betere performer. Lessenaar ook goed weg gezet. Mooi getimed. Geweldig gespeeld. Met rust en gevoel.

Yuri Yoon speelt uit Bach-suite nummer 2 de Prelude en Gigue, met barokstok. Hindemith heel goed gespeeld, helaas net een paar teveel foutjes. En het tempo is wel erg bedeesd. Arad: kleuren zijn er wel, maar iets te snel achter elkaar.

Gaeun Song begint heel verrassend met de verplichte Chaconne. Een heel romantische uitvoering, gepassioneerd. Daarna de Passacaglia van Hindemith. Ook een mooie gepassioneerde uitvoering. Toch niet zo verrassend want we krijgen de Bach vijfde suite in scordatura. Moeilijk blijft het om er een eigen verhaal van te maken. Wanneer je met iets heel intiems overblijft kan het nog intiemer gespeeld worden .

Erin Pitts – op blote voeten, ja waarom niet. Bach suite 4 Prelude en Sarabande met leuke versieringen. Lekker speels. Misschien niet 100 % zuiver, maar heel interessant en fijn om naar te luisteren. En een hele krachtige Hindemith. Een vrouw met pit, ha ha, het zit in de naam. Ze is duidelijk op het podium. Met grote extremen in dynamiek speelt de Chaconne van Arad. Misschien nog niet helemaal klaar met studeren op het stuk, maar voor mij een duidelijk verhaal.

Wenhan Jiang gaat aan de slag met Bach Suite 2. Wanneer Wenhan zou zeggen dat hij een groot fan is van Nigel Kennedy, zou ik het meteen geloven. Modern kapsel en een zeer persoonlijke manier van spelen. Ook hij komt met een versierd einde in de prelude. En wel een zeeeeeer versierd einde. Ook de twee menuetten zijn rijkversierd, maar nergens dat ik ergens van op kijk. Het stuk van Arad speelt hij geweldig, rijk gevuld met allerlei klanken. Hij idd de enige die Atar bedankt voor de mooie Chaconne! De Hindemith is ongelofelijk goed. Foutloos en, nou gewoon om jaloers van te worden. Behalve zijn nek, wanneer hij later geen klachten krijgt dan eet ik mijn schoen op.

Seohyun Moon speelt uit de vierde Bach-suite Courante en Sarabande. Ik merk dat verwend wordt met al die mooie klanken. Heel uitgebalanceerd. Het stuk van Arad gaat nooit vervelen. Iedere keer haalt wel weer een andere kandidaat iets anders moois naar voren. Deze jongeman is vooral goed om in de dubbelgrepen de juiste stem in zijn hele volheid naar voren te brengen. Deze Seohyun presteert het om met CD kwaliteit te spelen. Waar anderen hun podiumpresentatie ook nog in het spel moeten zetten kan hij iedere noot de juiste perfectie geven, en ook een mooie vibrato non vibrato en niet saai!

Dong Yeob Kong opent met de zesde suite van Bach. Daarna Atar Arad’s Chaconne. En weer horen we nieuwe inzichten. Passacaglia van Hindemith: Wat een prachtige akkoorden. Je kunt zo mooi de bas volgen!

Ja ja, maar dan is onze dag nog niet klaar. Want wij moeten nog naar de opening van een tentoonstelling over Hindemith en Walter Witte. Deze tentoonstelling over twee mensen die in een roerige tijd leefden was uitgerekend in het bureau van Adolf Hitler. Een zelfs geëmotioneerde voorzitter, Ludwig Hampe ook altviolist, van de Witte Stichting, die het Hindemith-concours financieert, gaf een zeer goede lezing over Hindemith en Walter Witte. En ook de zaal werd in het verhaal betrokken. Indrukwekkend.

Jutta Puchhammer, voorzitter van de IVS met wie ik een kamer deel, en ik zijn even naar ons hotel terug gegaan. Hebben een eitje gebakken en omkleden en dan weer terug voor het “Meisterkonzert”. Danusha Waskiewiecz speelt met pianiste Yumi Sekiya. Eerst allemaal bewerkingen van zangstukken. Vooral het stukje van Sibelius “Norden” vond ik erg mooi. En er volgt een mooie maar hele snelle Rebecca Clarke sonate. Na de sonate komt Waskiewiecz terug met Naomi Berrill op cello. Dat was een mooie verrassing, want ze konden ook nog eens alle twee mooi zingen tegelijkertijd. Prachtig. Met werken van Dowland, Purcell Wolf, Bach en Bartók.

Dan na een korte pauze treedt op het podium de Noor Lars Anders Tomter. Hij is gewoon zichzelf en speelt ook als zichzelf, geen poespas, geen dansjes, maar doet gewoon zijn ding. Ook weer prachtig. We worden wel verwend. Eerst de Brahms Sonate is Es en als tweede en laatste stuk van de avond Schostakowitsch sonate opgedragen aan Vladimir Mendelssohn.

Eerste Ronde – Dag 2, 16 oktober:

Alona Khievna: Wat is dit Ukraine meisje goed! Ten eerste alles uit het hoofd, Alles ziet er ook zo natuurlijk uit. geweldige stokvoering en een prachtig verhaal. Een rijke vibrato en durft in de extremen te gaan. Een absolute favoriet voor mij. En zij doet het op een niet de allermooiste altviool. Op het programma de eerste partita (nr2) en Hindemith 11/5.

Dan komt de jongste het podium op: Carla Usberti, een Duits meisje. Weer zo goed, prachtige toon. En alles uit het hoofd. En pas 20 jaar!. Te bedenken dat zo’n meisje nog aan haar studie kan gaan beginnen. Op het programma Bach Suite 3 en Hindemith 11/5.

Emiko Yuasa studeert ook in München. Op het programma Bach suite 2 en Hindemith 31/4. Weer een kandidaat voor de volgende ronde. Ik weet gewoon niet meer welke kandidaten er voor een volgende ronde in aanmerking komen.

Annariina Jokela uit Finland. op het programma Bach-suite nr 4 en Hindemith 31/4. Ze begint met het stuk van Arad. Inmiddels kan ik de partij meelezen, wat weer een heleboel inzichten geeft. Het stuk heeft zeker een Jiddisch karakter. Ook pizzicato wordt als ondersteuning, maar ook als melodisch motief gebruikt. In zijn caprices is een overeenkomst met de anonymus. Alweer een geweldige uitvoering van Annariina. Helaas raakt ze in de in de Bach even het spoor bijster en moet de muziek erbij pakken. Je hoort bij haar heel goed de verschillende variaties. Speelt ook een ietwat rustiger tempo.

Hung-Tzu Chu uit Taiwan heeft op het programma Bach suite nr 2 en Hindemith 11/5. Ze speelt met veel pit, heeft af en toe wat intonatieproblemen, maar compenseert dit met haar muzikale lijnen. Ik besef dat in de stukken de vibrato weinig kans krijgt om te zingen, maar die momenten die er zijn kunnen eigenlijk bij bijna alle kandidaten niet iets worden benut. Ze sluit af met een vurige Hindemith.

Je zegt nu bijna, eindelijk weer een man! wanneer de zeer jonge Noor Njord Kårason Fossnes op het podium komt. Op het programma Bach suite 2, met barokstok. Die ziet wel erg kort uit. Maar dat komt waarschijnlijk omdat een reus op het podium staat. En weer een kandidaat die alles uit zijn hoofd doet. Wat een geweldenaar. Misschien in de echt de snelste passages laten zijn vingers niet de echte nauwkeurigheid zien. Maar zeker eenkandidaat voor de volgende ronde.

Oscar Edin uit Zweden heeft op het programma (viool-)Partita nr.2 van Bach en Hindemith 11/5. Wat een mooie toon en gevoel voor een heel nuchtere Bach. Ik hoop dat het ene foutje wordt kwijt gescholden. Hij steekt helemaal voorop het podium, wat maakt dat je het gevoel hebt samen met hem muziek te maken. Zijn afkorten zijn ook heel mooi rustig en je hoort mooi alle noten. nog 2 keer de Chaconne. Mooie toon, maar hij kon nog wat gedurfder spelen. Specialiteit misschien de tijdgenoten? Heel goed, dat stuk van Atar Arad.

Wat fijn dat de voorrondes tegenwoordig met video gaan. Stel je voor je moet 103 kandidaten ieder een half uur beoordelen en kunt daar je tijd niet voor nemen.

De laatste kandidate komt uit Spanje! Cristina Cordero. Programma Bach vierde suite en eens andere delen, Allemande en Bourree. Zij speelt de Chaconne van Arad met heel veel tijd. Laat het herkenbare thema iedere keer in alle rust terug komen. alles klinkt heel natuurlijk en organisch. In Hindemith 11/5 laat Cristina de drieklanken bijna allemaal tegelijk klinken. Jammer ze is er even uit. Ze is zo’n goede altvioliste! Zo mooi speelt ze.

Om 17.30 komt het verlossende woord van de jury: De halve finale wordt gespeeld door

  • Ionel Ungureanu
  • Yuri Yoon
  • Alona Khievna
  • Carla Usberti
  • Emiko Yuasa
  • Njord Kårason Fossnes

Verslag van de halve en hele finales volgt in de volgende aflevering(en)!

In Memoriam Ron Ephrat

De Dutch Viola Society neemt met grote verslagenheid kennis van het overlijden van altviolist Ron Ephrat op 15 september jl.

Ron was hoofdvakdocent altviool bij Codarts, het Koninklijk Conservatorium en het Utrechts Conservatorium. In al die jaren heeft hij met zijn oneindige kennis van de altviool en zijn ervaring, ongekende passie en gedrevenheid voor muziek vele studenten, collega’s en vrienden geïnspireerd. Hij was zeer gerespecteerd en speelde kamermuziek met de allerbeste muzikale partners op het hoogste niveau. Ron was aanvoerder van de altvioolsectie en solo altviolist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Ook na zijn pensionering is hij fervent doorgegaan met lesgeven. Hij kon het niet laten om zijn kennis door te geven aan jonge mensen.

Veel van zijn oudstudenten hebben een goede plek in het internationale muziekleven veroverd.

Wij zullen hem niet vergeten. Onze welgemeende condoleances aan Ron’s familie.

In Memoriam Vladimir Mendelssohn (1949-2021)

Vladimir Mendelssohn (Image credit: Wikimedia*)

It is with great sadness that we mark the passing of violist, pedagogue and composer Vladimir Mendelssohn. Through his performances as a chamber musician across the world and his tireless dedication to teaching at the conservatories in Paris, Essen, Rotterdam and The Hague he made his mark on the broader musical landscape. As a young conservatoire student I was lucky enough to have been one of his students and later to have had opportunities to perform with him in concert. Those of us that knew Vladimir will always remember both his endearing warmth and his uncanny sense of humour. As a pedagogue he seemed to always find exactly the right words to fit any situation. Early on in my studies he told me “you must learn not to keep hitting your head against the wall. As a musician you will be faced with many obstacles and the key to thriving is learning how to go around, over or under them.” After 15 years I have found these words to ring truer than ever. Similarly, he approached chamber music rehearsals with great tact and was able to navigate the difficulties arising therein with ease. During one rehearsal of Tchaikovsky’s Souvenir de Florence he turned to the cellists and said deadpan “perhaps this section could sound a little less like a song of the submariners of the navy of Severomorsk.” As a colleague and as a teacher Vladimir was able to help others overcome literally any obstacle they faced. As a performer, the warmth of his tone and the spontaneity of his performances will never be forgotten by those of us who heard him in concert.

Emlyn Stam

*) Image credits: By crop of File:Quatuor_Enesco.JPG, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24412218

 

Old Ox Masterclasses, Stockholm

The Old Ox Music Festival in Stockholm (formerly known as the Aurora Festival) offers online viola masterclasses for advanced students this summer, from July 16th – 29th. The viola masterclasses are taught by Julia Dinerstein, Hartmut Rohde, Alexander Zemtsov and Julia Rebekka Adler.

And the best part: There’s no course fee!

The application deadline is May 14th, so be quick and apply through this link: https://oldox.se/event/stockholm-master-classes-2021/

 

 

 

Workshop “Taking better care of your viola”

In this online workshop, the Amsterdam-based luthier Chaim Achttienribbe shares with us some tips about how to keep your dear viola in top shape! Interviewed by violist Judith Souman and fellow luthier Jan van der Elst, the first part of the workshop takes the form of a prerecorded lecture. After that, Chaim will be present live in the Zoom meeting to answer your questions!

Chaim Achttienribbe graduated from the Newark School of Violin Making near Nottingham in the United Kingdom in 2002. He then started working for Loerakker Vioolbouwers in Haarlem, where he acquired the skill, routine and secret knowledge of violin and bow restoration. Since 2004, he teamed up with Bas Maas to start a thriving new workshop in Amstedam – the Pijp, where Chaim specialized in the restoration and repair of instruments and bows. In 2008 he also worked for the renowned Russian luthier Vladislav Sirin in St. Petersburg.

The workshop is open to all violists, and also other string players will find it very relevant! Sign up below!

Date:  Saturday, May 29th, at 15:00h
Place:  Online, Zoom (registered participants will receive a link)
Language:  The workshop will be given in English
Costs:  Voluntary financial donation, we suggest €10,-
Registration: Use form below

We're sorry, sign-up for this event is no longer possible.

Zemtsov Viola Quartet livestream bij Dodenherdenking

Bij de Nationale Dodenherdenking op 4 mei as. zal het Zemtsov Viola Quartet een bijzonder concert spelen tijdens een livestream uitzending vanuit de Noorderkerk in Amsterdam. Onder andere wordt een opdrachtscompositie van Leo Samama (Fantasy voor 4 altviolen, op.101) in première gebracht.

De live stream is vanaf 19:45u te volgen via een youtube-link op deze pagina: https://hofjesconcertenadam.nl/  (het altvioolkwartet treedt pas na 20:00u op).

Tune in!

 

Francisca Galante wins 2nd Prize at PCC

The Portuguese violist Francisca Galante (17 years old) won the 2nd prize in category 3 (for conservatory students) at the National Finals of the Prinses Christina Competition 2021. This was just announced by Her Royal Highness Princes Margriet on a special live streamed awards ceremony this evening. Francisca played the 1st movement of Hindemith’s solo sonata op.25 no.1, and the Pensiero & Allegro Appassionato by Frank Bridge (accompanied by Martijn Willers on the piano). You can watch her performance through this link.

Next to the honours, Francisca was also awarded a solo appearance with JON (Youth Orchestra of The Netherlands) and the Wijnhaven prize (masterclasses). Francisca is currently a 1st year student in the class of Francien Schatborn at the Conservatory of Amsterdam.

The Dutch violist Norea Quirijnen (16 years old, a pupil of Julia Dinerstein) also appeared among the 17 finalists this week. (Update 25/04/2021:) She won an audience prize for her rendition of the Rubinstein viola sonata (1st movement).  You can watch her performance through this link.

Congratulations to both Francisca and Norea!

The complete results of the PCC National Finals can be found here.

Signs, Games & Messages – Musings of a middle-aged chamber music nerd

Online lecture by violist Roeland Jagers

In this lecture, based on a recently published text, Roeland shares 25 years of chamber music experience. His journey as a violist and teacher is inspiring for professionals, students and amateur musicians alike. It offers valuable and unique insights in all aspects of playing together – musically, instrumentally and psychologically.

Roeland Jagers was a founding member of the Rubens Quartet. Currently he is a member of the Rubens Consort, and also of Metamorphoses, an international trio (clarinet/viola/piano) which released a highly acclaimed debut album. In 2020, Roeland and his wife, violinist Sarah Kapustin, made a duo album titled Reflections.

Date:  Saturday, May 8th, at 16:00h
Place:  Online, Zoom (registered participants will receive a link)
Language:  The lecture will be given in English
Costs:  Voluntary financial donation, we suggest €10,-
Registration: Use form below

We're sorry, sign-up for this event is no longer possible.