Verslag Masterclass Mikhail Zemtsov

Rietveldtheater Delft, 21/02/2015
Verslaggever: Kristofer G. Skaug

Redactionele opmerking: Recensies worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.

In het knusse Delftse Rietveldtheater is een kleine schare toehoorders gekomen om Mikhail Zemtsov te zien lesgeven aan drie jonge altviolistes, allen afkomstig van het Hellendaal Vioolinstituut in Rotterdam.

Annina Kroon (17) mag als eerste aan de slag, met het eerste deel uit het altvioolconcert van Zelter – voor iedere altvioolleerling een absolute klassieker. Ze speelt het stuk eerst een keer helemaal voor.019_Annina_zoom

De maestro zit op een stoel in de hoek van het podium toe te kijken. Het hoofdthema (Es-groot drieklanken) – meer solistisch. Per frase ademen.

Dynamiek varieren, spannend maken. Je moet het publiek kunnen verrassen. Dat zijn de momenten waarop wij als artiest heel erg kunnen genieten! Je moet je voelen als koningin van het podium, dat je het publiek om je vinger weet te winden. In het verhaal gebeuren er interessante dingen, dat moet je als podiumartiest onderbouwen.

Mikhail tokkelt de begeleiding mee op zijn altviool. Dan begint Annina aan de loopjes. Wat is dit? Niet bezorgd kijken! Houd het licht, speels! En vooral: Nooit met enige spier in je gezicht verraden dat je een foutje gemaakt hebt!

Anuschka Pedano (14) is nu aan de beurt. Ze heeft onlangs een mooie grote altviool gekocht, maar heeft er nog geen geschikte kist voor, en draagt hem nog rond in een kartonnen doos (komt goed!). Mikhail gooit er nog een mopje tussendoor: “wisten jullie dat de eerste altviool ontstond als een werkongeluk van een dronken italiaanse vioolbouwer, die snaren heeft gezet op een vioolkist“.

Anuschka werkt aan een Georgische dans, “Charumi” van de componist Tsintsadze.

De030_Anuschka_Mikhail_zoom uitdagende 5/8-maat gaat haar goed af. Er wordt gewerkt aan de streektechniek bij de dubbelgrepen. Het heeft een percussieve karakter (Mikhail kan het weten, hij is zelf opgegroeid in Tsjetsjenie), maar de klank mag er niet onder lijden!

De accenten in de loopjes moeten eruit springen. Je moet kijken naar die Georgische dansen op YouTube. Heel veel energie, power. Dat moet je hebben in je streek. Wilder, meer explosief. Bij de slof. Dit is volksmuziek, geen klassiek.

Mikhail tokkelt nog altijd mee om een begeleiding te verzorgen, bij gebrek aan een pianist. Let op de harmoniewisselingen. In deze passage is het … ‘mysterieus?’ Ja! Dat woord wilde ik horen.

En dan weer uitbundig, vrolijk: Feestje! Stamp maar met je voet! Maar maak geen haast, op een feest heb je nooit haast! Meer profiel op de 1 en 3 van de 5/8 maat.

Zoek dialoog tussen de frasen, anders wordt het monotoon.

Ken je een instrument dat heet “doedoek”? Duduk. Schrijf het op. Zoek het op YouTube. Dat is een blaasinstrument, als een hobo met een hele grote riet (doet na op altviool, fluistertoon). Je moet op je alt de suggestie opwekken van zo’n klank.

Als laatste mag Ursula Skaug (17) aantreden. Ze speelt het Adagio & Allegro van Schumann, oorspronkelijk voor hoorn. Dit is best lastig zonder begeleiding, want de melodie wisselt alsmaar tussen de altviool en piano.

Eerst het a034_Uzzy_zoomdagio-stukje. Frasering is bij Schumann vaak niet “symmetrisch”, het antwoord kan veel korter zijn dan de “vraag”. Er moet spanning opgebouwd worden. Lichtere streek bij lichtere stemming.

Je moet goed weten wat je wilt, met kleur, intervallen en timing. Je begint vaak heel goed, maar daarna moet je doorgaan met dezelfde intensiteit en doordachte klank. Genieten van de belangrijke noten.

Soms mag je de frase niet zelf afmaken, omdat daar de piano dat moet doen. En in de frase is niet altijd de belangrijkste noot ook de luidste, die kun je ook 046_Uzzy_zoomaangeven met de timing (bijvoorbeeld rubato).

Soms in een gesprek is de timing allesbeslissend, hoe je antwoord aansluit op de vraag.

Het hoogtepunt: Je wordt er als artiest op afgerekend, of je emotioneel oprecht bent. Dus daar moet je met je gedachten en je gevoel helemaal naartoe werken. Anders komt het niet overtuigend over.

Wij gaan vol memorabele uitspraken en inspirerende gedachten weer naar huis. Dank aan Mikhail voor deze Masterclass, en dan ook aan Henny Marée voor de medewerking om deze reeks in het Rietveldtheater mogelijk te maken.

Residentie Altvioolavonden

Op 5 en 6 maart as. organiseert het …. Residentie_Orkest_altviool… de Residentie Altvioolavonden! Op donderdag 5 maart zullen er van 19:00 tot 23:00u verschillende workshops en masterclasses worden aangeboden door de altviolisten van het Residentie Orkest. De tweedaagse wordt op vrijdagavond afgesloten met het prachtige altvioolconcert van Bartók, tegelijk ook het afscheidsconcert voor en met de vertrekkende solo-altist Mikhail Zemtsov, die ruim 10 jaar bij het orkest speelde.

Vrienden van de DVS krijgen een mooie korting op dit arrangement – zie beneden!

Donderdag 5 maart:

19:00:  Gezamenlijke opening

19:15 – 22:00:  Keuze uit verschillende workshops, waaronder:
– De klank van één altvioolgroep – Jacomine Punt
– Vibrato en streektechniek – Tanja Trede
– Individuele masterclasses – Mikhail Zemtsov, Elisabeth Runge
– Altvioolonderhoud en reparatie – Katharina Meierrot
Meer details over de workshops zijn te lezen in de officiele flyer van de Altvioolavonden.

22:00 – 23:00: Altvioolborrel (inclusief AltvioolMoppenTapperij)

Vrijdag 6 maart:

20:15  Concert Residentie Orkest,
mmv. Mikhail Zemtsov, altviool en Kirill Karabits, dirigent
Bernstein – On the Town
Bartok – Altvioolconcert, op. posth. (Serly)
Dvorák – Symfonie nr. 9, “Uit de Nieuwe Wereld”

(dit concert wordt tevens herhaald op zondag 8 maart, maar dan los van dit arrangement).

Alle programmaonderdelen vinden plaats in de Dr. Anton Philipszaal, Spuiplein 150 te Den Haag. Aanvullende details over prijzen en opties zijn ook te lezen in de officiele flyer van de Altvioolavonden.

Aanmelding:

Meld je aan via het online formulier.  Let op dat je als DVS-vriend de juiste betaal-opties aanvinkt! … DVS-vrienden krijgen tot wel 10 euro (of 33%) korting!

Workshop 21/03/2015: Masterclass Karin Dolman Delft

Serie masterclasses altviool in het Rietveldtheater Delft

In 2015 organiseert de Dutch Viola Society in samenwerking met Muziekburo Marée en Theaternetwerk Delft een serie masterclasses altviool die worden gekoppeld aan de concertserie ‘Ongehoord Subliem’, een eigenzinnig klassiek muziekpodium in het Rietveldtheater in Delft. De masterclasses worden gegeven door altviolisten Mikhail Zemtsov, Karin Dolman en Emlyn Stam, die ook in de concertserie optreden.

De masterclasses zijn openbaar en zijn afzonderlijk te bezoeken, maar mooier is natuurlijk dit te combineren met een concertbezoek.

Karin Dolman komt in maart naar het Rietveldtheater met haar vaste pianiste Caecilia Boschman en brengt een Nederlands programma mee met o.a. Willem Kes en Jan Willem Nelleke.

Masterclass door Karin Dolman

Aan de masterclass kunnen drie deelnemers meedoen, die op volgorde van inschrijving worden toegelaten.

Deze masterclass is gericht op jongeren van 12 tot 18 jaar die overwegen om een muziekstudie te gaan doen. Juist deze groep musici is voor Karin Dolman een uitdaging.
Karin_2

Altvioliste Karin Dolman heeft al sinds haar 17e een eigen lespraktijk. Vele jongeren vonden onder haar bezielende leiding hun weg in de muziek. Haar kracht is om te enthousiasmeren, en zij geeft haar leerlingen een goede basis om aan een conservatoriumstudie te beginnen.

Ook haar jarenlange ervaring op de grote podia met het DoelenKwartet en met haar vaste pianiste Caecilia Boschman geven haar de expertise die een docent nodig heeft om een toekomst in de muziek te garanderen.

Sinds 2012 is Karin Dolman als hoofdvakdocent altviool verbonden aan de Codarts Hogeschool voor de Kunsten in Rotterdam. In de zomermaanden is er altijd de gelegenheid voor conservatoriumstudenten of violisten die willen overstappen op de altviool om aan haar masterclasses in Dordrecht deel te nemen.

Aanmelden: (voor deelname masterclass)
Je kunt je aanmelden via onze inschrijfformulier

Locatie:
Rietveldtheater
Rietveld 49, Delft  (op 10 minuten lopen van station Delft CS).

Datum en tijd:
Masterclass: Zaterdag 21 maart 2015, aanvang 16.00 uur
Recital Duo Dolman/Boschman: Zondag 22 maart 2015, aanvang 11:30 uur

Kosten:
Masterclass:   deelnemers €20,- (DVS vrienden gratis), toehoorders €5,-
Recital:  €12,50 (bij inlevering van masterclasskaart krijg je €2,50 korting op het concert)

Workshop 21/02/2015: Masterclass Mikhail Zemtsov Delft

Serie masterclasses altviool in het Rietveldtheater Delft

In 2015 organiseert de Dutch Viola Society in samenwerking met Muziekburo Marée en Theaternetwerk Delft een serie masterclasses altviool die worden gekoppeld aan de concertserie ‘Ongehoord Subliem’, een eigenzinnig klassiek muziekpodium in het Rietveldtheater in Delft. De masterclasses worden gegeven door altviolisten Mikhail Zemtsov, Karin Dolman en Emlyn Stam, die ook in de concertserie optreden.

De masterclasses zijn openbaar en zijn afzonderlijk te bezoeken, maar mooier is natuurlijk dit te combineren met een concertbezoek.

Mikhail Zemtsov zal samen met gitarist Enno Voorhorst als “Duo Macondo” een programma brengen vol Spaanse en Latijns Amerikaanse klanken.

Masterclass door Mikhail Zemtsov
Aan de masterclass kunnen drie deelnemers meedoen, die op volgorde van inschrijving worden toegelaten. De masterclass van Mikhail Zemtsov is primair bedoeld voor conservatoriumstudenten, maar ook afgestudeerde altviolisten of gevorderde amateurs zijn welkom.
Mikhail_Zemtsov_2Naast zijn aanstellingen als hoofdvakdocent bij de conservatoria in Utrecht en Den Haag, is Mikhail Zemtsov als altviolist een alleskunner. Hij is jarenlang de solo-altist bij het Residentieorkest geweest. Hij is een veelgevraagde freelance kamermusicus, en sinds vorig jaar is hij de vaste altist van het gerenommeerde Utrecht String Quartet. Samen met zijn broer, echtgenote en dochter heeft hij tevens in 2010 het inmiddels bekende Zemtsov altvioolkwartet opgericht. Al deze ervaringen maken hem tot een fenomenaal docent. Hij geeft ook veel cursussen in binnen- en buitenland. Een must om een masterclass bij Zemtsov te hebben gevolgd!
Aanmelden: (voor deelname masterclass)
Je kunt je aanmelden via onze inschrijfformulier
Locatie:
Rietveldtheater
Rietveld 49, Delft  (op 10 minuten lopen van station Delft CS).

Datum en tijd:
Masterclass: Zaterdag 21 februari 2015, aanvang 16.00 uur
Recital Duo Macondo: Zondag 22 februari 2015, aanvang 11:30 uur

Kosten:
Masterclass:  deelnemers €20,- (DVS vrienden gratis), toehoorders €5,-
Recital:  €12,50 (bij inlevering van masterclasskaart krijg je €2,50 korting op het concert)

Workshop 29/08/2015: Jaarplanning studie

Deze workshop is voor conservatoriumstudenten die het seizoen met een dosis energie en goede planning willen beginnen. Tijdens de workshop zal aandacht zijn voor techniek, studeren, uitzoeken van voordrachtstukken, literatuurkennis en planning van het schooljaar.

Begeleidende docenten:
* Karin Dolman
* Francien Schatborn

Datum en tijd:
29 augustus 2015 13.00 tot 16.00 uur

Locatie:
Eén (of meerdere) van de conservatoria in Nederland

Kosten:
€20,- (vrienden DVS gratis)

Workshop 25/04/2015: Masterclass Emlyn Stam, Delft

Serie masterclasses altviool in het Rietveldtheater Delft

In 2015 organiseert de Dutch Viola Society in samenwerking met Muziekburo Marée en Theaternetwerk Delft een serie masterclasses altviool die worden gekoppeld aan de concertserie ‘Ongehoord Subliem’, een eigenzinnig klassiek muziekpodium in het Rietveldtheater in Delft. De masterclasses worden gegeven door altviolisten Mikhail Zemtsov, Karin Dolman en Emlyn Stam, die ook in de concertserie optreden.

De masterclasses zijn openbaar en zijn afzonderlijk te bezoeken, maar mooier is natuurlijk dit te combineren met een concertbezoek.

Het Ysaÿe strijktrio bestaat uit violiste Rada Ochvarova, altviolist Emlyn Stam en cellist Willem Stam. Dit hartveroverende strijktrio brengt u in vervoering met een grandioos modern programma.

Masterclass door Emlyn Stam

Aan de masterclass kunnen drie deelnemers of ensembles meedoen, die op volgorde van inschrijving worden toegelaten. Voor deze masterclass kunnen individuele altviolisten zich aanmelden, maar ook voor ensembles is deze masterclass geschikt. Een conservatoriumstudie is wel een vereiste voor alle deelnemers.

Altvioolvirtuoos en begenadigd improvisator Emlyn Stam is zeer actief in de kamermuziek door heel Europa. Er kan geen festival voorbij gaan of zijn naam prijkt in het programmaboek. Het onlangs uitgevoerde dubbelconcert van Willem Jeths (gespeeld met Frank Brakkee) tijdens het internationaal altvioolcongres in Portugal werd alom bejubeld. En wat is dan mooier om van deze enthousiaste nog jonge altviolist te worden bestookt met raad en daad.

Emlyn_trio
 

Aanmelden: (voor deelname masterclass)
Je kunt je aanmelden via onze inschrijfformulier

Locatie:
Rietveldtheater
Rietveld 49, Delft  (op 10 minuten lopen van station Delft CS).

Datum en tijd:
Masterclass: Zaterdag 25 april 2015, aanvang 16.00 uur
Concert Trio Ysaye: Zondag 26 april 2015, aanvang 11:30 uur

Kosten:
Masterclass:   deelnemers €20,- (DVS vrienden gratis), toehoorders €5,-
Concert :  €12,50 (bij inlevering van masterclasskaart krijg je €2,50 korting op het concert)

DVS Masterclass met Tabea Zimmermann

On the 21st of March 2015, the renowned violist Tabea Zimmermann will give a unique Masterclass in Utrecht for four selected viola students. The masterclass is organized by the DVS in cooperation with Tivoli Vredenburg Utrecht.

Tabea_3

Want to be one of the four lucky students? Of course you do!

Send an e-mail to mail@dutchviolasociety.nl with your CV, and a letter describing your motivation and expectations for the masterclass. We also ask you to submit a photo and a video recording of your current playing level (recent solo performance or ad-hoc audition material), between 5 and 8 minutes in length.

NOTE: In order for your application to be considered:
1. you must be registered as Friend of the Dutch Viola Society for 2015, and
2. you must be enrolled at a Dutch conservatory (Bachelor or Master level).
The DVS Friendship fee (€20 for students) is not refundable if you are not selected for the masterclass. But you will have plenty of opportunities to benefit from your DVS Friendship throughout the year.
The deadline for submitting applications is the 21st of February.

 

Participation fee€25,-  (for the selected candidates, plus DVS Friendship fee 2015)
Audience: €7,-   (students and DVS members: €5,-)
Location:   Club Nine, Tivoli Vredenburg Utrecht
Time:   from 10:30 – 14:00

We hope for many applicants and a big audience, and look forward to a splendid masterclass day!

Francien Schatborn and Karin Dolman

TivoliVredenburgdutch viola society logo full white

 

Verslag Kerst met DVS

Door weer, wind en sneeuw hebben ongeveer 30 altvioolfanatici zich op zaterdag 27 december naar de DVS kerstbijeenkomst geploegd. Terwijl Darija Kozlitina en pianist Daniël Kramer de Rietveldheaterzaal alvast vulden met flarden woestmoeilijke Hindemith, liepen de eerste vrijwilligers zich om 14.00 uur al warm met het klaarzetten van een heerlijke borreltafel. De foyer van het Rietveldtheater in Delft heeft nog niet zo lang geleden een mooie lik verf gekregen en dat was goed te zien! Een prima locatie voor een kerstbijeenkomst.

Na ontvangst van alle gasten – waarbij we als organisatie ook een paar voor ons onbekende gezichten troffen – kon het recital dan eindelijk beginnen. Als aftrap gaf het bestuur van de DVS eerst nog een korte presentatie van de inspanningen over het afgelopen jaar. Er werd kort verteld over het succesvolle bezoek in november van de Nederlandse delegatie aan het Internationaal Altvioolcongres in Porto, waarbij Nederland een prominent(er)e rol heeft gekregen.

IMG_1847

Het DVS bestuur (vlnr: Roald van Os, Emlyn Stam, Stijn van der Schoor en Karin Dolman) berichten over de belangrijkste DVS mijlpalen in 2014

DVS heeft ook het voornemen om zélf in 2018 het Internationaal Altvioolcongres in Rotterdam te gaan organiseren. Het bestuur vroeg daarom alle aanwezigen om vooral nu al mee te denken hoe we dit grootse plan kunnen bolwerken met elkaar.  In 2016 moet er namelijk al een financieel plan klaarliggen, er is op korte termijn werk aan de winkel! Omdat het project bovenop het takenpakket van het dagelijks bestuur (allen vrijwilligers) komt, is er een dringende behoefte aan vrijwilligers die mee willen helpen bij de voorbereidingen. Tot groot genoegen van het bestuur hebben zich na afloop van de bijeenkomst al wat mensen aangemeld die graag ‘in natura’ willen bijdragen aan dit internationale congres. Ook heeft DVS er weer een paar Vrienden bijgekregen.

Met een goed glas glühwein of een lokaal Delfts biertje in de hand konden de bezoekers genieten van een trio van Beethoven in bewerking voor 3 altviolen door maestro Emlyn Stam, Darija Kozlitina en Karin Dolman. Darija Kozlitina en pianist Daniël Kramer tekenden voor de Opus 11 nr. 4 sonate van Hindemith. Karin Dolman en Darija Kozlitina trakteerden het publiek op het prachtige lament van Frank Bridge. Na dit duo vlogen de vonken er bij Karin vanaf in het Scherzo van Brahms.

WP_20141227_14_48_24_Pro

Trio van Dvorak bewerkt voor 3 alten: vlnr. Emlyn Stam, Darija Kozlitina en Karin Dolman.

Emlyn Stam presenteerde in een duo van Stamitz voor 2 altviolen zijn getalenteerde leerlinge Anna Jurriaanse. Als slotstuk vormden alle aanwezige Vrienden van de DVS een altvioolensemble (klik hier om een video te zien) om zo samen met bariton Jan van der Elst (tevens bouwer van altviolen) twee kerstliederen te spelen.

IMG_1865

Gezellig naborrelen in de foyer van het Rietveldtheater.

In de gezellige en heerlijk warmgestookte foyer werd onder het genot van een hapje en een drankje nog even nagepraat over het concert. Geïnspireerd door al die mooie altvioolklanken, opgewarmd en voldaan keerde iedereen weer naar huis.

Roald van Os

Verslag DVS-workshop ‘Vignets’

Het is even wachten op de deelnemers, de NS wil namelijk niet meewerken, maar na enige tijd kan de workshop beginnen.

Het onderwerp is vignetten, Frans voor een kleine klimplant, oftewel een juweeltje
in de muziek. De meeste van deze stukjes zijn geschreven voor viool, maar op deze middag wordt duidelijk dat de altviool behalve in zijn mooie klank ook in
virtuositeit zeker niet onder doet voor de viool. Dit komt tot uiting bijvoorbeeld
in La Campanella van Paganini, gespeeld door Vincent Peters. Daarna probeer ik de
alt te laten zingen in de Vocalise van Rachmaninov.

20141207_Vignets2

Na de masterclass krijgen de toeschouwers een recital van Ron Ephrat en Rodrigo Robles De Medina. Allerlei stukken, 13 in totaal, zijn te horen. Tussen de stukken worden verhalen verteld over de stukken en hun componisten. Er wordt afgesloten met een verhaal over Jascha Heifetz. De moraal is dat hoe klein de opkomst voor het concert ook is, als artiest moet je altijd proberen je publiek te raken.

Duleen van Gunsteren

Verslag Workshop Podiumvrijhied door Michiel Holtrop

Ga lekker zitten, pak een kussentje in je rug.
De koffie en thee komt er zo aan.Dé ideale start van een workshop.Michiel Holtrop, altviolist en werkstress-coach, kon geen betere start geven om aan de 8 deelnemers duidelijk te maken dat we ons in een veilige omgeving bevonden en dat de meegenomen altviolen uiteindelijk een ondergeschikte rol zouden gaan spelen.

Michiel: “Altvioolspelen is meer dan je vingers bewegen”.
Het lijkt een losse flodder.

Vervolgens schotelen we elkaar de heerlijkste gerechten voor. Dé metafoor voor het altviool spelen.
Wíe heeft geleerd je deze spaghetti te maken, hoe weet je hoe je pastasaus moet maken, hoe krijg je een snelle hap gemaakt en ben je daar tevreden mee,  is je recept wel eens mislukt, heeft een mislukking je wat gebracht?

Kortom, er zijn vele manieren om dingen te leren maar vooral ook, wat vind ík zelf belangrijk om te leren.
Ben ik tevreden met het recept op de achterkant van de verpakking of voeg ik zelf ingrediënten toe?
Proef ik wel kritisch genoeg of maak ik liever zelf de heerlijkste gerechten die ík lekker vind.

Vervolgens gaan we ons inbeelden dat we een dier zijn. Is dat door de anderen te raden? Ja!
Maar ook lopen we treurig, zelfverzekerd, angstig en verbaasd door de sfeervolle ruimte.
Wat doet dat met je maar ook hoe komt een bepaalde houding over op anderen.
Wees je bewust van je uitstraling niet alleen voor het publiek maar vooral ook voor jezelf.
Het is als een toneelstuk, je kunt jezelf voordoen als een ander. En tegelijk is het echt, wordt je steviger als je rechterop staat.

Langzaamaan komen de contouren van het antwoord op de begin-vragen: “hoe houd ik mijn zenuwen onder controle te houden tijdens
een optreden” of “hoe kom ik af van een trilstok” in beeld.

Na de lunch, ons aangeboden door het Nederlands Philharmonisch Orkest, gaan we aan de slag met onszelf.

Wat wil ik, in welke “mood” wil ik zijn als ik op het podium sta.

Maak je eigen veilige cirkel. Denk aan iets moois/goeds als je daarin staat.
De intentie van deze oefening was duidelijk maar het viel nog niet mee om je gedachten a la minute te sturen.

Vervolgens oefenen we om onszelf van een afstand te bekijken en beluisteren.
Constateer niet in de ik vorm: ik kon me niet concentreren want… maar:
Zij/hij was afgeleid door…daarom kon ze/hij zich niet concentreren.
Of: het lukte haar/hem niet een grote toon te maken
Stel daarna jezelf vragen: Wat zou ze tegen die afleiding kunnen doen. Waarom kon ze geen grote toon maken?
Ga daarna weer aan de slag met de antwoorden die je jezelf hebt gegeven. Kortom: wees je eigen leraar.

Benoem vooral ook de positieve dingen, naar jezelf toe maar ook naar anderen.
Geniet ervan dat het zuiver is, dat het mooi klinkt, dat je vibrato lukt…

Wat neem je mee van deze workshop?

Zoals de deelnemers het plastisch verwoordden:
Ik heb geleerd hoe je je gedachten kan veranderen door “stupid” oefeningen.
Doordat ik tijdens het spelen meer aan positieve dingen denk  ben ik meer relaxed
Ik beslis wat ik wil ondanks wat anderen zeggen
Dat ik meer “inbeeldtijd” moet nemen voordat ik begin
Het is niet alleen belangrijk hoe het klinkt maar ook hoe men je ziet
Ik weet nu dat er meer manieren zijn om iets te leren: “Altviool spelen is niet alleen je vingers bewegen”.

De website van Michiel Holtrop is: http://werkstresscoaching.nl/podiumvrijheid/