Verslag DVS-workshop ‘Vignets’

Het is even wachten op de deelnemers, de NS wil namelijk niet meewerken, maar na enige tijd kan de workshop beginnen.

Het onderwerp is vignetten, Frans voor een kleine klimplant, oftewel een juweeltje
in de muziek. De meeste van deze stukjes zijn geschreven voor viool, maar op deze middag wordt duidelijk dat de altviool behalve in zijn mooie klank ook in
virtuositeit zeker niet onder doet voor de viool. Dit komt tot uiting bijvoorbeeld
in La Campanella van Paganini, gespeeld door Vincent Peters. Daarna probeer ik de
alt te laten zingen in de Vocalise van Rachmaninov.

20141207_Vignets2

Na de masterclass krijgen de toeschouwers een recital van Ron Ephrat en Rodrigo Robles De Medina. Allerlei stukken, 13 in totaal, zijn te horen. Tussen de stukken worden verhalen verteld over de stukken en hun componisten. Er wordt afgesloten met een verhaal over Jascha Heifetz. De moraal is dat hoe klein de opkomst voor het concert ook is, als artiest moet je altijd proberen je publiek te raken.

Duleen van Gunsteren

Verslag Workshop Podiumvrijhied door Michiel Holtrop

Ga lekker zitten, pak een kussentje in je rug.
De koffie en thee komt er zo aan.Dé ideale start van een workshop.Michiel Holtrop, altviolist en werkstress-coach, kon geen betere start geven om aan de 8 deelnemers duidelijk te maken dat we ons in een veilige omgeving bevonden en dat de meegenomen altviolen uiteindelijk een ondergeschikte rol zouden gaan spelen.

Michiel: “Altvioolspelen is meer dan je vingers bewegen”.
Het lijkt een losse flodder.

Vervolgens schotelen we elkaar de heerlijkste gerechten voor. Dé metafoor voor het altviool spelen.
Wíe heeft geleerd je deze spaghetti te maken, hoe weet je hoe je pastasaus moet maken, hoe krijg je een snelle hap gemaakt en ben je daar tevreden mee,  is je recept wel eens mislukt, heeft een mislukking je wat gebracht?

Kortom, er zijn vele manieren om dingen te leren maar vooral ook, wat vind ík zelf belangrijk om te leren.
Ben ik tevreden met het recept op de achterkant van de verpakking of voeg ik zelf ingrediënten toe?
Proef ik wel kritisch genoeg of maak ik liever zelf de heerlijkste gerechten die ík lekker vind.

Vervolgens gaan we ons inbeelden dat we een dier zijn. Is dat door de anderen te raden? Ja!
Maar ook lopen we treurig, zelfverzekerd, angstig en verbaasd door de sfeervolle ruimte.
Wat doet dat met je maar ook hoe komt een bepaalde houding over op anderen.
Wees je bewust van je uitstraling niet alleen voor het publiek maar vooral ook voor jezelf.
Het is als een toneelstuk, je kunt jezelf voordoen als een ander. En tegelijk is het echt, wordt je steviger als je rechterop staat.

Langzaamaan komen de contouren van het antwoord op de begin-vragen: “hoe houd ik mijn zenuwen onder controle te houden tijdens
een optreden” of “hoe kom ik af van een trilstok” in beeld.

Na de lunch, ons aangeboden door het Nederlands Philharmonisch Orkest, gaan we aan de slag met onszelf.

Wat wil ik, in welke “mood” wil ik zijn als ik op het podium sta.

Maak je eigen veilige cirkel. Denk aan iets moois/goeds als je daarin staat.
De intentie van deze oefening was duidelijk maar het viel nog niet mee om je gedachten a la minute te sturen.

Vervolgens oefenen we om onszelf van een afstand te bekijken en beluisteren.
Constateer niet in de ik vorm: ik kon me niet concentreren want… maar:
Zij/hij was afgeleid door…daarom kon ze/hij zich niet concentreren.
Of: het lukte haar/hem niet een grote toon te maken
Stel daarna jezelf vragen: Wat zou ze tegen die afleiding kunnen doen. Waarom kon ze geen grote toon maken?
Ga daarna weer aan de slag met de antwoorden die je jezelf hebt gegeven. Kortom: wees je eigen leraar.

Benoem vooral ook de positieve dingen, naar jezelf toe maar ook naar anderen.
Geniet ervan dat het zuiver is, dat het mooi klinkt, dat je vibrato lukt…

Wat neem je mee van deze workshop?

Zoals de deelnemers het plastisch verwoordden:
Ik heb geleerd hoe je je gedachten kan veranderen door “stupid” oefeningen.
Doordat ik tijdens het spelen meer aan positieve dingen denk  ben ik meer relaxed
Ik beslis wat ik wil ondanks wat anderen zeggen
Dat ik meer “inbeeldtijd” moet nemen voordat ik begin
Het is niet alleen belangrijk hoe het klinkt maar ook hoe men je ziet
Ik weet nu dat er meer manieren zijn om iets te leren: “Altviool spelen is niet alleen je vingers bewegen”.

De website van Michiel Holtrop is: http://werkstresscoaching.nl/podiumvrijheid/

 

Verslag Workshop “How to Twist Your Arm to Play the Viola”

Op 20 september jl. ging ik, gewapend met m’n altviool, naar het conservatorium in Den Haag om een workshop te volgen met de veelbelovende titel: How to twist your arm to play the viola”.

Ik trof daar een gemêleerd gezelschap van 9 deelnemers aan (jong/oud, m/v en professionals/amateurs) en onze docente Asdis Valdimarsdottir.

Na een kort voorstelrondje gingen we aan de slag. We hebben onze altviool weinig in de handen gehad, we hebben vooral veel geleerd over ons eigen lichaam en alle mogelijkheden die dat heeft om nog mooier altviool te kunnen spelen.

Asdis citeerde veelvuldig het boek: “What every musician needs to know about the body” van Jennifer Johnson. Van een belangrijk hoofdstuk “Balancing around the core of the body” kregen we een kopietje. Op basis van oefeningen ontdekten we (on)mogelijkheden van met name arm, schouders en nek. Voor een aantal van ons ging een wereld open; bv. door je arm anders te gebruiken ging het positiespel in een keer een stuk eenvoudiger! Over vibreren ontstond een boeiende discussie. Zoveel docenten, zoveel opvattingen.

20140920_DVS_014

 

Alles bij elkaar genomen hadden we een boeiende, gezellige en leerzame middag. Met veel dank aan Asdis en de Dutch Viola Society!

Miriam Scha

Verslag workshop 02/06/2013: ‘Workshop Ensembledag’

foto's 2 juni 2013 245

Door Jonas Meenderink

Zondag 2 juni

‘s Ochtends arriveerden we allemaal bij Karin thuis en gingen we op het balkon zitten. Mila, Lente, Anuschka, Claire, Sunniva en Jonas. We hebben eerst iets gedronken met wat erbij en kwam Anuschka wat later. Toen iedereen het drinken op had zijn we naar beneden gegaan en hebben we de parkieten eten gegeven en zijn we gaan oefenen.
We hadden alle muziek al toegestuurd gekregen en iedereen had er al op gestudeerd. We vonden het allemaal leuke stukken. Karin en Stijn speelden mee, zodat we gelijk op het goede spoor zaten. Ook Kristofer speelde met ons mee. En tussendoor hadden we ook nog een pauze waarbij we nog wat gedronken hebben. Daarna zijn we weer gaan oefenen op de stukken.

Toen was het tijd om te lunchen. De moeder van Jan van der Elst had pannenkoeken gebakken en deze hebben we heerlijk opgegeten. Daarna gingen we weer oefenen en inpakken om de pleinen rond te gaan.
We gingen op stap naar het eerste pleintje. Karin had nog een leuk kistje gevonden om te gebruiken om ons opgehaalde geld in te doen. Toen kwamen we bij het eerste pleintje aan. Daar hebben we gespeeld. Spannend maar ook wel heel leuk.
Daarna hebben we bij “ ‘t Peerd” gespeeld en mochten we van de eigenaar wat te drinken kiezen.

We zijn verder gegaan naar een ander terrasje. Daar hebben we een stuk laten vallen. Het laatste terras was het overvolle terras van “Dordts Genoegen”.
Toen we daar gespeeld hadden (Karin was nog een keertje met het kistje het terras rond gegaan) gingen we naar binnen en kregen we weer allemaal iets te drinken en hebben we het geld geteld.
Het totaal bedrag kwam neer op eenenzeventig euro! Dat hebben we verdeeld over ons zessen (Mila, Lente, Anuschka, Claire, Sunniva en Jonas). Genoeg verdiend om allemaal op de terugweg naar Karins huis nog een ijsje te kunnen kopen. Toen we terug waren hebben we afscheid genomen en is iedereen weer naar huis gegaan.

Superleuke dag, veel geleerd, veel plezier gehad.

Verslag workshop: ‘Verbeter je spel door gericht te studeren’ met Prunella Pacey

2013-04-13 15.41.50

Door Yanna Pelser

Op deze vroege zaterdagochtend begeven wij, drie altviolisten (tevens DVS-vrienden), ons naar Driebergen om bij Prunella Pacey thuis een dagje aan de slag te gaan met de altvioolstudie. Na een warm welkom met sterke koffie beginnen we kalm met de workshop. Prunella legt ons uit dat je je oefentijd kunt halveren door voor het oefenen een paar lichaamsbewegingen uit te voeren. Omdat je door die bewegingen beter in je lijf komt te zitten, zijn je spieren soepeler tijdens het studeren en bovendien wordt je ook rustiger in je hoofd zodat je goed en helder kunt beslissen wat je gaat studeren. Prunella doet samen met ons de oefeningen en zegt steeds weer dat we onze adem niet moeten vasthouden, maar steeds goed moeten uitademen. Dit is zeer belangrijk in het dagelijks leven om spanning uit het lichaam te krijgen, maar ook tijdens het musiceren. Prunella zegt dat je nooit moet proberen tijdens het musiceren de adem onder controle te krijgen. Wat je wel kunt doen, is wanneer je merkt dat je tijdens het spelen je adem vasthoudt, deze los te laten.

Nu we lekker opgewarmd zijn en ons lichaam goed voelt, speelt ieder een inspeeloefening of een stuk. Prunella raadt ons de ‘Urstudien’ van Carl Flesch aan als inspeeloefening. Na het spelen van alle oefeningen in dit boek, en dat duurt slechts 20 minuten, heb je zo ongeveer alle speelgerelateerde bewegingen in alle richtingen gemaakt.

Dan voel je je echt goed ingespeeld.2013-04-13 14.42.29Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan tactisch studeren. Bijvoorbeeld een snelle passage in het slot van Hummels Potpourri. Hoe pak je zoiets aan? Hoe bepaal je welke streken goed zijn? Dat kun je alleen weten door eerst te proberen een gedeelte ervan in tempo te spelen (wat natuurlijk in dit stadium nog heel slordig klinkt). Doordat je even gehoord en gevoeld hebt hoe snel het uiteindelijk gespeeld moet worden, kun je alvast bedenken welke streken en vingerzettingen praktisch en vooral haalbaar zouden zijn in het snelle tempo. Daarna ga je pas langzaam studeren, met in je achterhoofd dat je het uiteindelijk ook snel zou moeten spelen. Blijf jezelf altijd uitdagen en blijf niet te lang hangen bij een bepaald tempo, zegt Prunella. Studeren doen we vanuit de muziek. Eerst is het dus goed om het stuk globaal, dus niet gedetailleerd, eens door te spelen zodat je weet hoe de muziek gaat. Daarna kun je in detail gaan treden om oplossingen voor technische problemen te vinden, maar altijd met de juiste muzikale intenties. Het klinkende resultaat is immers ons doel. Na nog meer wijsheden omtrent studeren, aan de hand van onze eigen problemen, is het tijd voor een heerlijk uitgebreide lunch (inclusief geprakte aardbeien op brood, tonijn-pastasalade, brood uit de oven, mozerellasalade en chocola) mogelijk gemaakt door de DVS.
Na de lunch geeft Prunella aan ieder een les, waarin zij ons op muzikaal en technisch gebied op een hoger niveau brengt. Zij begeleidt daarbij soms op de vleugel. Aan het einde van de workshop doet ze ons cd’s van haarzelf cadeau! Daarvoor en voor de verrijkende kennis en muzikale inzichten zijn wij haar ontzettend dankbaar en gaan we met een fris gevoel, na een gezond glas cranberry-sap, het zonnetje in.

2013-04-13 13.10.05

Verslag workshop 19/01/2013 ‘Streek is Adem’ met Liesbeth Steffens

Op 19 januari jl. vond de DVS-workshop “Streek is Adem” plaats bij het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Onder leiding van hoofdvakdocente Liesbeth Steffens kreeg een groep DVS-leden (amateurs en conservatoriumstudenten) coaching op het gebied van adem- en streektechniek, met veel individuele aandacht. De stelling van de dag luidde dat de adem zowel in de voorbereiding als in de uitvorming van muzikale zinnen een grote invloed heeft op het resultaat. Het is gebleken dat dit bij deelnemers van alle niveaus inderdaad het geval was. Dank aan Liesbeth Steffens voor een hele leerzame dag!