Blog: de cursus bij Viotta

Volg het verloop van onze eerste cursus!

In januari 2013 is de DVS met haar eerste introductiecursus gestart bij het jeugdorkest Viotta in Den Haag voor de violisten van Viotta V1 en V2. Op deze pagina en in dit artikel: Altvioolproject Viotta kunt u nalezen hoe de cursus zijn beloop heeft gehad.

17 november 2012: Opening
Karin Dolman, docente altviool Codarts heeft haar eerste praatje gehouden over de altviool en over de cursus. Er hebben zich 15 jongeren voor de cursus ingeschreven. Kijk naar het filmpje hoe de dag verliep.

 

12 januari 2013: Eerste cursusdag
Vandaag zijn we begonnen bij het Viotta jeugdorkest met de eerste cursusdag altviool bij het Viotta jeugdorkest. Onze groep bestaat uit 7 violisten uit de groepen 1 en 2. Francesca (18 concertmeester van Viotta 1), Can en Luca (14 Viotta 1), Lente en Mila (10 Viotta 2) en Hans en Sander (12 Viotta 2). Lente en Mila bespelen beiden een hele viool, omgetoverd tot altviool en de anderen hebben allemaal een 40,5 altviool te leen gekregen.

Francesca, Mila en Lente hadden al eens kennis gemaakt met de altviool. De heren zagen de nieuwe sleutel en het instrument voor het eerst. Gelukkig zijn alle vier de jongens zeer handig en al snel ging het allemaal heel goed.
Deze eerste cursusdag hebben we de groep niet gedeeld, maar volgende week gaan Vera en Stijn, beide studerend aan Codarts conservatorium, met groep 2 werken en gaat Karin met Francesca, Can en Luca aan de slag.
Luca en Can hebben met veel moed de altvioolpartijen van het orkest genomen en zijn meteen met de orkestrepetitie bij de altviolen gaan zitten!

Kijk hier naar het filmpje!

 

19 januari 2013: Tweede cursusdag.
Karin heeft met Viotta 1 (Francesca, Luca en Can) gewerkt. Eerst hebben we aan houding gewerkt en techniek oefeningen gedaan. Daarna zijn Luca en Can samen in een lokaal gaan studeren en heb ik met Francesca wat gewerkt aan de Toccata van Louis Toebosch. Karin heeft met Francesca voor vrijdag a.s. afgesproken om nog eens met haar te werken. Daarna is Francesca naar het orkest gegaan en was het de beurt aan Luca en Can. We hebben aan het eerste deel van de Schotse Symfonie van Mendelssohn gewerkt. Daar gaan we volgende week mee verder!

Ondertussen hebben Vera en Stijn samen met Viotta 2 (Mila, Lente, Hans en Sander) aan het concert voor vier altviolen van Telemann gewerkt. Dit natuurlijk nadat we waren opgewarmd met toonladders en wat streekoefeningen. Iedereen had goed gestudeerd en daarom konden we lekker aan de slag met het befaamde concert. Samen hebben we de eerste twee delen doorgenomen en gestudeerd.

Karin Dolman verzorgt Introductiecursus Altviool namens de DVS bij Viotta jeugdorkest

26 januari 2013: Derde cursusdag
Vandaag werkte Can en Luca verder aan de Schotse Symfonie van Mendelssohn met Stijn. Na eerst wat noten gespeeld te hebben was het tijd om de moeilijke loopjes van het stuk onder de loep te nemen en te studeren. Na anderhalf uur hard werken konden de twee altviolisten in spe moeiteloos hun partij spelen en wisten ze hoe ze verder konden studeren.

Karin nam de leden van Viotta 2 onder haar hoede en heeft verder met ze gestudeerd aan Telemann. Daarnaast heeft Karin enkele techniekoefeningen met ze doorgenomen en uitgelegd. Volgende week – zaterdag 2 februari 2013 – is alweer de laatste cursusdag, deze keer tijdens de Open dag van het Rotterdams conservatorium. Hier zal ook het resultaat van de altvioolcursus ten gehore worden gebracht. Iedereen is welkom om te komen luisteren!

 

2 februari 2013: Eindpresentatie
Vandaag was helaas alweer de laatste dag van de introductiecursus altviool. Deze vond plaats op de open dag van Codarts in Rotterdam en in het gebruikelijke Montessori Lyceum in Den Haag. Mila, Lente, Hans en Sander ondergingen hun eerste ‘vuurdoop’ door het concert voor 4 altviolen van Telemann voor te spelen tijdens het welbezochte altvioolconcert tijdens de Open dag van Codarts. Hetgeen hen erg goed afging.
Daarna volgde enkelen van hen masterclasses bij Gisella Bergman en Ron Ephrat. Ook kreeg Francesca les in de Elegy van Glazunov. Iedereen genoot zichtbaar en begreep goed wat er van hen gevraagd werd.
Vervolgens zette de cursus zich voort in het Montessori Lyceum waar ook Can en Luca zich bij ons voegde. Na een les te hebben besteed aan vinger- en streektechniek kwam het einde nu echt in zicht. Een laatste keer speelde de altvioolleden van Viotta 2 het Telemann concert voor, en wel met daverend succes. Het luisterende orkest viel stil en luisterde aandacht naar de prestaties die de altviolisten in zulke korte tijd hadden behaald.

Hoewel niet alle mensen die de cursus gevolgd hebben door willen gaan met de altviool, is er zeker een groot deel dat een toekomst in de altviool ziet. Zij gaan sowieso door met lessen en willen misschien zelfs altviool in het orkest gaan spelen. Wat de keuze ook is, een introductie van de altviool voegt hoe dan ook iets toe aan iedere musicus. De orkestleden hebben daarnaast in een korte tijd ook vele dingen geleerd die zullen kunnen toepassen op de viool. Een beter resultaat kan er niet zijn!

Verslag van Amber van Rood, cursist van de tweede groep die op 9 februari startte. 

“Toen ik aan de altviool cursus begon dacht ik “Ach.. het enige verschil is dat het in een andere toonsoort staat! Dat het een beetje groter is zal wel niet zo’n verschil uit maken.” Mooi niet! Mijn grootste uitdaging was het fysieke werk. De breedte, de zwaarte, het telt allemaal mee tijdens het spelen. Al op de eerste les werd ik op een paar dingen gewezen…

1)      Altviolisten spelen veel meer met de oppervlakte van hun vingers. Dit in tegendeel tot violisten, die met hun vingertoppen spelen. Om dit voor mekaar te krijgen moest ik mijn linker pols  veel meer ontspannen. Het kostte een paar correcties van de docent en een paar bewuste zelf-studie momenten, maar uiteindelijk kreeg ik het best voor mekaar!  (Hoewel ik alsnog neigde met vingertoppen te spelen wanneer het stuk moeilijker werd.)

2)      Mijn linker ellenboog tendeerde te veel naar de rechter kant. Het gevolg na een halfuurtje spelen? Rug pijn! De spier in mijn rug rekte zich hierdoor. Dit verklaarde gelijk waarom het zo’n pijn deed na een orkest repetitie.

3)      Wanneer je naar een hogere positie wisselt op een viool, hoort je duim met je linkerhand mee te gaan. Op een altviool gaat dit net wat anders… Hier schuift je duim namelijk onder de nek van de viool om deze beter te ondersteunen. Dit heeft te maken met het feit dat een altviool een stuk zwaarder is.( Logisch!)

4)      Rechter ellenboog op gelijke hoogte als de pols! In combinatie met het wennen aan de grootte en het gewicht van een altviool, hielp dit mijn schouders om minder “moe” te worden na een tijdje.

5)     Toen we ons balans aan het vinden waren met het instrument op de schouder, merkte de docent dat ik mijn rechter heup een beetje naar voren leunde. Het was niet heel veel, maar als het langdurig en steeds een beetje werd gedaan zou het wel vervelende  bijwerkingen meebrengen. Zoals die vreselijke rugpijn of ongemakkelijk staan na een tijde spelen.

Nu denk je misschien dat de cursus vooral fysiek georiënteerd was. Maar dit was niet zo. Natuurlijk was het ook lastig soms. Die toonsoort, het rekken van linker vingers om toch bij die noten te komen. Maar de cursus bouwde zich langzaam op. Eerst met losse snaren, toonladders en oefeningen die alleen “2de en 1ste vingers” gebruikte. Toen drieklanken, akkoorden, snellere en steeds  ingewikkeldere oefeningen. We hebben zelf Telemann gespeeld! Telkens ging het een stapje verder. Net buiten je comfort-zone, zodat je wel moest proberen.  Ik dacht dat ik de altviool zo onder de knie zou krijgen. Maar ben daarvan flink van terug gekomen. Ik heb er veel meer uit gekregen. Meer begrip over altviolen, een paar waardevolle lessen en een hele nieuwe ervaring die ik niet snel zal vergeten.”