door Kristofer G. Skaug, DVS redactie
Redactionele opmerking: Uitspraken van subjectieve aard worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.
Het Britten Altvioolconcours viert dit jaar zijn tienjarig bestaan, met alweer de zesde editie. Het is weer zo’n mooie vroege en zachte lentezondag in Zwolle, waar we na een tussenjaar (2019, door Coronamaatregelen) terug zijn op de vertrouwde locatie in het ArtEZ Conservatorium.
In totaal 13 deelnemers hebben zich dit jaar aangemeld. Met aanhang komen ze één voor één binnen, vaak begeleid door zenuwachtige ouders. Sommigen hebben al vaker meegedaan, anderen komen voor het eerst. De organisatie van het Brittenconcours is er zoals gewoonlijk met een vriendelijk onthaal, een ontspannend praatje, koffie, thee en snoepjes. En uiteraard heeft de DVS daar ook een stand met flyers en verkoop van altviool-merchandise en CD’s.
We zullen dit keer niet in detail ingaan op alles wat er gespeeld werd, maar enkele indrukken moeten toch vermeld worden.
In de (zoals helaas gebruikelijk) spaarzaam bezette Categorie I (10-14 jaar) – dit jaar slechts 3 kandidaten – werd uiteindelijk geen 1e prijs uitgereikt. Floortje Zandvliet (leerling van Julia Dinerstein) kreeg de 2e prijs. Bij het (verplichte) langzame deel van het altvioolconcert van Casadesus kwam er een mooie cadenza uit, en haar vertolking van de sonatine van Bertold Hummel was ook keurig. De aanmoedigingsprijs in de jongste categorie ging naar Sibylla Harbach, die als keuzestuk ook het pittige 3e deel uit het Casadesus-concert speelde, het geheel uit het hoofd en met groot doorzettingsvermogen.
Verder was er een primeur in het geval van Hannah Krekel, die mocht voorspelen door een live Zoom-verbinding vanuit Wales. De matige geluidskwaliteit van dit medium was echter vermoedelijk geen aanwinst voor haar uitvoering van het langzame deel uit Brahms’ sonate in f kl.t. (op. 120 no.1).
Het verplichte stuk in Categorie II (15-18 jaar) was dit keer het 2e deel uit het altvioolconcert van Leo Smit. Het stuk heeft met zijn dikke harmonieën ondertonen van free jazz, en biedt grote mogelijkheden om zich te onderscheiden. Je kon soms al binnen enkele maten van dit stuk horen of de kandidaat iets extra’s te bieden had. Het stuk is zowel technisch (met name lastige intervallen) en muzikaal een hartige uitdaging, je moet flink aan de slag met je fantasie om streken, timing, toonkleuren, en dynamiek in te zetten om de interessante muziek eruit te lokken.
De uiteindelijk terechte winnares in deze categorie was Jutta Demuynck (studente van Julia Dinerstein). Haar Leo Smit vertolking was innig, met souplesse gespeeld, en het durf om haar muzikaliteit in te zetten om de jazzy timing zowel ultra soepel en laid-back te laten zweven, en dan weer heftig aandringend. Daarnaast speelde ze de “Scène de Ballet” van Charles de Bériot, eigenlijk zo’n irritant vioolstuk dat nogal lang duurt teneinde zoveel mogelijk technische hoogstandjes te laten horen. Jutta slaagde er desondanks in om ons hiermee te boeien, en dat vond ik razend knap!
De jury (vlnr boven: Guus Jeukendrup, Julia Dinerstein, Lilli Maijala, Sylvia van der Grinten en voorzitter Francien Schatborn) had echter geen gemakkelijke klus in deze categorie, en zag zich uiteindelijk genoodzaakt om zes (van de 10) kandidaten te belonen. Naast de 1e prijs (hierboven genoemd) werden er twee 2e prijzen uitgereikt aan Marinha Campos Machado en Jolie Bisoendial, nogmaals twee 3e prijzen waren voor Ariadna Terol Donat en Jytta Balm, en de Aanmoedigingsprijs ging dik verdiend naar Julie Gielen.
De speciale DVS Bladmuziekprijzen gingen dit jaar naar Floortje Zandvliet en Julie Gielen.
De volledige uitslag (met alle toegekende speciale prijzen) wordt tzt. op de website van het concours gepubliceerd. Hieronder is een groepsfoto van alle deelnemers, met hun certificaten van deelname met daarop het nieuwe “B”-logo van het concours. En nee, er zijn hiermee absoluut géén politieke bijbedoelingen! 🙂
Verder is het natuurlijk zeer aan te bevelen om de 1e prijswinnaars (Floortje en Jutta) straks te horen en zien soleren met het Britten Jeugd Strijkorkest bij het galaconcert op 16 april in Theater de Spiegel (Zwolle). Daar zullen bovendien Maria Milstein en Dana Zemtsov de Sinfonia Concertante van Mozart spelen.
Hartelijk dank aan de Concoursorganisatie van Het Britten Jeugd Strijkorkest, en op naar de volgende editie van het Britten Altvioolconcours in 2025!
De live stream van het hele altvioolconcours kunt u hier terugkijken en luisteren: