Britten Altvioolconcours 2025

door Kristofer G. Skaug, DVS

Het was weer zo’n zonnige (maar beetje koude) maart-weekend, de narcissen staan al klaar, en het tweejaarlijkse Britten Altvioolconcours is er weer!  Een DVS-delegatie reisde dus vol verwachting af naar het conservatorium in Zwolle.

Het niveau was – in mijn oren – gemiddeld hoger dan ooit. Een verklaring is dat er steeds vaker eerstejaars conservatoriumstudenten meedoen, maar ook in de jongste klasse liet ik me verrassen door de kwaliteit.

Ik kan helaas niet in detail ingaan op alles wat ik gehoord en gezien heb, dus ik beperk mijn bespreking tot de prijswinnars:

Categorie I (10 t/m 14 jaar):

Eerste Prijs en Jongerenprijs: Zoi Degtiareva (14) – speelde een hele mooie en beheersde Romance van Sulkhan Tsintsadze (het verplichte stuk in deze categorie) en een speelse “Thema met variaties” van Paganini. Dik verdiende waardering.

De DVS bladmuziekprijs in de jongste categorie ging terecht naar Sibylla Harbach (14). Haar interpretatie van het concert van Casadesus/Händel bevatte hele aardige fraseringen en dynamiek. Ik ben zelden zo geboeid geweest van dit stuk!

Categorie II (15 t/m 18 jaar):

Het verplichte stuk in deze categorie was de mooie Pavane van Arne Werkman, die in september jl. is overleden. Het is altijd mooi om te zien hoeveel vrijheid dit stuk biedt om de musici zelf klank en kleuren te bedenken.

Eerste prijs: Jolie Bisoendial, die naast een hele mooie Pavane ook het eerste deel van de sonate van Rebecca Clarke speelde – zeer overtuigend, mooi en muzikaal. Zij mag met het Britten Jeugd Strijkorkest solo optreden bij het galaconcert in april.

De tweede prijs (en Jongerenprijs) ging naar Alix Rodenburg, die met haar volwassen en krachtige toon grote kwaliteiten liet horen, zeker in de Suite Hebraïque van Bloch.

De derde prijs (en DVS bladmuziekprijs) ging naar Julie Gielen, die als keuzestuk de hele suite van Arne Werkman speelde, waarvan de Pavane het 3e deel is. Zo konden we deze Pavane in zijn oorspronkelijk bedoelde context horen. Zeer volwassen gespeeld, complexe en interessante muziek.

Grote dank aan de Britten-organisatie voor dit geslaagde concours en hopelijk weer tot in 2027!