Door Yanna Pelser
Op deze vroege zaterdagochtend begeven wij, drie altviolisten (tevens DVS-vrienden), ons naar Driebergen om bij Prunella Pacey thuis een dagje aan de slag te gaan met de altvioolstudie. Na een warm welkom met sterke koffie beginnen we kalm met de workshop. Prunella legt ons uit dat je je oefentijd kunt halveren door voor het oefenen een paar lichaamsbewegingen uit te voeren. Omdat je door die bewegingen beter in je lijf komt te zitten, zijn je spieren soepeler tijdens het studeren en bovendien wordt je ook rustiger in je hoofd zodat je goed en helder kunt beslissen wat je gaat studeren. Prunella doet samen met ons de oefeningen en zegt steeds weer dat we onze adem niet moeten vasthouden, maar steeds goed moeten uitademen. Dit is zeer belangrijk in het dagelijks leven om spanning uit het lichaam te krijgen, maar ook tijdens het musiceren. Prunella zegt dat je nooit moet proberen tijdens het musiceren de adem onder controle te krijgen. Wat je wel kunt doen, is wanneer je merkt dat je tijdens het spelen je adem vasthoudt, deze los te laten.
Nu we lekker opgewarmd zijn en ons lichaam goed voelt, speelt ieder een inspeeloefening of een stuk. Prunella raadt ons de ‘Urstudien’ van Carl Flesch aan als inspeeloefening. Na het spelen van alle oefeningen in dit boek, en dat duurt slechts 20 minuten, heb je zo ongeveer alle speelgerelateerde bewegingen in alle richtingen gemaakt.
Dan voel je je echt goed ingespeeld.Tijdens de lessen wordt aandacht besteed aan tactisch studeren. Bijvoorbeeld een snelle passage in het slot van Hummels Potpourri. Hoe pak je zoiets aan? Hoe bepaal je welke streken goed zijn? Dat kun je alleen weten door eerst te proberen een gedeelte ervan in tempo te spelen (wat natuurlijk in dit stadium nog heel slordig klinkt). Doordat je even gehoord en gevoeld hebt hoe snel het uiteindelijk gespeeld moet worden, kun je alvast bedenken welke streken en vingerzettingen praktisch en vooral haalbaar zouden zijn in het snelle tempo. Daarna ga je pas langzaam studeren, met in je achterhoofd dat je het uiteindelijk ook snel zou moeten spelen. Blijf jezelf altijd uitdagen en blijf niet te lang hangen bij een bepaald tempo, zegt Prunella. Studeren doen we vanuit de muziek. Eerst is het dus goed om het stuk globaal, dus niet gedetailleerd, eens door te spelen zodat je weet hoe de muziek gaat. Daarna kun je in detail gaan treden om oplossingen voor technische problemen te vinden, maar altijd met de juiste muzikale intenties. Het klinkende resultaat is immers ons doel. Na nog meer wijsheden omtrent studeren, aan de hand van onze eigen problemen, is het tijd voor een heerlijk uitgebreide lunch (inclusief geprakte aardbeien op brood, tonijn-pastasalade, brood uit de oven, mozerellasalade en chocola) mogelijk gemaakt door de DVS.
Na de lunch geeft Prunella aan ieder een les, waarin zij ons op muzikaal en technisch gebied op een hoger niveau brengt. Zij begeleidt daarbij soms op de vleugel. Aan het einde van de workshop doet ze ons cd’s van haarzelf cadeau! Daarvoor en voor de verrijkende kennis en muzikale inzichten zijn wij haar ontzettend dankbaar en gaan we met een fris gevoel, na een gezond glas cranberry-sap, het zonnetje in.