Korte Geschiedenis van de DVS

Op deze pagina worden kort de hoogtepunten van ons prille bestaan samengevat.
Voor een meer compleet overzicht verwijzen we graag naar onze Jaarverslagen:
[2013] [2014] [2015] [2016] [2017] [2018] [2019] [2020]   ….

Tijdens het altvioolfestival Dordrecht in Februari 2012 zijn we met een enthousiaste groep begonnen met de oprichting van de Dutch Viola Society. Op 23 mei 2012 om 11.00 uur hebben Karin Dolman (voorzitter) en Roald van Os (penningmeester) de officiële akte voor de stichting ondertekend bij notaris Haase in Dordrecht.

 

 

 

 

 

 

 

Het oprichtend bestuur bestond naast deze twee uit: Stijn van der Schoor (secr.), Francien Schatborn en Kristofer Skaug.

DVS Bestuur op bank

Het oprichtend bestuur van DVS, 2012. vlnr: Stijn van der Schoor, Karin Dolman, Roald van Os, Kristofer G Skaug en (voormalig bestuurslid) Francien Schatborn

Na een aanloopperiode van 6 maanden waarin we orde op zaken hebben gesteld met website, social media, strategie en planning, konden we begin 2013 het eerste echte operationele jaar ingaan.

 

2013
Januari 2013 – de DVS gaat voortvarend van start met veel leesstof op de website, een aantal workshops, een introductiecursus bij Viotta jeugdorkesten, en meer.

Maart 2013 – de DVS is aanwezig bij het Amsterdam Viola Festival met een stand, draagt bij met een workshop en verslaggeving. We zijn ook aanwezig bij het 1e Britten Altvioolconcours in Zwolle.

September 2013 – Een delegatie van de DVS bezoekt (op eigen kosten) het congres van de International Viola Society in Krakow, Polen. Een weekje later zijn we zelf gastheer voor het Eerste Nationaal Altvioolcongres in Deventer, met o.a. Esther Apituley, Oene van Geel, Henk Guittart, Wieke Karsten en Bernard van Beurden (verslag). Het avondconcert werd verzorgd door het noorse supertalent Eivind Holtsmark Ringstad.

Oktober 2013 – Masterclass met Lawrence Power in Rotterdam (interview, verslag)

 

2014
Mei 2014 – DVS verleent logistieke en publicitaire steun aan het Viola Viola festival in Haarlem (verslag dag1 dag2 dag3)

November 2014 – Een delegatie van DVS bestuursleden en musici reizen af naar het Internationale congres in Porto, om Nederland als altvioolland op de wereldkaart te zetten. Met o.a. een opdrachtscompositie van Jeppe Moulijn, een dubbelconcert van “Componist des Vaderlands” Willem Jeths en een lezing van Leo Samama was onze inbreng substantieel te noemen. Verslagen: [Dag 1] [Dag 2] [Dag 3] [Dag 4] [Dag 5].

 

2015
Februari 2015 – De DVS is wederom nadrukkelijk aanwezig bij het Amsterdam Viola Festival (uitgebreide verslaggeving – [Dag1][Dag2][Dag3][Dag4+5]) en kort daarna ook bij het 2e Britten Altvioolconcours in Zwolle.

Maart 2015 – De DVS organiseert een Masterclass met Tabea Zimmermann in Utrecht. Na een uitgebreide selectieronde werden drie gelukkige conservatoriumstudenten gekozen. (Lees hier ook: Interview, en verslag van de Masterclass).

Juni 2015 – Het 2e Nationaal Altvioolcongres wordt gehouden in het gloednieuwe Akoesticum in Ede, met o.a. Leo Samama, Michael Kugel, en Barbara Buntrock als speciaal uitgenodigde sprekers/artiesten.

 

2016

De DVS blijft ook dit jaar workshops en masterclasses organiseren, met als internationaal getint hoogtepunt de masterclass van Geneviève Strosser in mei. Wel vragen twee bijzondere projecten veel aandacht en energie van het bestuur:

  • het Internationaal altvioolcongres (IVC) in Cremona, en
  • het voornemen om het IVC naar Rotterdam te trekken in november 2018

Bij het IVC in Cremona in oktober is de DVS met een vrij grote delegatie vertegenwoordigd (14 uit nederland afkomstige deelnemers, die grotendeels op eigen kosten reizen, behoudens een kleine reissubsidie voor de studenten). De bijdrage aan het congres bestaat uit een lezing van Kolja Meeuwsen en een recital met nieuwe werken voor altviool, gecomponeerd door studenten van Codarts Rotterdam. Deze stukken worden uitgevoerd door studenten van het Koninklijk Conservatorium en Codarts. Helaas vallen enkele andere geplande bijdragen uit het programma weg door financiële tegenvallers en blessures.

Verder krijgen de intenties voor het IVC-2018 in Rotterdam steeds vastere vorm. Er zijn schriftelijke steunbetuigingen ontvangen van De Doelen en De Rotterdamse Kamermuziekverenigingen. De grote lijnen en de hoofdartiesten worden vastgelegd. Het team voor de congres-organisatie wordt opgebouwd, met Sarah Olieman en diverse andere vrijwilligers.

2017

Het jaar begint met een stevige aanwezigheid bij het Amsterdam Viola Festival (en het Nationaal Altvioolconcours). Daarbinnen organiseert de DVS een soort “mini-congres” (dat we “Nationaal Altvioolbijeenkomst 2017” noemen) in Splendor Amsterdam, met veel optredens, een lezing over altvioolbouw, en informatie over het komende IVC in Rotterdam. Want …

De spanning stijgt: We gaan het doen, dat altvioolcongres! We zijn in gesprek met De Doelen over gebruik van hun faciliteiten, en de “Featured Artists” komen met toezeggingen voor deelname:  Kim Kashkashian, Lawrence Power, Nobuko Imai, Atar Arad en Timothy Ridout!

In de loop van de zomer blijkt dat een 5-daags congres helemaal gehuisvest in De Doelen te duur zal uitvallen. Gelukkig vinden we een heel aardig alternatief in het Hofpleintheater. De organisatiecomité IVC2018 neemt een nieuwe structuur aan, Kristofer Skaug wordt gekozen tot voorzitter, Karin Dolman is artistiek leider, Emlyn Stam zorgt voor de fondsenwerving en Sarah Olieman wordt aangetrokken als productieleider.

In september reist Kristofer Skaug namens DVS af naar het Internationale Altvioolcongres in Wellington, New Zealand. Hier wordt de status van het project aan het IVS-bestuur voorgelegd, en de definitieve zegen gegeven voor doorgang van IVC in Rotterdam.

De fondsenwerving draait al op volle toeren, er worden tientallen instanties aangeschreven. Als eerste grote klapper meldt zich de Gemeente Rotterdam met een mooie financiële toezegging.

De “Call for Proposals” wordt in oktober gepubliceerd, en tegen kerst hebben we ruim 100 proposals uit alle hoeken van de wereld ontvangen!
Dit ziet er heel goed uit!

2018

Voor normale ledenactiviteiten is dit jaar nauwelijks tijd meer, het is vol gas geven voor het congres in Rotterdam in november. Het DVS-bestuur wordt bijgestaan door een grote schare vrijwilligers (uiteindelijk zo’n 50 in totaal) terwijl er wordt gewerkt aan de programmering, de faciliteiten, financiëring, logeeraanbod, en letterlijk honderden details.

Op 20 november stroomt het Hofpleintheater vol met gasten uit buiten- en binnenland, en het wordt een geweldig altvioolfeest, 5 dagen lang. Onze “featured artists” verzorgen fantastische avondconcerten in De Doelen en de Laurenskerk, de Masterclasses zijn zeer goed bezocht, en het Late-night programma in Sociëteit Matrix is een daverend succes.

Of we dit nog een keer zouden willen doen? Vraag het maar weer over 20 jaar … 🙂

2019

Even bijkomen na de enorme inspanning van het IVC 2018. Het voorjaar van 2019 is het met name puinruimen, en de financiële verantwoording voor het congres goed op orde krijgen. Er worden ook proposals ingestuurd voor het IVC 2019 in Poznan (Polen), dat in september plaatsvindt. In dit verband wordt op 20 september een try-out gehouden in Dordrecht.

Het congres in Poznan is kleinschalig maar heel gezellig. De DVS presenteert zich met de “Canonical Sister Act” (duo Ursula en Sunniva Skaug), en Karin Dolman geeft een workshop vingerzettingen en presenteert samen met Jan van der Elst de inmiddels beroemde “Erasmus Viola”, die tijdens IVC2018 in 4.5 dagen gebouwd werd.

In november zijn we weer present bij het Amsterdam Viola Festival, en verzorgen daarbinnen de “4e Nationaal Altvioolbijeenkomst” met op de zaterdagavond een smakelijk diner voor alle bezoekers, en organiseren o.a. een ensemblespel-workshop en een talk show met Max Knigge, Oene van Geel en Garth Knox.

2020

Karin Dolman is in januari verkozen tot vice-president van de International Viola Society, en Kristofer Skaug heeft haar opgevolgd als de nieuwe voorzitter van DVS. We hebben ook tween nieuwe bestuursleden aan boord, Anna Magdalena den Herder en Veronika Lénártová. We wilden in het nieuwe decennium knallen!

… en toen kwam de COVID-19 pandemie. Alles ging op slot. In de zomer waren er enkele weken met versoepelingen, waardoor we een mini-masterclassreeks konden organiseren in het kader van de Zomerconcerten Dordrecht.

Verder was het muisstil. Het Internationale congres in Portugal is afgelast, en onze voorgenomen Garth Knox – week in november moest uitgesteld worden tot 2021.

2021

Nieuw jaar, nieuwe kansen. We doorbreken de lamlendigheid van de COVID-19 lockdown en organiseren een reeks online workshops en lezingen (via Zoom). Dit blijkt een zekere succes te hebben, althans de gemiddelde deelname is aanmerkelijk hoger dan bij Live-workshops. Het is duidelijk dat deze vorm van activiteit wel een bestaansrecht heeft, ook wanneer de Coronamaatregelen ooit opgeheven zijn.