Anuschka Pedano wint Classic Young Masters 2016

anuschka

De zeer talentvolle Anuschka Micaela Pedano (16) uit Zoetermeer heeft agelopen weekend in Rotterdam het selectieconcours Classic Young Masters 2016 gewonnen.

Na de beslissende “Meesterproef” in de Jurriaanse Zaal is zij, samen met Jelmer de Moed (klarinet) en Deborah Witteveen (saxofoon), aangewezen als winnares. Anuschka is leerling van Julia Dinerstein bij het Rotterdamse Hellendaal Instituut. Met het predikaat “Classic Young Master” wordt zij in het komende jaar opgenomen in een begeleidingstraject voor talentontwikkeling met coaching en exclusieve optredens.

Onder de zes finalisten bevond zich ook altvioliste Elisa Karen Tavenier, studente van Mikhail Zemtsov bij het Koninklijk Conservatorium. Zij is daarmee ook officieel Laureate van Classic Young Masters.

De DVS feliciteert Anuschka en Elisa Karen met hun prachtige prestaties!


Aankondiging Britten Altvioolconcours 2017

Talentvolle altviolisten van 10 tot en met 18 jaar zijn op 19 maart 2017 weer van harte welkom op het 8e Britten Concours in het ArtEZ Conservatorium te Zwolle.
In 2017 bestaat het Britten Concours uit een altvioolconcours en een celloconcours.

cid_image001_jpg01d21fe6 De deelnemers van het altvioolconcours spelen een verplicht werk en een werk naar eigen keuze. Er zijn twee leeftijdscategorieën:

Cat I   10-14 jaar
verplicht werk:  Vaughan Williams  – Prelude uit de Suite voor Altviool en Orkest

Cat II  15-18 jaar
verplicht werk:  Max Bruch  – Romance op.85

De drie eersteprijswinnaars krijgen een masterclass van een vooraanstaande altviolist/pedagoog aangeboden, en spelen solo met het Britten Jeugd Strijkorkest op het afsluitende concert op 1 april 2017 in Theater De Spiegel te Zwolle. Dit is tevens het jubileumconcert t.g.v. het 10-jarig bestaan van het Britten Jeugd Strijkorkest.

Alle informatie over deelname, inschrijving, reglement, jury en organisatie is vanaf  8 oktober 2016 beschikbaar op de site www.brittenconcours.nl. De inschrijving start ook op die datum.


Pre-announcement of National Viola Competition 2017

AVF_Logodear young aspiring violists,

the Conservatory of Amsterdam has sent us the following pre-announcement of the National Viola Competition 2017, to be held in conjunction with the bi-annual Amsterdam Viola Festival. You cannot yet apply for participation, but the repertoire/programme is announced in advance, in order to allow early start of planning and study for this competition.

 

Pre-Announcement of the Fifth National Viola Competition,  16-19 February 2017.

Conditions of participation:
Participants should have the Dutch nationality or be living in the Netherlands (including students from abroad who study at a Dutch institution).
(Upper) age limit is 33 years.

1st Round: 16-2-2017
– one of the Mozart duos for violin and viola, KV 423 or 424, all movements, no repeats
– and –
– solo work of approx. 5 minutes by Oene van Geel, which will be available 4 weeks before the competition
– and –
– Enescu Konzertstück (Concert Piece)

The candidates are required to bring their own violinist for the Mozart duo.

2nd Round: 17-2-2017
30-35 minutes of music, combining (movements from) a) a selected sonata and b) a 20th century music pieces for solo viola according to the options below.

a) Choose (movements) from one of the following sonatas:
Martinu 1st sonata
Bax sonata
Röntgen sonata in c
Milhaud 2nd sonata
Koechlin sonata
Badings sonata
De Cruck sonata

– and –

b) Choose (movements) from one of the following 20th century solo pieces:
Hindemith solo sonatas
Ligeti solo sonata
Reger solo suites
Britten three suites for solo viola, transcription from cello by Nobuko Imai (Faber music)
Strawinsky élégie
Penderecki cadenza

For the sonatas (ensemble playing), it is strongly recommended that the candidates bring their own pianist for the 2nd round. In case this is a problem, they should let the organisation know before 15-12-2016!

3rd Round: 19-2-2017
– Enescu Konzertstück (Concert Piece)
– and –
– 1st movement of:
Bartòk or Walton Viola Concertos, or Hindemith Schwanendreher.

Applications are accepted from 15-09-2016 until 15-12-2016. Please look at the website of the Conservatory of Amsterdam for more information (after the summer break).


Jonge Nederlandse Talenten in de prijzen in Luxemburg

Bij de European Competition for Young Soloists in Luxemburg zijn gisteren vijf jonge nederlandse altviooltalenten in de prijzen gevallen;

20151115_Prijswinnaars_AGDU

De prijswinnaars, vlnr: Louise, Steffie, Kaat, Julian en Anuschka

 

  • Anuschka Pedano, gouden medaille en de “Prix Marie-Christine Cid-Diaz”
  • Kaat Schraepen, gouden medaille
  • Julian Enciso, zilveren medaille
  • Steffie de Konink, zilveren medaille
  • Louise van Tuijl, bronzen medaille

De vier eerstgenoemden zijn leerlingen/studenten van Julia Dinerstein in Maastricht en Rotterdam, terwijl Louise van Tuijl studeert bij Mikhail Zemtsov in Utrecht.

Van harte gefeliciteerd!


Verslag Masterclass Jürgen Kussmaul

Verslag door deelneemster Steffie de Konink
Zondag 19 april 2015, Cultuurschip “Thor”, Zwolle

Afgelopen zondag kregen we (Andrea Passalacqua, Anuschka Pedano en ik) de masterclass met Jürgen Kussmaul die we gewonnen hadden met het Britten Altviool Concours. Jürgen bleek erg aardig te zijn en hij sprak goed Nederlands. Hij heeft me goede aanwijzingen gegeven. Tussendoor vertelde hij leuke verhalen om uit te leggen wat hij bedoelde. Een ding wat hij zei was bijvoorbeeld dat ik heel goed moest luisteren hoe iets voelde. Als het niet goed aanvoelt, legde hij uit, dan moest ik proberen het net iets anders te doen; bijv. door een andere dynamiek of tempo te kiezen. Hij vertelde hierbij dat hij dat zelf ook had moeten doen toen hij na zijn ongeluk moest leren zijn alt anders vast te houden.

Kussmaul_3 Kussmaul_4 Kussmaul_1

Het was een super leuke en leerzame masterclass. Dank je wel Staalbankiers voor de prijs, Het Britten orkest dat ze dit geregeld hebben en Jürgen voor al zijn aanwijzingen.

Steffie de Konink


Masterclass Jürgen Kussmaul in Zwolle, 18 april 2015

Drie prijswinnaars van het Britten Altvioolconcours 2015 krijgen op zaterdag 18 april een uitgebreide masterclass met altviooldocent (tevens DVS-erelid) Jürgen Kussmaul.

Kussmaul_2

Jürgen Kussmaul (niet gespiegeld)

De deelnemende jonge altviolisten zijn Steffie de Konink (13, Delfgauw), Anuschka Pedano (14, Zoetermeer) en Andrea Passalacqua (15, Den Haag). Deze openbare masterclass loopt van 13:30-17:15u is en gratis toegankelijk.

Locatie: Cultuurschip Thor, Pletterstraat 24 te Zwolle
(niet ver van het ArtEZ Conservatorium)


Verslag/Recensie Britten Altvioolconcours 2015

Redactionele opmerking: Recensies worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.

Het Britten Altvioolconcours vond afgelopen weekend voor de 2e keer plaats. Veertien jonge altviolisten uit het hele land waren voor dit unieke concours naar Zwolle afgereisd, want nergens anders (in Nederland) wordt er nog een wedstrijd georganiseerd speciaal voor altviolisten die nog geen conservatorium doen.

Er werd gestreden in twee categorieen, 10-13 jaar en 14-18 jaar. De eerste categorie was veruit de kleinste, want veel altivolisten zijn op die leeftijd nog maar net overgestapt. Dan moet je aardig wat lef hebben (of eerder zijn begonnen dan de meesten) om toch nog dit podium te durven betreden.

20150308_BC_strip_1

Jongste categorie vlnr Jonas, Steffie en Sunniva

Net als twee jaar geleden waren drie jonge talenten bereid gevonden om deze stap te wagen. Het verplichte stuk was niet al te pittig, het 2e deel (Allegro) uit het bekende altvioolconcert van Telemann. Steffie de Konink (13) won met een hoge gehalte van muzikaliteit en techniek verdiend, overigens op herhaling van 2013. Sunniva Skaug (11) kreeg een aanmoedigingsprijs voor haar Vocalise van Messiaen. De derde kandidaaat Jonas Meenderink (13) viel ook op met zijn bravoure en levendige spel.

In de oudste categorie waren er veel meer deelnemers. Het verplichte stuk was de Pavane van de nederlandse componist Arne Werkman, die zelf ook aanwezig was. Dit stuk is oorspronkelijk geschreven als concoursrepertoire voor Dana Zemtsov, en werd ook bij de vorige editie van dit concours ingezet als keuzestuk door prijswinnares Ursula Skaug. Afgelopen weekend mochten we het stuk tien keer horen, maar je wordt er niet moe van, het is heel slijtvast. De kandidaten met de ruimste muzikale verbeelding konden zich hier vooral mee onderscheiden.

20150308_BC_strip_2

Enkele deelnemers uit categorie 2, vlnr: Lotte, Andrea, Jeltje

De winnares is Anuschka Pedano (14) geworden, de jongste van allemaal. Naast de Pavane speelde ze een opzwepende Georgische volksdans met de titel Chorumi van de componist Tsintsadze. Het publiek zat in de 5/8 maat mee te deinen, het was een leuke opleving tussen vele smeltromantische versies van de Sonatine van Andriessen en de Romance van Bruch.

20150308_BC_037_Groepsfoto_flat

Groepsfoto van alle deelnemers en de Jury van het Britten Altvioolconcours 2015. 1e prijswinnaar van categorie 2, Anuschka Pedano 6e van links.

Andrea Passalacqua (15) pakte een verdiende 2e prijs met zijn mooi verzorgde spel, en mag met het Britten Jeugd Strijkorkest soleren. Deze eer valt ook Jeltje Quirijnen (15) ten deel, dankzij haar betoverende fluwelen klank. Judith Peters (17) bewees met haar zeer karaktervolle vertolking van de solo-elegie van Britten wederom dat je met een eigenzinnige programmakeuze goed kunt scoren. Haar spel werd beloond met een beurs voor de zomercursus in Woudschoten. Het jonge talent Kaat Schraepen (15) kreeg voor haar Adagio & Allegro (Schumann) de DVS bladmuziekprijs.

We gingen vol mooie indrukken naar huis, en kijken al uit naar de volgende editie!

Kristofer G. Skaug


AVF 2015: Verslag/Recensie Dag 3

Verslag: Kristofer G. Skaug

Redactionele opmerking: Recensies worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.

Vrijdagavond 20 februari: De finale van het Nationaal Altvioolconcours is aangebroken. De foyer van het Amsterdamse Conservatorium is gevuld met studenten, docenten en bezoekers – de opwinding is voelbaar. Bij de stand van de DVS is het ook lekker druk, leuk weerzien met altvioolkennissen uit het hele land.

009Om 19:30 uur zit de Sweelinckzaal tot de laatste stoel gevuld. Op het programma staat het klarinetconcert van Mozart als verplicht werk, daarnaast hebben de kandidaten stukken van Brahms en Schumann gekozen. Het valt op dat hier geen enkele oorspronkelijke altvioolcompositie tussen zit, hoewel het ook begrijpelijk is dat een jury wel eens iets anders dan Hindemith, Shostakovich en Clarke wil horen.

Lisa Eggen is als eerste aan de beurt. Dit supertalent zit nog maar in het 2e jaar van haar Bachelor-opleiding, maar weet als enige nederlandse kandidaat nu al tot de nationale finale door te komen. En het is meteen te horen waarom: Haar 1e deel van het klarinetconcert klinkt als een lyrische en boterzachte aria, net zoals Mozart zijn opera-heldinnen die zo vaak toedichtte. Enkele kleine technische foutjes in de op klarinet toegesneden chromatische loopjes zijn voor de muzikale beleving onbelangrijk, maar in mijn hoofd hoor ik de punten-aftrektellers van de jury wel zachtjes klikken. Jammer dat Lisa niet ook het beroemde 2e deel mag spelen, want dat is zo’n benchmark, ik had haar versie toch heel graag willen horen.

Uit de 2e klarinet/altvioolsonate van Brahms (op. 120 no.2) speelt Lisa vervolgens het 1e deel. Onwaarschijnlijk mooi gevormd, puur goud! Mijn enige bedenking zou moeten zijn dat dit qua lieflijkheid nogal lijkt op de Mozart, waardoor uit haar optreden als geheel misschien te weinig contrasten geboden kunnen worden. Cathelijne Noorland wil ik nog even een compliment geven voor haar mooie begeleiding.

De Taiwanees Shih-Hsien Tsai begint waar Lisa eindigde, met Brahms: Uit de eerste sonate (op. 120 no.1) en een muziek waarin een meer bewogen sfeer zit. Je bevindt je opeens op zee in storm. Wat klinkt dat dan ook gelijk overtuigend, je wordt meegezogen in de hoge golfbewegingen. Echter wanneer de koortsachtigheid uit de muziek langzaam wegebt en het deel uitmondt in rustiger vaarwater, zakt ook de klank en spanning van Shih-Hsien een beetje weg, het tedere echo in de slotmaten moet, zo lijkt het, uit radeloosheid extra heen-en-weer gestreken worden.

Vervolgens komt dan Mozart: De aria van het 2e deel wordt in frasen heel mooi neergezet, hoewel er sommige klank/kleurkeuzes misschien niet altijd de besten zijn. In het Rondo verliest Shih-Hsien echter een beetje de controle, het spiccato wil soms niet kloppen en de virtuose klarinetloopjes spelen ook hem parten. Naar het einde toe herpakt hij zich, en met een heldhaftig “paard-ruikt-stal” gevoel stormt hij op de slotstreep af.

De gedoodverfde favoriet, zowel op papier en na de inleidende ronden van het concours,  is zonder meer de Armeense altviolist Armen Nazarian. Hij heeft al een internationale carriere opgebouwd en heeft o.a. bij Bashmet gestudeerd. Zijn optreden hier is echter ook een comeback-verhaal, na een dramatisch fietsongeluk vorig jaar.

Bescheiden komt hij op, samen met zijn russische pianist heel formeel in zwart-wit met strikje. En als enige zonder lessenaar. Hoewel het programmablaadje iets anders voorspelt, begint hij met het Adagio & Allegro van Schumann. Eindelijk iets dat niet voor klarinet is geschreven, maar oorspronkelijk een hoorn-stuk. Op zich een opmerkelijke keus: Qua technische gehalte niet echt iets om koppen met spijkers mee te slaan in een concoursfinale. Het mooie Adagio brengt hij echter met heel veel gevoel en mooie klank. Zijn streek kent een bijna oneindig geduld! En de Allegro-passages zijn heel uitbundig en energiek. Wel wordt gekozen om de snelle triolen heel veel stok en druk te geven, waardoor het flitsende tempo misschien onnodig gedrukt wordt. Hier en daar kraakt het geluid onder de spanning, getuigend van veel durf. Er zijn verrassende en uitdagende octaveringskeuzes gemaakt (heel anders dan in mijn editie), die heel effectief en indrukwekkend zijn.

Dan komt het klarinetconcert weer. Het mooie 2e deel speelt Armen muzikaal heel vrij en met veel zeggingskracht. Het is qua stilistische keuzes soms vrij ver van de gangbare Mozart af, maar als we deze bewerking voor altviool als een “muziek op zich” beluisteren, los van muziekhistorische en “klarinetistische” perspectieven, dan is het gewoon heel erg mooi. Onwillekeurig moet ik echter weer terugdenken aan de Mozart van Lisa, die totaal anders was. Hoe had zij dit 2e deel gespeeld?

In het Rondo werpt Armen alle schroom van zich af, en gaat hij op jacht naar de eindzege, zowel in muzikale als in concours-technische zin. Ook bij hem vallen de technische onvolkomenheden niet te bezweren, en onder de sterke wil om zich erdoorheen te slaan moet het dansante karakter van het Rondo het ook wel een beetje ontgelden. Het valt tevens op dat de bewerking anders is dan die van Shih-Hsien, bijvoorbeeld in de slotmaten wordt voor een hele andere uitgang gekozen. Boeiend!

Prijswinnaars_AVF_2015

Jury en prijswinnaars van het Nationaal Altvioolconcours 2015, vlnr: Guus Jeukendrup, Jürgen Kussmaul, Lisa Eggen (3e), Shih-Hsien Tsai (2e), Armen Nazarian (1e), Liesbeth Steffens, Lucas Vis (juryvoorzitter).  Foto credits: Aoise O’Dwyer, Conservatorium Amsterdam.

De jury beloont Armen met de welverdiende eerste prijs, gemotiveerd o.a. vanuit zijn muzikaliteit en samenspel. Dit brengt diverse optredens met zich mee op Radio 4, en ook bij ons Nationaal Altvioolcongres op 27 juni! Felicitaties alom, ook voor Shih-Hsien (2e) en Lisa (3e prijs).


AVF 2015: Verslag/Recensie Dag 2

Karin Dolman brengt haar impressies van de tweede dag (do 19 febr.) van het Amsterdam Viola Festival & Nationaal Altvioolconcours.

Redactionele opmerking: Recensies worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.

In de ochtend zijn er allerlei masterclasses voor de studenten en ook is er een vioolbouwer, waar je bij langs kon gaan. Ikzelf ben wat later gegaan. Een uur voor de repetitie van het altvioolorkest schuif ik het conservatorium binnen, naar de tafel van de Dutch Viola Society. Daar zet ik alles weer neer en ook heb ik nog twee posters voor het nationaal altvioolcongres neergelegd, zodat iedereen daarvan op de hoogte wordt gebracht.

De zes overgebleven kandidaten van het Concours krijgen ieder een half uur voor één van de Fantasieën van Telemann en een sonate van Hindemith. Blijken nou alle zes kandidaten dezelfde Hindemith-sonate te hebben gekozen. Gelukkig kregen we wel wat verschillende Telemann-Fantasieën te horen.

De eerste kandidate is Iteke. Een mooi verzorgde Telemann met veel versieringen, helaas een onzekere Hindemith.

Dan komt Monica Jensen, een studente uit Den Haag. Ze is nog heel jong (19). Wat me weer opvalt is haar perfectie van de linker hand. Maar ook haar streektechniek is als uit een boekje. Wat mist is de variatie in wat ze kan, waardoor alles op den duur wat vlak gaat klinken. En speelvreugde straalt er ook nog niet van af, maar ik beloof haar een goede toekomst. Een groot talent dat zich zeker nog gaat ontwikkelen.

Daarna de beurt aan Armen Nazarian. Wat een musicus. In de Telemann vind ik toch dat je zijn Armeense afkomst hoort. Hij weet op een bijzondere manier met zijn materiaal om te gaan (daar bedoel ik de noten van de componist mee). En hij gooit zich met 150% in de strijd in de Hindemith, wat hem helaas een paar cruciale missers oplevert.

Na de pauze is Lisa als eerste aan de beurt. Een mooie Telemann, goede muzikale fraseringen en ook de Hindemith heeft ze duidelijk begrepen. Wat me opvalt is hoe goed Lisa hoort wat haar stok doet. De toon is altijd aanwezig, in de zachte piano’s maar ook in de fortissimo’s is altijd de noot waar het om gaat aanwezig.

De Chinees Cheng Peng maakt een bescheiden indruk, hij zou nog meer muzikaal kunnen leren communiceren.

De Taiwanees Shih Hsien is dan wel van ander hout gesneden. Hij laat wel horen wat muziek is en heeft een geweldige techniek, zijn houding zou nog wel wat bijgeschaafd kunnen worden: een katachtig gekromde rug waarmee de streek in het geding zou kunnen komen

Eigenlijk is de uitslag wel duidelijk. De Armeen, de Taiwanees en Lisa zijn overduidelijk de meest rijpe en muzikale altviolisten. Voor niemand is de uitslag dus een verrassing. Toch blijft het altijd spannend.

We hebben een uur de tijd om wat te eten voor het Teachers’ Concert begint.

Daar neemt Marjolein Dispa de aftrap. Samen met Max Knigge en Judith Wijzenbeek. Marjolein heeft een prachtige bewerking gemaakt van een fantasie en fuga van Bach. De Fantasie begint solo en bij de fuga komen er twee altviolen bij. Een geweldige bewerking die ook zeer geschikt is voor bijv. een eindexamenkandidaat om toch ook het samenspel erbij te betrekken.

Daarna komt Marjolein nog met het Scherzo uit het hoorntrio van Brahms. De hoorn wordt gespeeld door Marjolein (op de altviool). Maar hier mis ik dan toch de klank van de hoorn. Ik had in dit geval dan ook de noten aangepast uit de hoornpartij. Brahms is lang genoeg dood dat je daar geen toestemming voor hoeft te vragen.

Nobuko Imai, wat een steraltvioliste is ze toch. Zij kwam met een eigen bewerking van de cellosuites van Benjamin Britten. Een verrijking voor het altvioolrepertoire. Een groot applaus vulde dan ook de overvolle zaal.

Na de pauze speelde Jürgen Kussmaul voor ons het vioolconcert in G van Mozart, maar dan in C. Het is leuk om het een keer een kwint lager te horen, maar het is zo’n overbekend stuk, dat ik steeds die kwint erbij denk.
De prachtige melodie van Tsjaikovsky bekoorde mij veel meer. Een pianostuk bewerkt voor altviool en piano.

Richard Wolfe bracht een solostuk mee van de componist Joel Hoffman. Joel Hoffman zelf was aanwezig en gaf een toelichting op zijn variaties op een melodie uit zijn Pools Joodse opera.  Erg goed gespeeld door Richard. Met vuur en vlam en wederom een stuk voor iedere graag studerende altviool voor op het repertoire!

Carlos Michans schreef op verzoek van Ronald Hogeveen een stuk in drie delen voor zijn vrouw Francien Schatborn. Francien kwam op het podium en vertelde het publiek over het ontstaan van het stuk. Drie liefdesdelen samengevoegd tot één compositie. Het eerste deel, liefde met een droevige ondertoon, het tweede deel een meer vechtend deel en dat is, zoals Francien ons verteld ook in de liefde vaak het geval en het laatste deel de liefde in zijn puurste vorm. Nou en niet alleen spelend liet Francien het horen, maar ook fysiek wist ze het stuk over het voetlicht te brengen.

De avond werd afgesloten met het tweede concert voor 4 altviolen van Telemann door Richard, Nobuko, Marjolein en Francien.


AVF 2015: Recensie 1e Ronde Nationaal Concours

Recensent: Karin Dolman

Redactionele opmerking: Recensies worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.

Na een paar maanden hard werken zijn uiteindelijk 12 kandidaten voor het Nationaal Altvioolconcours via een videoronde geselecteerd.

In de eerste ronde stond als verplicht werk het eerste deel van het klarinetconcert van Mozart op het programma. In omloop 2 versies, maar allebei in A groot. In Portugal tijdens het internationaal altvioolcongres stond hetzelfde concert, maar dan in G.

Doordat ik nog wat andere dingen in de ochtend te doen had, heb ik de eerste 4 kandidaten niet gehoord (Connie Wan, Iteke Wijbenga, Armen Nazarian, en Mattijs Roelen).

De eerste kandidate waar ik wel bij was, was mijn eigen studente uit Rotterdam, Ana Rodriguez. Zij speelde de Mozart in een versie die gevonden is door Cristopher Hogwood. Een zeer vituose versie, met veel violistische loopjes.
Haar keuzestuk was het Scherzo van Brahms. Wat betreft Ana ben ik natuurlijk bevooroordeeld, ook al wist ik wel dat ze niet goed genoeg was om naar een volgende ronde door te gaan. Maar ik heb genoten, en gelukkig zij ook!

Daarna was het de beurt aan Lisa Eggen, waarover ik wederom bevooroordeeld ben. Lisa studeert nu in Amsterdam bij Francien Schatborn. Lisa weet iedere keer weer haar publiek te bespelen met haar toon, muzikale interpretatie en podiumpresentatie.

De Taiwanese Shih-Hsien Tsai kwam met een geweldige bewerking van Schumann’s Adagio en Allegro van de Russische grootmeester der bewerkingen Borisovsky! Ik had deze bewerking nog nooit gehoord, maar zeker de moeite waard om in een database voor bewerkingen te zetten!

De vierde voor de lunchpauze was de Engelse Monica Jensen, een studente van Asdis Valdismardottir. Zo verlegen als ze opkwam, zo trefzeker was ze met haar kleine vingertjes. En weer zo verlegen nam ze het applaus in ontvangst.

Na de pauze begonnen we met de Chinees Cheng-Peng Cheong. De Fantasiestücke van Schumann had hij gekozen. De eerste twee delen. Ik moet zeggen goed gespeeld, maar echt een verschil tussen de Mozart en Schumann was er niet.

De Ier Martin Moriarty had als keuzestuk het eerste deel uit de sonate in Es van Brahms. Martin was nog een beetje zoekende naar Brahms. In de Mozart hoopte ik op wat meer versieringen.

De hekkensluiter was Geerten Feller. Een derdejaars student bij Marjolein Dispa. Ook hij maakte een goede beurt. Goed voorbereid, helaas niet genoeg voor de volgende ronde.

De uitslag: naar de tweede ronde morgen gaan door: Iteke Wijbenga, Armen Nazarian (Armenië), Lisa Eggen, Shih-Hsien Trai, Monica Jensen en Cheng-Peng Cheong.

20150218_AVF_1eRonde_concours

Foto credit: Aoise O’Dwyer (Amsterdam Viola Festival)

Het programma voor Donderdag:
Vanaf 9.30 masterclasses, om 14.30 de tweede ronde concours, 16.00 concert en om 20.00 Teachers concert