Verslag Britten Altvioolconcours 2019

door Kristofer G. Skaug, DVS redactie

Redactionele opmerking: Uitspraken van subjectieve aard worden op persoonlijke titel gepubliceerd, en vertegenwoordigen derhalve geen officiëel standpunt van de DVS.

De vierde editie van het Britten Altvioolconcours is afgelopen zondag (17 maart) gehouden bij het ArTEZ conservatorium in Zwolle. Onze wensen naar aanleiding van de deelname in de 2017-editie zijn verhoord: Niet alleen was er dit jaar sprake van een recordaantal van 19 deelnemers, maar ze kwamen ook nog eens van een groot aantal verschillende docenten af – zowel de voorlopleidingen / talentenklassen van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Zwolle waren goed vertegenwoordigd.

De deelnemers uit Categorie 2 (15-18 jaar) waren als eerste aan de beurt. Het verplichte stuk was het Adagio uit het altvioolconcert van Henk Badings, een stuk dat veel vraagt van de muzikale verbeeldingskracht van de spelers. Daarnaast speelde iedereen een stuk naar eigen keuze.

Het gaat te ver om een uitgebreide evaluatie te doen, maar we hebben kunnen genieten van in totaal 15 vertolkingen van Badings. Dit was voor de jury ook een onmisbaar ijkpunt om de kandidaten met elkaar te kunnen vergelijken.

Enkele deelnemers uit Categorie 2: Vlnr. Steffie, Mila, Sylven, Simon, Ida

Onder de opmerkelijke keuzestukken kunnen we noemen het technische hoogstandje Carnavale di Venezia (Paganini/Kugel), uitgevoerd door Brittenconcousveteraan Steffie de Konink (17, Delfgauw). De conservatoriumstudente Raquel Roldán (18, Utrecht) bracht een deel uit een zelden gehoord altvioolconcert (bewerking?) van J. Chr. Bach, met mooie volle klanken. De machtige Grand Tango van Piazzolla werd met veel bravoure gespeeld door Mila Kastelein (16, Den Haag). Een hele verademing tussen alle Bruch, Schumann, en overige “ijzeren repertoire” was dan ook de Blues voor Bennie (E. Pütz), een jazzy, Gerschwin-acthtig deuntje, met gepaste luchtigheid neergezet door Sylven van Sasse van Ysselt. Uberhaupt is mijn wens voor toekomstige edities van het Brittenconcours dat er bij de keuzestukken een “verbod” komt op standaardstukken zoals de Fantasie van Hummel, het Hoffmeister-concert enz. Er is zoveel leuk altvioolrepertoire van de 20e en 21e eeuw – duik daar maar in!

Sfeerimpressie: De jury luistert naar Sunniva’s voordracht van Tsintsadze

Tijdens de uitgebreide lunchpauze (die konden we goed gebruiken!) was er juryberaad voor Categorie 2. De DVS had een stand neergezet om nieuwe vrienden te werven en ook het verkoop van een breed assortiment van gadgets, stickers en CD’s.

De stand van DVS, bemand door Sofie!

Na de break waren de jongsten aan de beurt: In Categorie 1 (10-14 jaar) waren er vier kandidaten dit jaar. Het verplichte werk was het derde deel uit de Sonatine (op.35b) van Berthold Hummel, een leuk allegro dat hobbelt tussen 4/4 en 3/4 maten, technisch goed toegankelijk voor jonge altviolisten (alles kan desnoods in de 1e positie gespeeld worden), maar met genoeg mogelijkheden tot uitdieping en tempoversnelling voor de iets meer gevorderden.

Deelnemers uit Categorie 1: vlnr. Norea, Tygo, Sarah

Norea Quirijnen (14, Zutphen) liet al gelijk zien hoe dat moest: ze speelde met grote expressiviteit de hele Sonatine (waar ook hele mooie lyrische passages in zitten), en rondde af met het verplichte laatste deel in een verrukkelijk hoog tempo. Daarna kwam Juliëtte Gielen (12, Rijswijk) met het mooie – en voor mij nog onbekende – Chanson Celtique van Forsyth. Tygo de Waal (12, Ooltgensplaat) had een concert van Händel voorbereid, en de charmante Sarah Sikkes (10 jaar, Amstelveen) bracht als laatste kandidate van dit concours de bekende Siciliënne van Fauré.

Tijdens het wachten op de uitslag van de jury hielden Karin Dolman en Ursula Skaug een pitch namens de DVS, waarin o.a. een oproep werd gedaan voor nieuwe bestuursleden, rayonhoofden en student-contactleden. Gelukkig hadden ze heel veel te melden, want de jury had echt even nodig om eruit te komen, met zoveel goede kandidaten.

Karin en Ursula pitchen voor de DVS tijdens het juryberaad

Om 17:20u kwam de jury eindelijk in de zaal terug en nam plaats op het podium: Yke Topoel, Ásdís Valdimarsdóttir, Roeland Jagers, Loes Visser, Liesbeth Steffens en Francien Schatborn. De uitslag luidde als volgt:

Categorie 1 (10 t/m 14 jaar)
1e prijs en jongerenjuryprijs: Norea Quirijnen (14 jaar, Zutphen)
Uit het juryrapport: “Norea Quirijnen is een echte verhalenverteller. Ze maakte indruk met haar sprookjesachtige spel, mooie uitstraling en enorme flair.”
Aanmoedigingsprijs (DVS Bladmuziekprijs): Sarah Sikkes (10 jaar, Amstelveen)

Categorie 2 (15 t/m 18 jaar)
1e prijs en jongerenjuryprijs: Sunniva Skaug (15 jaar, Delft)
Uit het juryrapport: “Sunniva Skaug gaat volledig op in de muziek en geeft met haar gedreven energie en muzikaliteit elke noot een eigen lading mee.”
2e prijs: Elin Haver (15 jaar, Amstelveen)
3e prijs: Mila Kastelein (16 jaar, Den Haag): Woudschotenprijs
Aanmoedigingsprijzen:
Raquel Roldán i Montserrat (18 jaar, Utrecht): DVS Bladmuziekprijs
Ida Weidner (17 jaar, Amsterdam): Concertbonnenprijs Orkest van het Oosten
Extra jongerenjuryprijs: Steffie de Konink (17 jaar, Delfgauw)

De DVS Bladmuziekprijzen gingen naar Sarah Sikkes en Raquel Roldán.

De volledige uitslag (inclusief het Britten Celloconcours 2019) vindt u hier.

Norea en Sunniva zullen met het Britten Jeugd Strijkorkest soleren op zondag 7 april bij het traditionele laureatenconcert in De Spiegel (Zwolle). Meer informatie over dit concert vindt u hier.

Hartelijk dank aan de organisatie, met name René Luijpen (die na dit concours terugtreedt als voorzitter), Jorien Quirijnen, Dorien Deodatus en Loes Visser.

(Bijna) Alle deelnemers van het Britten Altvioolconcours 2019

Masterclass Tabea Zimmermann

Er is mooi nieuws! Tabea Zimmermann komt deze week een masterclass geven in het Conservatorium van Amsterdam (CvA) – op woensdag 6 maart as. van 14-18!
De masterclass vindt plaats in de Sweelinckzaal, toegang is gratis.
Er spelen 5 studenten van CvA, ieder heeft 45 minuten les.

Mis deze kans niet, om deze grote altvioliste en pedagoge les te zien geven!

Tabea in actie, DVS-masterclass 2015 (TivoliVredenburg Utrecht), met Lisa Eggen

Sunniva Skaug wint 2e Prijs in Maassluis

De Delftse altvioliste Sunniva Skaug (15 jaar) heeft afgelopen week de 2e prijs gewonnen bij de 60e editie van het Jong Talent Concours Maassluis (voorheen de Maassluise Muziekweek), in de categorie 13-17 jaar. Het deelnemersveld in deze leeftijdscategorie telde 45 talenten uit heel Nederland op allerlei verschillende instrumenten. De (hoofdprijs)winnaar werd de bastrombonist Pelle van Esch (17).

Sunniva ontvangt haar prijs uit de handen van de burgemeester van Maassluis, Edo Haan

Bij haar voorspeelbeurt speelde Sunniva het langzame deel uit het altvioolconcert van Henk Badings, en een dans van de Georgische componist Sulkhan Tsintsadze, met begeleiding van Natasja Douma op de piano.

Sunniva heeft altvioolles bij Julia Dinerstein bij het Hellendaal-instituut in Rotterdam, en ze speelt op een altviool gebouwd door Daniël Royé in 2016.

Officiële berichtgeving:
https://maassluisemuziekweek.nl/nieuws/mmw/de-prijswinnaars-van-jong-talent-concours-maassluis-2019-zijn-bekend

Ontzettend gefeliciteerd!

Norea Quirijnen wint 1e prijs PCC Oost

(c) Majanka Fotografie

Altvioliste Norea Quirijnen (14 jaar) uit Zutphen won vanmiddag een gave 1e prijs in Categorie 1 bij het Prinses Christina Concours Oost in Enschede. Zij gaat hiermee door naar de nationale halve finale op 6 april in Den Haag. Verder verdiende ze een solistisch optreden met het Britten Jeugd Strijkorkest en een optreden in Musis Sacrum (Arnhem), plus een masterclass met een gerenommeerde docent naar keuze.

Van harte gefeliciteerd!

De volledige uitslag van het PCC in Enschede is hier te zien.


Programma Brittenconcours 2019 Bekend!

Voor alle jonge altviolisten 10 t/m 18 jaar: Het tweejaarlijkse Britten Altvioolconcours vindt op zondag 17 maart 2019 plaats in het ArtEZ Conservatorium in Zwolle.

Verplicht werk in categorie I (10-14j): 3e deel uit de Sonatine op.35b van Berthold Hummel
Verplicht werk in categorie II (15-18j): 2e deel uit het Altvioolconcert van Badings

Prijswinnaars treden op als solist met het Britten Jeugd Strijkorkest olv. Loes Visser bij het laureatenconcert op zondag 7 april 2019 in Theater De Spiegel, Zwolle.

Voor meer informatie en aanmelding, ga naar de website van het Brittenconcours!


Onbekend altvioolconcert van De Zweedse Mozart

door Marion de Koning
gehoord 14 oktober 2018, 20.15 uur, kleine zaal Concertgebouw, Amsterdam

De Schotse violiste Catherine Manson speelde op zondagavond 14 oktober met het Apollo Ensemble een programma rond “De Zweedse Mozart” ter afsluiting van een klein internationaal tournee. De Zweedse Mozart was de bijnaam van Joseph Martin Kraus (1756-1792), werkzaam aan het Zweedse hof van Gustaf III. Hij was tijdgenoot van Mozart en bewonderaar van Haydn. Tijdens zijn Grand Tour door Europa schreef Kraus zijn zelden te horen Altvioolconcert in C, VB 153b. Dit Altvioolconcert werd in het programma “De Zweedse Mozart” voorafgegaan door een Symfonie van Kraus en afgesloten met werk van Mozart en Haydn.

De Symfonie in D per la chiesa (VB 146) van Kraus was een aantrekkelijke introductie van deze onbekende Zweedse componist. Luchtige hofmuziek bedoeld om in een kerk uit te voeren. De blazers en strijker van het Apollo Ensemble, aangevuld met Manson op een gewone viool, waren aangenaam goed in balans met elkaar. Daarin hoor je dat dit bijzondere ensemble al meer dan 25 jaar met elkaar samen speelt.

Voor het tweede werk: het Altvioolconcert in C (VB 153b) van Kraus pakte Catherine Manson haar altviool op. Haydnspecialiste Catherine Manson is concertmeester van het Amsterdam Baroque Orchestra en primarius van het London Haydn Quartet. De klank uit haar kleine altviool is eerder teer en bescheiden te noemen dan typisch voor een altviool. Afgezien van wat dubbelklanken speelt Kraus’ concerto zich ook vooral af in de hogere regionen, zodat Mansons altviool bijna als een gewone viool klonk.

Na de pauze speelde Manson de altpartij in het Fluitkwartet in C (KV 285b) van Mozart, met een prachtige Kate Clark op traverso. Tot slot werd van Haydn zelf de Symfonie nr. 47 in G (Hob 1:47) die als bijnaam Palindroom heeft, omdat het thema, als in een palindroom, ook van achter naar voren, te spelen is. Een toepasselijk gekozen werk want zoals Kraus een fan van Haydn was, was Haydn een fan van Kraus.

Hoewel Kraus veel onbekender is, bewezen Mozart en Haydn van de eerste tot de laatste maat dat hun namen geheel terecht op de friezen van de kleine zaal staan gebeiteld. Toch is het een verdienste van het Apollo Ensemble dat ze de onbekende Kraus voor het voetlicht brengen. Waarbij het jammer was dat Catherine Manson, de solist in het altvioolconcert van Kraus, niet een altvioliste pur sang is.

Gelukkig zijn altvioolfans in de gelegenheid eind november altvioolklanken in overvloed te horen tijdens de concerten, lezingen en masterclasses van het 45ste International Viola Congres in Rotterdam. Dit 45ste International Viola Congres wordt georganiseerd door de Dutch Viola Society van 20-24 november. Meer informatie, inschrijvingen en concertagenda op www.ivcrotterdam2018.nl.


Sunniva Skaug wint 2e prijs PCC Zuid 1

De jonge altvioliste Sunniva Skaug (14 jaar, Delft) heeft vanmiddag een mooie 2e prijs in de wacht gesleept (Categorie 1: 12 t/m 14 jaar) tijdens het Prinses Christina Concours, Regiofinale Zuid 1 in ‘s Hertogenbosch. Zij is tevens door naar de Nationale halve finale van het PCC op 7 april in Den Haag. Ze speelde de Fantasie van Johann Nepomuk Hummel, begeleid door Natasja Douma op de piano.

(foto: Sandra Heldring)

Sedna Heitzman (17 jaar, Alphen a/d Rijn) won tevens op de altviool samen met haar strijkkwartet (Viride kwartet) de 1e prijs in Categorie 2 (15 t/m 18 jaar), voor een schitterende vertolking – uit het hoofd – van het 1e strijkkwartet van Grieg.

Altvioliste Steffie de Konink (16 jaar, Delfgauw) trad op met de Scene de Ballet van de Beriot werd beloond met een Eervolle Vermelding.

Gefeliciteerd!

 


Viola Summer Courses 2018

Are you making plans for a musical summer vacation?

Our Summer courses listing has been completely updated for 2018! For some courses the information (dates, teachers) is not yet available, so the page will be updated again later this spring when we get more information.

PS. If you are aware of a great course that we haven’t listed, please let us know about it!


DVS Jaarverslag 2017

Stichting Dutch Viola Society (DVS)

Hieronder lichten we in detail toe wat er allemaal door en met DVS in 2017 tot stand gekomen is.

Georganiseerde Workshops 2017

Zondag 21 mei 2017   workshop “Met meer gemak musiceren”, met Eileen McEwan
Zaterdag 10 juni 2017 workshop “Brahms Sonatas” met Asdis Valdimarsdottir e.a.

Georganiseerde Masterclasses 2017

Zaterdag 14 januari – Masterclass Richard Wolfe, Utrecht
Zaterdag 29 april – Masterclass Orkestaudities met Ken Hakii, Amsterdam

3e Nationaal Altvioolbijeenkomst 2017

Zaterdag 18 februari – in Splendor Amsterdam, tijdens het Altvioolfestival Amstedam;
Programma en verslag kan hier teruggevonden worden.

Internationaal Altvioolcongres (IVC 2017)

Wellington, Nieuw-Zeeland; 1 t/m 5 november 2017
Nederland vertegenwoordigd met 3 bijdragen.
Voor een volledig overzicht en verslag, zie hier.

Website
Aankondigingen, nieuwsberichten en verslaggeving op de website in verband met DVS workshops, masterclasses, evenementen en concerten, belangrijke vacatures en benoemingen bij orkesten en conservatoria. Dit wordt tevens doorgegeven via sociale media (Twitter en Facebook).

Daarnaast worden met enige regelmaat interviews met toonaangevende altviolisten gepubliceerd, vaak in verband met onze eigen masterclasses en congressen. In 2017 zijn interviews gepubliceerd met vioolbouwer Jan van der Elst, jazz-altviolist Oene van Geel, en het NNO Altvioolsextet. Er is ook een concertrecensie geschreven nav. het debut van Ellen Nisbeth in het Concertgebouw.

Achtergrondinformatie wordt ook aangeboden via de website, zoals:
Carrièretips voor jongeren die een beroepsopleiding altviool overwegen
– Informatie over concoursen voor altviolisten
– Overzicht van zomercursussen altviool in binnen- en buitenland
– Een unieke repertoirelijst altvioolensembles gepubliceerd en regelmatig bijgewerkt
– Een unieke concertagenda voor concerten met altviool in de hoofdrol
– Een overzicht van Eindexamens altviool bij de nederlandse conservatoria

Social Media
Actieve aanwezigheid op Facebook (544 pagina-likes, een toename van +113 in 2017) en Twitter (413 volgers, een toename van +57 in 2017). Naast het doorgeven/signaleren van nieuwe berichten op onze website (aankondigingen DVS events/workshops) wordt hier ook altvioolnieuws uit social media opgepakt en doorgegeven (share/retweet). De social media kanalen zijn tevens in zekere mate interactief, contact wordt gelegd en onderhouden met vrienden/volgers en verwante organisaties (binnenlands en internationaal).

Bestuursleden 2017
Karin Dolman – voorzitter
Ursula Skaug – secretaris vanaf 1-7-2017
Roald van Os – penningmeester
Kristofer G. Skaug – algemeen bestuurslid / webredacteur
Emlyn Stam – algemeen bestuurslid

Van de volgende bestuurders hebben we in 2017 afscheid genomen:

Stijn van der Schoor – secretaris, 23-5-2012 tot 30-6-2017
Iris Frederiks – student-bestuurslid, 1-9-2015 tot 30-6-2017

Beschermvrouwe
Sinds 2015 is oud-minister van justitie en amateur-altvioliste Winnie Sorgdrager de beschermvrouwe van stichting Dutch Viola Society.

Vrienden
Per 31 december 2017 telden we 192 geregistreerde Vrienden. Een toename van 16 Vrienden in 2017.

Vriendenvoordelen
Bij betaling van de jaarlijkse vriendenbijdrage komt een DVS-Vriend in aanmerking voor flinke korting op onze educatieve workshops en overige verwante evenementen (congres, concerten, cursussen). Hiernaast werden in 2017 de volgende specifieke DVS vriendenacties aangeboden:

Financiële verantwoording

DVS kan in 2017 (naar schatting) rekenen op totaal € 1.650,00 gedoneerd door 55 van onze Vrienden. 7% van deze donaties draagt DVS jaarlijks af aan de International Viola Society (IVS). Voornoemd percentage is afgesproken tussen de aangesloten Viola Societies wereldwijd. Over 2017 betalen wij € 115,50 aan de IVS. 

Subsidiënten

In 2017 heeft DVS geen subsidies aangevraagd/ontvangen voor reguliere activiteiten. Wel zijn er gelabelde gelden ontvangen door aangevraagde projectsubsidies ten behoeve van het Internationaal Altviool Congres 2018 in Rotterdam.

Kostenposten

  • In 2017 is bij benadering € 900,00 besteed aan de inhuur van professionals en vergoedingen aan vrijwilligers voor het geven van masterclasses, workshops, recitals, cursussen of lezingen. De totale kosten aan inhuur zijn lager uitgevallen dan aanvankelijk begroot was en dat had vooral te maken met afgelaste workshops vanwege onvoldoende aanmeldingen
  • Zaalhuur en overige uitgaven verband houdende met de organisatie van DVS-activiteiten bedroegen over 2017 bij benadering € 500,00
  • Afdracht aan de International Viola Society, bankzaken, drukwerk/ porti en onkostenvergoedingen voor onze vrijwilligers.

Voortgang organisatie IVC 2018

Over heel 2017 zijn er weer veel gesprekken gevoerd met diverse voor DVS cruciale partijen en beoogde samenwerkingspartners. Professionele partners die een toonaangevende rol spelen in het Rotterdamse culturele speelveld. Helaas hebben langlopende contacten en intentieverklaringen ons lang niet altijd kunnen helpen bij het tot stand brengen van een samenwerking. Zonder daarbij namen te noemen vinden we het wel van belang deze enorme tegenslagen en bijbehorende teleurstelling die dat voor onze organisatie heeft meegebracht op te nemen in ons jaarverslag. Immers, een verslag hoeft niet alleen maar bol te staan van pure winst, mijlpalen en succesverhalen.

Toekomstmuziek
Voor 2018 is de inhuur van professionals voor reguliere activiteiten op € – nihil -inclusief btw begroot. DVS gaat het International Viola Congress 2018 in Rotterdam organiseren en hosten. Hiervoor zijn in de loop van 2017 de nodige projectsubsidies aangevraagd en voor een deel verkregen. DVS zet in op dit grote en voor ons instrument de altviool zo belangrijke evenement. Met name vanaf het najaar 2017 heeft dit veel aandacht van het bestuur gevraagd. Er is een speciale commissie voor de congresorganisatie opgericht, de “Call for Proposals” is gepubliceerd, en er zijn 116 Proposals uit heel de wereld binnengekomen voor de inhoudelijke invulling van het Congres.

Non-profitorganisatie DVS heeft geen structurele subsidiënt of sponsor.


The Rising Star – Ellen Nisbeth

Kristofer G. Skaug, DVS
Concertgebouw kleine zaal, 13/12/2017

This season marks the first time that a young viola soloist is selected by the European Concert Hall Organisation (ECHO) for their “Rising Stars” chamber recital series. Ellen Nisbeth (Sweden) is the rare exception. Word of her talent reached me several years ago, so her debut in the Concertgebouw was a must hear.

Ellen Nisbeth (photo: Nikolaj Lund)

She started off with a commissioned work by Swedish composer Katarina Leyman: Tales of Lost Times, a four-part solo piece. The introduction presents resounding fifths (a whiff of Scandinavian folk music) interspersed with dialogic passages. A buzzing, agitated tremolo movement titled Around the Campfire brought memories of Northern summers with … well, insects! The final part answers to the opening movement with similar figures. A fitting and personal way to introduce herself to the audience.

Next came Schumann’s very familiar Märchenbilder. The first and last movements are perennial favourites with their warm and sweet melodic material – brought with great musicality and a very fine-tuned sense of co-musicianship with pianist Bengt Forsberg. In the 3rd movement (Rasch), we were treated to a flash of Nisbeth’s considerable technical prowess, with an uncompromising tempo choice.

Time to bring on Britten! Lachrymae – Reflections on a song of Dowland is a perfect showcase for a gifted musician like Nisbeth. She brought some very original interpretations, and made full use of the freedoms afforded by Britten’s score. The references to the Dowland themes remained very clear throughout, and in spite of some perceived dynamic balance issues, the overall performance was very gratifying.

After the intermission, Nisbeth brought her own transcriptions of Vaughan Williams’ Songs of Travel, inspired by the writings of R.L. Stevenson. Although these songs felt quite “light” in emotional terms (compared to the Britten), the melodies work well on the viola. Yet another song transcription came with Mut from Schubert’s Winterreise, which in its time had inspired one of R.L. Stevenson’s poems.

This led directly into Schubert’s Arpeggione sonata, which can be a treacherous stage companion. Nisbeth and Forsberg however co-created a warm and charming rendition. I was very happy to note, for example, that the repeat of the (lengthy) first section was all but a repeat exercise – it was significantly re-invented, reconsidered, re-articulated as if played for the first time. The slow movement was beautifully phrased, with great warmth of tone radiating from Nisbeth’s Amati viola. After all this beauty, I was a bit worried for the last movement, which to me often feels like an overdone “extended remix” version of itself. There was however no let-down, because Nisbeth invigorated the music with megawatts of musical energy throughout.

So there is no doubt, Ellen Nisbeth deserves the status of rising star! (while coincidentally, last night astronomers were busy studying the Geminid meteor shower in the night sky – falling stars! none of them were observed to be playing the viola, though).

Could we convince her to visit our Viola Congress in Rotterdam next year?