Verslag Britten Altvioolconcours 2021

door Karin Dolman, DVS

Al vroeg in de ochtend stap ik samen met pianist Mauro Goossen in de auto naar Zwolle. Mauro gaat vandaag met drie van mijn leerlingen samen spelen. Het is mooi weer, niet meer zo warm als afgelopen dagen. Eigenlijk perfect voor een concours.
Dit jaar vindt het concours plaats in de Groote Sociëteit in Zwolle. Een prachtig zaaltje dat klinkt als een klok. We worden welkom geheten door René Luijpen, die zoals altijd vol enthousiasme iedereen ontvangt.

De jongste Categorie 10 t/m 14 jaar bestaat uit 5 kandidaten.

De eerste die van start gaat is mijn eigen oogappeltje Loïs van Valen uit Papendrecht. Loïs heeft op het programma Andalusia van Granados en het verplichte werk van Gabriel Fauré, Après un Rêve. En wat ben ik trots op haar. Ik weet hoe ze er tegenop zag de laatste weken. Een prachtige Fauré en een zeer gevoelige Granados. En ze zag er ook heel mooi uit met die mooie lange groene jurk.

Tweede kandidaat was Jozert Barkaszi uit Den Haag. Hij speelde naast het verplichte werk van Fauré het eerste deel uit de sonate in D van Paganini. Een zeer virtuoos deel (kan ook niet anders met Paganini 😉 ), dat hij met bravoure speelde. In de Fauré koos Jozert voor een mooi laag einde door nog een oktaaf lager te gaan. Dan kun je zo mooi met de losse C snaar eindigen.

Daarna de beurt aan Tygo de Waal, helemaal van Oltgensplaat, en wederom een leerling van mij. Hij koos als eigen keuze de Prelude en Allegro van Pugnani-Kreisler. Ja, en op zulke momenten vergeet je dan ineens je stok op te spannen. Maar heel goed opgelost, gewoon nog een keer opnieuw beginnen. En dan met grote dynamische verscheidenheid speelt hij, begeleid door Mauro een spetterende Kreisler.

Het vierde jong talent is Julie Gielen, ook uit Den Haag. Zij speelt een hele mooie Hummel Fantasie. En ook Fauré is prachtig gespeeld.

De laatste is de jongste van het vijftal, Tessel Beijnen uit Bergen op Zoom. ook zij komt met Hummel, maar dan de andere Hummel, die uit de vorige eeuw. De spetterende finale uit de sonate. Vorige editie kwam het verplichte stuk uit deze sonate.

Dan is er pauze. Inmiddels is DVS-collega Kristofer Skaug samen met zijn vrouw aangekomen en is de tafel met diverse leuke altviool snuisterijen klaar gezet. Mooie gelegenheid om met deze en gene te praten. Wat hebben we dat het afgelopen jaar gemist!

Om kwart voor twee gaan we door met de categorie 15 t/m 18 jaar, daar zien we veel bekende gezichten terug. Het verplichte werk in deze categorie is Khorumi van Sulkan Tsintsadze. Een lekker ritmisch en vrolijk stuk waar je heel veel variatie als speler in kunt aanbrengen. Genoeg stof om 10 verschillende versies te mogen horen.

Sophie Capelle uit Hengelo bijt de spits af met haar keuzestuk de Romance van Bruch. Ja, ze houdt van het stuk. En een heel snelle Tsintsadze. Goed gespeeld hoor.

Daarna is het de beurt aan Bugra Yüzügüldü (wat een mooie naam!). Een wat bedeesdere Khorumi, maar ook goed gespeeld. Leuk dat je zo veel verschil in de tempo’s kan leggen zonder afbreuk te doen van het stuk.

Elin Haver uit Amstelveen kondigt haar keuzestuk zelf aan. Wat een podiumbeest is deze Amstelveense! Ja, die weet haar vrouwtje wel te staan. Een spetterende Scherzo-Tarantella van Wieniawsky (oorspronkelijk een viool-showstuk!) volgt.

Arkady Blekherov kiest voor een rustige Tsintsadze, ook mooi! Hij begint zijn optreden met het eerste deel uit de eerste Suite van Ralph Vaughan Williams. En speelt ook de Romanze van Tsintsadze.

Silke Veldman heb ik al vaker gezien. Ze had er zin in, zei ze toen te binnen kwam. Met een stralend gezicht staat ze ook te spelen. Iedereen heeft er zin in. Naast ook de Romanze van Tsintsadze en Majorca van Albeniz. Mooi hoor.

Na een korte pauze gaan we door met de jongste in deze categorie: Jytte Balm uit Zaandam. Ze geeft een lekker pittige Tsintsadze weg. Als eigen keuze speelt Jytte de Elegie in f van Henri Vieuxtemps. Met prachtige lange streken sostenuto.

Dan krijgen we Francisca Galante, die ook in de Finale van het PCC stond. Een gedoodverfde winnaar dus. Een aftrap zonder piano in de solosonate van Hindemith opus 25 nr.1, de eerste drie delen. Met vuur komen de o zo bekende Hindemith-klanken uit haar altviool. Een prachtig derde deel, rijk aan dynamische verschillen en klanken.

De beurt is aan Sjoerd Versteegh uit Amsterdam. Naast het verplichte werk speelt hij de Romance van Max Bruch. Maar hij begint met Tsintsadze. Mooi alle noten uitgespeeld. De pianist valt ook op door de mooie rubato’s. Mooie Bruch, heel romantisch!

Dan komt Rozemarijn Slikkerveer uit Veenendaal, ze stelt zich netjes voor en vertelt ook iets over de stukken. De dans van de ridders. Samen met Mauro achter de piano maken ze er een feestje van. Zo moet kamermuziek zijn.

Als laatste horen we Raïsa Ploeg uit Genemuiden: Bach met een vleugje Casadesus, heel mooi gespeeld. En echt een goede techniek. En ook de Elegie van Glazounov staat op het programma. Ontroerend.

Om 18:00u dezelfde avond wordt de uitslag door de jury (vanwege coronamaatregelen alleen via livestream) bekendgemaakt:

De winnares in Categorie I (10-14 jaar) is Julie Gielen.

De winnares in Categorie II (15-18 jaar) is Francisca Galante. De tweede prijs gaat naa Elin Haver, terwijl twee 3e prijzen worden toegekend aan Bugra Yüzügüldü en Jytte Balm, respectievelijk.

Gebundeld met de 1e prijzen dit keer vallen ook de beide DVS Muziekbonnenprijzen.

De volledige uitslag van het Britten Altvioolconcours 2021 vindt u hier.

VAN HARTE GEFELICITEERD ALLEMAAL!

De Livestream van het Britten Altvioolconcours 2021 kunt u hier (categorie I, 10-14 jaar) en hier (categorie II, 15-18 jaar) terugkijken!

 

Old Ox Masterclasses, Stockholm

The Old Ox Music Festival in Stockholm (formerly known as the Aurora Festival) offers online viola masterclasses for advanced students this summer, from July 16th – 29th. The viola masterclasses are taught by Julia Dinerstein, Hartmut Rohde, Alexander Zemtsov and Julia Rebekka Adler.

And the best part: There’s no course fee!

The application deadline is May 14th, so be quick and apply through this link: https://oldox.se/event/stockholm-master-classes-2021/

 

 

 

Francisca Galante wins 2nd Prize at PCC

The Portuguese violist Francisca Galante (17 years old) won the 2nd prize in category 3 (for conservatory students) at the National Finals of the Prinses Christina Competition 2021. This was just announced by Her Royal Highness Princes Margriet on a special live streamed awards ceremony this evening. Francisca played the 1st movement of Hindemith’s solo sonata op.25 no.1, and the Pensiero & Allegro Appassionato by Frank Bridge (accompanied by Martijn Willers on the piano). You can watch her performance through this link.

Next to the honours, Francisca was also awarded a solo appearance with JON (Youth Orchestra of The Netherlands) and the Wijnhaven prize (masterclasses). Francisca is currently a 1st year student in the class of Francien Schatborn at the Conservatory of Amsterdam.

The Dutch violist Norea Quirijnen (16 years old, a pupil of Julia Dinerstein) also appeared among the 17 finalists this week. (Update 25/04/2021:) She won an audience prize for her rendition of the Rubinstein viola sonata (1st movement).  You can watch her performance through this link.

Congratulations to both Francisca and Norea!

The complete results of the PCC National Finals can be found here.

Signs, Games & Messages – Musings of a middle-aged chamber music nerd

Online lecture by violist Roeland Jagers

In this lecture, based on a recently published text, Roeland shares 25 years of chamber music experience. His journey as a violist and teacher is inspiring for professionals, students and amateur musicians alike. It offers valuable and unique insights in all aspects of playing together – musically, instrumentally and psychologically.

Roeland Jagers was a founding member of the Rubens Quartet. Currently he is a member of the Rubens Consort, and also of Metamorphoses, an international trio (clarinet/viola/piano) which released a highly acclaimed debut album. In 2020, Roeland and his wife, violinist Sarah Kapustin, made a duo album titled Reflections.

Date:  Saturday, May 8th, at 16:00h
Place:  Online, Zoom (registered participants will receive a link)
Language:  The lecture will be given in English
Costs:  Voluntary financial donation, we suggest €10,-
Registration: Use form below

We're sorry, sign-up for this event is no longer possible.

 

 

 

The Pleasant sound of Pitch – workshop with Karin Dolman

After her lecture on fingerings, Karin Dolman, viola teacher at Codarts University of Arts Rotterdam (and DVS board member) will guide you though the struggle of practicing on intonation.
 
This lecture will be an interactive talk with questions being answered and problems hopefully being solved!
 
For 27 years, Karin Dolman played in the DoelenKwartet where she played mainly contemporary music. This experience made her believe in making the impossible possible and never give up. She currently performs regularly with her “partner in crime”, pianist Caecilia Boschman – as a duo, but also with wind instruments and singers. 
 
As an amateur horn player (for 33 years) playing in an amateur orchestra, Karin knows the medal from both sides, and has taught her how musicians find pleasure in making music or the desire to get the highest out of their instrument. 

Date:  Saturday, April 10th, at 15:00h
Place:  Online, Zoom (registered participants will receive a link)
Language:  The workshop will be given in English
Costs:  Voluntary financial donation, we suggest €10,-
Registration: Use form below

We're sorry, sign-up for this event is no longer possible.

Norea Quirijnen wint (weer!) 1e prijs bij PCC Oost

Net als in 2019 won altvioliste Norea Quirijnen (16 jaar, Zutphen) een 1e prijs bij het Prinses Christina Concours Oost – dit keer in Categorie 2. Zij mag door naar de Nationale Finale van het PCC op 10 april as. Verder verdiende ze een masterclass met een gerenommeerde docent naar keuze. Het PCC wordt dit jaar helemaal online gehouden, dus we mogen meegenieten van alle optredens. Hier (link) is de inzending van Norea, het 1e deel uit de altvioolsonate van Anton Rubinstein (op.49).

Nog een altvioliste, Silke Veldman (18 jaar, Zwolle) ontving een Ensemble Aanmoedigingsprijs voor haar optreden met het Figurati Kwartet.

Van harte gefeliciteerd!

De volledige uitslag van het PCC-Oost is hier te vinden.

IVS Launches Series of National Viola Livestreams!

The International Viola Society (IVS) has come up with a nice initiative during this pandemic, where travel is next to impossible and our cherished International Viola Congresses (IVCs) have been put on hold. There will instead be a monthly livestreamed programme from various national sections of the IVS.

First up is the Canadian Viola Society (CVS) (more details below), to be followed in the coming months by the Turkish Viola Society, the Polish Viola Society and … the Dutch Viola Society!  We will of course keep you informed as more details emerge.

The livestreams are of course free of charge, and available to all violists around the world, whether or not you are a member of an IVS section.

Here is a trailer produced by our very own IVS board representative Karin Dolman:

Find below the official invitation from the IVS/CVS:

Dear IVS section members across the world!

Tomorrow is the big day! – Please join us  tomorrow,
Sunday 28th of March at 20:30h Amsterdam (summer) time, for our first virtual IVS event featuring Canada!
A masterclass and a final award ceremony with the great Canadian violist Steven Dann has been put together for you, in order for you to take part in one of our sections highlights of the year – despite Covid which still hounds us and makes international travel impossible.  Enjoy!
From now on, every month we will have a surprise for you. Stay tuned!
Viva la viola!
Jutta and the fantastic and innovative IVS board

Report from DVS “Health week” workshops

In the past week, the DVS has taken to the new online medium with a “doubleheader” of workshops related to avoiding / reducing / treating the long term health issues associated with viola playing.

The first workshop, poetically titled “Finding Fabulous Freedom (with a viola in your hand)” was brought to us by Ásdis Valdimarsdóttir, with insights derived and developed from Body Mapping and Alexander Technique.

Ásdis worked through a number of examples relating to posture, left and right arm motions, based on mechanical principles of (skeletal and muscular) anatomy. She demonstrated clearly awkward and potentially unhealthy practices (some of which, sadly, are dangerously close to certain “style schools” of violin/viola technique) compared to natural and mechanically balanced alternatives. Accessories to her presentation included various illustrations from slides, and even a good old-fashioned dummy skeleton to help make her points. She also got the crowd in motion with exercises, with and without a viola. It was quite a sight to behold all participants in their tiny digital viewports performing these exercises!

The second workshop followed one week later, presented by Laura Kok: “How to deal with injuries – Medical empowerment for viola players“. Laura is an orthopaedic surgeon specialised in prevention and treatment of musicians’ injuries, and she has completed a full conservatory viola degree as well.

She gave a very interesting overview of the various health issues commonly seen for instrumental musicians (and violists in particular), ranging from physical to “psychosocial” issues – including a very telling comparison of the parallels and differences between musicians and athletes. In particular, athletes have much better medical and psychological support in general, and in the musical world it is even somewhat of a taboo to admit to or even discuss injuries (this last point was brought up by Ásdis as well).

Laura highlighted the orchestra musician in particular as someone who has a very low degree of personal influence on his/her working environment – being consistently dictated when, what, and how to play. This lack of control puts the musician at considerable risk of stress, burnout and injuries. And a musician’s career is much longer than an athlete’s, a full lifetime of sustained “wear-down” of their bodies. Not to mention stress related symptoms such as anxiety, sleeplessness, etc.

Both workshops were widely appreciated by those who attended.

For those of you who missed it: If you are interested in more details about these workshops, please contact us at mail@dutchviolasociety.nl – we will gladly send you more information, including links to recordings of the workshops.

This was the first time we tried to do interactive workshops online via zoom. During these workshops we had as many as 56 participants simultaneously online in the session, logging in even from overseas (USA, UK, etc.). This immediately verified to us that we have a truly international reach – so different from the physical and inherently “local” events of pre-COVID times.

Kristofer Skaug, DVS

Amsterdam Hindemith Viola Festival 2021

The 8th Amsterdam “Hindemith” Viola Festival and National Viola Competition has just been formally announced by the Conservatory of Amsterdam. This year’s edition has been assigned the additional attribute “Hindemith Viola Festival”. Both the festival programming and the repertoire for the viola competition will be strongly accentuated by the works of the German violist-composer Paul Hindemith (1895-1963).

Hindemith image: see attribution below

SAVE THE DATE(s): November 20th-27th, 2021

The DVS will once again contribute to the programming, in particular we plan the biannual National Viola Gathering on the final evening of the festival.

For more information about the Festival:  follow this link (CvA)
For more information about the Competition:  follow this link (CvA)

*Hindemith image: By Foto vom Hindemith-Institut als Rechteinhaber unter GFDL zur Verfügung gestelltHochgeladen nach de.wikipedia von de:Benutzer:Axel Hindemith, CC BY-SA 3.0, Link

How to deal with injuries – Medical empowerment for viola players

Laura Kok is an orthopaedic surgeon specialised in treating injured musicians. After obtaining her masters degree in both medicine and viola (Royal Conservatory, The Hague), she continued to combine her experience of these two working areas.  After finishing her PhD ‘Musculoskeletal health in musicians: Epidemiology and biomechanics’ in 2018, she initiated the ‘musicispreekuur’, an outpatient clinic dedicated to provide high level healthcare for musicians in the Spaarne Hospital (Haarlem).

Injuries are part of a professional career in music, especially if you play the viola. Of all instruments present in the symphonic orchestra, the viola is the one which brings the highest risk of getting injured: up to 90% of the viola players has at least one injury every year. So it is time to accept that injuries come together with the instrument and to start working on how we could optimally deal with them.

The aim of the workshop is to empower you to take the lead in creating a healthy playing environment. During the workshop we will work on the following topics:

– What is an injury and why do we get injured? What injuries are common among viola players?

– How to influence the occurrence and course of an injury? What is the relation between body and mind with respect to injuries? And how can we use this knowledge to prevent problems?

– And finally, we will talk on how to make sure you are getting the most optimal care in case you are injured. How can we collaborate with healthcare providers, in order to optimise the results of the treatment?

Date:  Saturday, March 13th, at 14:00h
Place:  Online, Jitsi Meet (registered participants will receive a link)
Language:  The workshop will be given in English
Costs:  Voluntary financial donation, we suggest €10,-
Registration: Use form below

Workshop registration no longer possible

P.S. You may also find the following related workshop interesting:
March 6th, 2021: “Finding Fabulous Freedom“, with Asdis Valdimarsdottir